Hoppa till huvudinnehållet

GIK nära målet – 1 000 besökare och 1 000 enkronor ska ge unga gratis träning

Publicerad:
Reporter Emma Hurtig
Emma Hurtig
emma.hurtig@nlt.se
Joakim Nilsson, Bosse Andersson och Åke Eldenholm är redo för enkronasmatchen på söndag. Nu hoppas de på fler sponsorer och mycket publik.
Joakim Nilsson, Bosse Andersson och Åke Eldenholm är redo för enkronasmatchen på söndag. Nu hoppas de på fler sponsorer och mycket publik. Foto: Emma Hurtig

Enkronasmatchen hägrar.

På söndag är det dags. Då ska Åse & Viste arena fyllas till brädden.

Grästorps IK jagar 1 000 sponsorer och 1 000 besökare för att uppnå målet att få in en miljon kronor till klubbens ungdomsverksamhet.

– Vi har involverat hela föreningen att hjälpa till att göra den bästa enkronasmatchen, säger Joakim Nilsson, klubbchef.

Det är bråda dagar för alla Grästorps IK-involverade. Verkligen alla.

Söndagens enkronasmatch ska bli den något utöver det vanliga, och medlemmar i alla åldrar jobbar på med att ragga sponsorer och bjuda in publik till matchen.

– Att komma upp i tusen enkronor (sponsorer som skänker en krona per besökare, red. anm.) är det stora målet vi har. Med knappt en vecka kvar till match så har vi just nu en fantastisk siffra, det är rekord, säger Joakim Nilsson, klubbchef i GIK.

I skrivande stund är klubben uppe i drygt 700 insamlade sponsorer – sponsorer som finns i hela Sverige.

– Vi har involverat hela föreningen att hjälpa till att göra den bästa enkronasmatchen, och vi har enkronor från när och fjärran: Emmaboda, Skövde, Mariestad, säger Joakim.

Oskar Wallin, juniorlaget, Claes-Göran Andersson, aktivitetskommittén, Hedda Wulcan, hockeyskolan och Helge Karlsson, U10, är alla fyra involverade i GIK. Här flankerar de söndagens toppvinst, en fyrhjuling.
Oskar Wallin, juniorlaget, Claes-Göran Andersson, aktivitetskommittén, Hedda Wulcan, hockeyskolan och Helge Karlsson, U10, är alla fyra involverade i GIK. Här flankerar de söndagens toppvinst, en fyrhjuling. Foto: Emma Hurtig

Gratis träning ett år

Alla som väljer att gå på söndagshockeyn kommer att få en biljett. Genom den är man med i en utlottning av priser som de lokala företagarna har skänkt. Priser med ett värde på 75 000 kronor finns på vinstbordet.

Förutom derbymatchen mellan GIK och Vänersborg kommer hela söndagseftermiddagen innehålla något för hela familjen.

Bosse Andersson är sponsoransvarig i föreningen:

– Vi har många dragplåster; det blir musikunderhållning, föreläsningar med elitserietränaren Sören Persson och tränaren Andreas Appelgren och uppvisningar, säger han.

I foajén kommer gitarristen och sångaren Markus Johansson att underhålla, på isen bjuds på U9:s uppvisningsmatch och även hockeyskolan – föreningens yngsta medlemmar – kommer att ha en uppvisning.

Den som själv vill motionera kan ta sig an Korpens tipspromenad som utgår från ishallen.

Åke Eldenholm, ett välkänt ansikte för grästorparna, har varit med och hjälpt till i GIK i tio år. Så blir det också nu på söndag.

– Jag sätter upp planscher inför matchen, och ska sälja lotter under den. Jag tycker att det är bra med enkronasmatchen, det kommer mycket folk. Det är roligt för barnen.

Om klubben lyckas samla in 1 000 enkronassponsorer och få minst 1 000 besökare kommer man att få en miljon kronor till klubben. Den kommer att gå oavkortat till föreningens ungdomsverksamhet i form av att alla ungdomar och juniorer slipper betala träningsavgift under ett år.

Hockeyungdomar kan få träna gratis: ”Tror stenhårt på den här satsningen”

Detta är en enkronasmatch

Under en enkronasmatch går åskådarna in gratis till matchen.

För varje person som går på matchen betalar klubbens uppraggade sponsorer minst en krona.

Är det 600 sponsorer och 600 åskådare på plats får idrottsföreningen alltså in 360 000 kronor till klubbkassan.

Helt enkelt är enkronasmatchen en högst viktig inkomst för en klubb.

Artikeltaggar

Andreas AppelgrenBosse AnderssonGrästorpGrästorps IKGrästorps kommunIshockeyKorpenMariestadMarkus JohanssonMusikSören PerssonVänersborgÅse & Viste Arena

Så här jobbar NLT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.