Hoppa till huvudinnehållet

Här är vägen med stora brister – 19 olyckor på tio år: ”Varit kritiska mot Trafikverket”

Publicerad:
Reporter Martina Rask
Martina Rask
martina.rask@nlt.se
Väg 44 mellan Grästorp och Lidköping har stora brister enligt Trafikverkets åtgärdsvalsstudie. Under tio år har det skett nio dödsolyckor och tio olyckor med allvarliga skador, på vägsträckan.
Väg 44 mellan Grästorp och Lidköping har stora brister enligt Trafikverkets åtgärdsvalsstudie. Under tio år har det skett nio dödsolyckor och tio olyckor med allvarliga skador, på vägsträckan. Foto: Thomas Kühnel

Trafiksäkerheten på väg 44 mellan Trollhättan, Grästorp och Lidköping är inte bra.

Ett stort antal olyckor har resulterat i att människor dött eller blivit allvarligt skadade.

Värst är det i Lidköpings kommun.

Sträckan det handlar om löper 49 kilometer på riksväg 44 från Norra Björke i Trollhättan, genom Grästorp och igenom Lidköping fram till Alebäcksrondellen.

Enligt Strada, en officiell databas för Trafikolyckor, rapporterades det 226 olyckor på sträckan mellan den 1 augusti 2012 och den 1 augusti 2022.

Av de 226 olyckorna var nio dödsolyckor och tio innebar olyckor med allvarligt skadade. 33 resulterade i måttliga skador och resterande olyckor har inneburit lindrigt skadade.

Mötesolyckor

De nio dödsolyckorna var främst en konsekvens av möten på vägen – fem av dem berodde på möten mellan fordon. En sjätte dödsolycka var en singelolycka med ett fordon och en sjunde skedde under det att motorfordon korsat vägen. En omkörning skedde vid den åttonde dödsolyckan och en nionde var en olycka mellan cykel och motorfordon.

Strada statistik säger i det här fallet ingenting om hur många personer som förolyckats, eller skadats under de tio åren - det handlar enbart om olyckstillfällen.

De flesta olyckorna har skett i Lidköpings kommun, 148 stycken. I Grästorps kommun är siffran 72 och i Trollhättans kommun, 6 olyckor.

Robert Hansén, Räddningstjänsten i Skaraborg, har varit insatsledare på flera av de tragiska dödsolyckor som inträffat på väg 44.
Robert Hansén, Räddningstjänsten i Skaraborg, har varit insatsledare på flera av de tragiska dödsolyckor som inträffat på väg 44. Foto: Sören Turesson

Antal allvarliga olyckor på vägen visar på brister. Det är en väg som behöver ses över.

Det är därför inte överraskande att Trafikverket i sin analys av vägsträckan i en åtgärdsvalsstudie kommit fram till att vägen och dess korsningar har låg trafiksäkerhet. Vägsträckan på nästan fem mil har inte många kilometer som är klassade som trafiksäkra.

En som tvingats möta siffrorna i praktiken är Robert Hansén, insatsledare vid Skaraborgs räddningstjänst.

– Jag har varit insatsledare på tre kanske fyra av de nio dödsolyckor som nämns i statistiken, säger han.

Han ser många svagheter med vägen, men kan även tycka att flera raksträckor med breda körfält rimligtvis borde vara mer säkra.

Inbjuder till omkörningar

Om man ser vad Trafikverket kommit fram till i sin analys så kan man där se en möjlig förklaring till varför raksträckorna ibland är olycksdrabbade. Där skriver man att sträckor med flygrakor inte är anpassade för 80 kilometer i timmen. De inbjuder till högre hastigheter och omkörningar.

Andra brister på hela sträckan är:

• Begränsad sikt. Dels i kurvor och dels på grund av vegetation som växer nära vägen och som kan medföra osäkra omkörningar och viltolyckor.

• Åkerier vittnar om att vissa delar av sträckan upplevs som mycket smal för fordonsbredd och backspeglar.

• Hastighetsvariationen på vissa delar av vägen upplevs som ryckig och oförutsägbar.

• Många tajta högersvängar med smal vägrensbredd gör det svårt att köra om inbromsande fordon.

• Även många vänstersvängar upplevs som osäkra då vägmarkeringar inte är tydliga.

• Här kör många långsamma fordon, och det finns många anslutningspunkter.

Arkivbild.
Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT

Viltolyckor

Robert Hansén upplever även att det förekommer en del viltolyckor på vägen.

– Mellan Tunavfarten vid Grästorp fram till Gillstad finns det avsnitt med dolda backkrön som leder till påkörning av vilt.

Väg 44 är utpekad som en väg med passagebehov för vilt i en regional bristanalys och där nämns särskilt anslutningen till väg 47 som en passage.

Vad föreslår Trafikverket att man ska göra åt bristerna?

Det är rätt så mycket. Men tidsperspektivet på när det skulle kunna genomföras ligger väldigt långt framme i tiden. Närmare bestämt mellan 2035 till 2040.

Åtgärdsförslagen

Förslag på åtgärder på olika delar av vägsträckan fram till och med Ågårdsrondellen är bland annat: att anlägga mötesseparerade vägar, göra planskilda korsningar, ändra hastighetsgränser, minska antal anslutningar mot väg 44 genom parallellvägar.

Man vill sätta upp viltstängsel, göra passager för gång och cykel, bygga om korsningar till öglor, stänga av anslutningsvägar, avveckla respektive förbättra hållplatser och anlägga pendelparkeringar.

Robert Hansén utgår ifrån att åtgärderna som föreslås är bra, men ser problem med att de tar sådan tid att genomföra.

– Vi har varit lite kritiska mot Trafikverket från Räddningstjänstens sida under årens lopp. De utreder bara dödsolyckorna. På vissa ställen smäller det rätt så många gånger, det är många tillbud, men som inte syns. Ska det behöva ske en dödsolycka innan något händer? Det är frustrerande kan jag tycka ibland.

Källa: Åtgärdsvalsstudie väg 44 kvarvarande sträcka Förbifart Lidköping och sträckan Grästorp-Lidköping.

Allvarliga olyckor som är inrapporterade till Strada under perioden 2012-0801 till 2022-08-01. Få sträckor och korsningar har god trafiksäkerhet mellan Trollhättan och LIdköping, enligt illustrationen.
Allvarliga olyckor som är inrapporterade till Strada under perioden 2012-0801 till 2022-08-01. Få sträckor och korsningar har god trafiksäkerhet mellan Trollhättan och LIdköping, enligt illustrationen. Foto: Trafikverket

Läs också

Artikeltaggar

GrästorpLidköpingOlyckor och katastroferSpråkStatistikTrafikolyckor

Så här jobbar NLT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.