Hoppa till huvudinnehållet

Sjöfartens roll allt viktigare – Thunbolaget fortsätter satsa: ”Finns utrymme att växa”

Publicerad:
Cecilia Isberg
cecilia.isberg@nlt.se
”Sjöfarten kommer att få en viktigare roll i transportsystemet”, säger Johan Källsson, vd för Thunbolaget i Lidköping.
”Sjöfarten kommer att få en viktigare roll i transportsystemet”, säger Johan Källsson, vd för Thunbolaget i Lidköping. Foto: Sören Turesson

50 fartyg. Omsättning på två och en halv miljard kronor. Trafik över hela norra Europa.

Sjöfarten är redan i dag en viktig del i infrastrukturen – och blickar man framåt kommer sjöfartens roll att få ännu större betydelse, menar Johan Källsson, vd för Thunbolaget i Lidköping.

– När vi måste hushålla med energin kommer det överlag bli mer transporter på sjön, det är mest energieffektivt.

Sjöfartsbolaget Erik Thun AB är ett av Lidköpings största företag med 2,5 miljarder i omsättning, 50 båtar i flottan och 600 anställda. Fast det är svårt att tro när man ser den oansenliga kontorsbyggnaden precis vid Stadshotellet i Lidköping. Nu är det i och för sig inte fler än 30 som jobbar på kontoret i Lidköping – förutom ett 20-tal på Göteborgskontoret så befinner sig de flesta anställda ute på olika båtar. Thunbolaget trafikerar såväl Vänern som vattnen runt om i norra Europa.

De senaste åren har bolaget ökat omsättningen kraftigt, men den ökningen är lätt att förklara, menar Johan Källsson:

– Omsättningen är ju knuten till hur många båtar vi har, och nu har vi lite fler båtar. De har naturligtvis tillkommit som en följd av ett ökat behov, och för ett par år sedan fick vi också ett nytt segment med för oss lite större tankbåtar som vi trafikerar runt brittiska öarna, berättar Johan Källsson.

Fast det där att utöka båtbeståndet är inte något man gör i en handvändning. Dels tar det cirka tre år från beställning att bygga en båt vid skeppsvarvet i Holland som Thunbolaget anlitar, dels innebär det en investering på hundratals miljoner. En båt för torrlast kostar mellan 100 och 150 miljoner och de lite större tankbåtarna går på mellan 350 och 400 miljoner kronor. En tankbåt håller i ungefär 20 år, torrlastbåtar i cirka 30 och cementbåtarna ännu längre.

– Med 50 båtar i flottan betyder det att vi behöver bygga ungefär två båtar om året. Nu har vi fem tankbåtar som ska fasas ut i närtid, och då har vi bestämt att bygga sex stycken för att utöka. Vi har lagt båtbeställningar för 2,5 miljarder, säger Johan Källsson.

Sjöfarten allt viktigare

Sjöfarten är redan i dag en viktig del i transportsystemet – men också en växande bransch. Inte bara för att järnvägen, flyget och vägnätet redan i dag är hårt belastat av transporter, sjöfarten är också ett mer hållbart och energieffektivt sätt att frakta saker.

– Hela transportsystemet är hårt belastat, och det finns mycket att göra där. Men det gäller att hitta rätt transportslag för olika varor. Sjöfarten är bra för transporter av hyfsade volymer av ganska billiga varor, sämre för den som bara ska ha en skruv. Men där kanske man kan tänka om i framtiden, beställa större volymer på en gång och lagerhålla, säger Johan Källsson och fortsätter:

– Vi behöver framåt också hushålla med energin och sjöfarten är det mest energieffektiva transportsättet vi har. Sjöfarten har också utrymmet att växa, då vattenvägarna inte är lika begränsade med trängsel som vägar och räls.

Viktigt beslut

12 av fartygen i Thunbolagets flotta trafikerar Vänern. Här handlar det om torrlast, och då enda vägen in i Vänern är via Göta Älv har slussbygget i Trollhättan länge varit en viktig fråga för Thunbolaget.

– Vi har jobbat med det här sedan 2010, och det beslut som nu fattats av Trollhättans kommun är viktigt för hela regionen. Vi tycker det är mycket positivt och det betyder att när vi nu tittar på nya fartyg så kan vi satsa vidare på Vänertrafiken och bygga Vänerfartyg. Det är inte vår största verksamhet, men den ligger oss mycket varmt om hjärtat, säger Källsson.

Thunbolaget har beställt båtar för 2,5 miljarder kronor framåt, berättar vd Johan Källsson.
Thunbolaget har beställt båtar för 2,5 miljarder kronor framåt, berättar vd Johan Källsson. Foto: Sören Turesson
Thunbolaget har funnits i Lidköping sedan 1938, och har mycket hjärta i bygden.
Thunbolaget har funnits i Lidköping sedan 1938, och har mycket hjärta i bygden. Foto: Sören Turesson

Artikeltaggar

BåtarErik Thun ABEuropaFartygLidköpingNäringslivOmsättningSamhälleSjöfartThunbolagetTrafikVänern

Så här jobbar NLT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.