Hoppa till huvudinnehållet

Lättare att få svar från kommunen: ”Har gjort det tydligare och enklare”

Publicerad:
Reporter Elin Andersson
Elin Andersson
elin.andersson@nlt.se
På kontaktcenter jobbar Therese Bergsten, Laura Iberdemaj, Anna Wilsson, Jenny Dolk, Maria Nyman Larsson och Veronica Thorstensson.
På kontaktcenter jobbar Therese Bergsten, Laura Iberdemaj, Anna Wilsson, Jenny Dolk, Maria Nyman Larsson och Veronica Thorstensson. Foto: Skara kommun

Experter av olika slag finns kvar men de flesta frågorna ska besvaras av kontaktcenter.

Invånarna ska ha fått det lättare att komma i kontakt med Skara kommun.

– Det senaste året har vi tagit stora kliv i att skapa enkelhet i servicen till invånarna och här har bland annat vårt nya kontaktcenter spelat en avgörande roll, säger kommundirektör Linda Esseholt Hermansson.

Skaras placering i vårens nationella servicemätning visade att kommunen är bland de bästa i landet på att göra det enkelt för sina invånare att komma i kontakt med och få hjälp av kommunen. Sedan dess har kommunen fortsatt arbeta aktivt för att ytterligare öka servicen till invånarna.

– Det är invånarna vi är till för och vi jobbar ständigt med att göra våra verksamheter så bra som möjligt för dem. Det senaste året har vi tagit stora kliv i just att skapa enkelhet i servicen till invånarna och här har bland annat vårt nya kontaktcenter spelat en avgörande roll, säger Linda Esseholt Hermansson som är kommundirektör i Skara kommun.

Ingen växel

Kommunens kontaktcenter ligger i stadshuset, dit man kan åka eller gå för att talas vid öga mot öga, eller också ringa eller maila till dem. Tanken är att invånarna ska ha ”en väg in” till kommunen när de behöver hjälp i olika frågor. Skillnaden från den tidigare klassiska telefonväxeln, där man blev vidarekopplad för att få svar på sina frågor, är att den som ringer nu kan få hjälp med det mesta direkt.

– Våra kommunvägledare kan besvara många av de vanliga frågorna som inkommer till kommunen genom att vi har fått det förtroendet och utbildning av förvaltningarna. Naturligtvis har man fortfarande möjligheten att prata med våra handläggare ute i förvaltningarna när det gäller specialistfrågor, förklarar Therese Bergsten som är tillförordnad chef vid kommunens kontaktcenter.

Skara kommuns kontaktcenters personal utsågs tidigare i år till bäst i Sverige på bemötande. Här är Maria Nyman Larsson, Laura Iberdemaj, Anna Wilsson, Jenny Dolk och Alma Linderud på bild från juni.
Skara kommuns kontaktcenters personal utsågs tidigare i år till bäst i Sverige på bemötande. Här är Maria Nyman Larsson, Laura Iberdemaj, Anna Wilsson, Jenny Dolk och Alma Linderud på bild från juni. Foto: Elin Andersson
Här är gänget som är bäst i Sverige på bemötande: ”Alla medarbetare bidrar”

Klagomål eller beröm

Det är också kontaktcenter som tar emot alla synpunkter som kommer in till kommunen. Detta genom ett helt nytt verktyg som säkerställer att inget hamnar mellan stolarna och att alla som vill kan få återkoppling om hur ärendet har hanterats. Det kan handla om exempelvis frågor, klagomål, beröm eller förslag kopplat till kommunens verksamheter.

– Vi har gjort det tydligare och enklare för våra invånare att komma i kontakt med kommunens verksamheter genom en väg in på hemsidan. Det kan handla om frågor kring snöröjning, att gatubelysningen inte fungerar, att man har en idé om utveckling av någon av kommunens verksamheter eller har fått ett bra bemötande i kontakten, förklarar Louise Albansson, verksamhetsutvecklare vid Skara kommun.

Läs också

Artikeltaggar

FörvaltningKlagomålLinda Esseholt HermanssonSamhälleServiceSkaraSkara kommunSnöröjning

Så här jobbar NLT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.