Hoppa till huvudinnehållet

Kontroller på cyklister i mörkret – så dyrt kan det bli om man inte har lysen: ”Får lite rabatt”

Publicerad:
Cecilia Isberg
cecilia.isberg@nlt.se
Katrin Kihlström brukar vara väldigt noga med både lyse och reflexer – men just den här eftermiddagen hade hon glömt sätta på cykellampan fram.
Katrin Kihlström brukar vara väldigt noga med både lyse och reflexer – men just den här eftermiddagen hade hon glömt sätta på cykellampan fram. Foto: Sören Turesson

De allra flesta har såväl lyse på cykeln som reflexer. Men en och annan cyklist blir stoppad när polisen har kontroll av cykelbelysning i novembermörkret.

– Målet är inte i första hand att dela ut böter, utan att påminna folk om vikten av att ha belysning i trafiken, säger polisen Elsa.

Novembers kompakta mörker har sänkt sig över bygden. Det är fortfarande en månad tills det vänder och vi börjar gå mot ljusare tider, och ju mörkare det blir desto viktigare blir det också att man syns ordentligt som trafikant, avsett om man går cyklar eller tar sig fram med något annat fordon.

Just nu gör polisen en extra satsning på cyklister. Vid olika tillfällen åker patruller ut och kontrollerar belysningen hos cyklister. Poliserna stannar ungefär 20 minuter på samma plats per gång. Enligt lagen ska man ha lampor både fram och bak på cykeln, vitt ljus framåt och rött bakåt, samt reflexer på sidan av cykeln – oftast på hjulen – så man också syns från sidan.

Att inte ha belysning på sin cykel kan bli en dyr historia, böterna ligger på 500 kronor per saknad lampa eller reflex.

– Men sedan får man lite ”bötesrabatt”. Om man helt saknar både belysning och reflexer blir det 500 kronor för den första lampan, men sedan halveras det för lampa nummer två. Så totalt kanske det handlar om en tusenlapp i böter, säger polisen Elsa som tillsammans med en kollega denna seneftermiddag kontrollerar cyklister vid Torgbron i Lidköping.

De flesta cyklisterna som kommer över Torgbron i Lidköping när polisen har cykelkontroll har belysning både fram och bak på cykeln.
De flesta cyklisterna som kommer över Torgbron i Lidköping när polisen har cykelkontroll har belysning både fram och bak på cykeln. Foto: Sören Turesson

Många elcyklar har lyse

Poliserna har parkerat polisbilen precis vid bron, och stoppar de cyklister som kommer utan lyse. Några ökar takten när de ser poliserna och cyklar iväg, andra stannar för den uppsträckta handen. Dock; de flesta cyklisterna har såväl belysning som reflexvästar när de cyklar.

– Generellt är folk ganska duktiga på att faktiskt ha lyse på cykeln. Men så har det också kommit mycket elcyklar, och där är ju belysningen automatisk, konstaterar Elsa.

En av de som kommer cyklande utan lyse fram är Katrin Kihlström. Hon ser förvånad ut när Elsa sträcker upp handen och stoppar henne, och slår handen för pannan när hon upptäcker att hon glömt sätta på framlampan.

– Men, hur kunde jag missa detta? Jag som brukar vara så irriterad på cyklister som inte har ordentlig belysning! Jag tycker det är superviktigt att man har lyse på cykeln och ser till att man syns ordentligt, säger Katrin, och fortsätter:

– Jag kör ju sopbil, och i den är det jättesvårt att upptäcka en mörkklädd cyklist utan reflexer eller lyse. Jag tycker det är jättebra att polisen är ute och påminner folk om det här.

Katrin är iklädd en täckjacka i reflexmaterial, och hennes cykel har såväl lampor som reflexer. Det är bara det att hon glömt att sätta på lampan när hon cyklade iväg. Nu tänder hon snabbt framlampan, får en varning och en klapp på axeln av polisen och sedan får hon cykla vidare.

Viktor Kihlman hade glömt att sätta på lamporna på cykeln och fick en varning av polisen.
Viktor Kihlman hade glömt att sätta på lamporna på cykeln och fick en varning av polisen. Foto: Sören Turesson

Vanligt att man glömt

Samma sak gäller för Viktor Kihlman som är på väg från träningen i ishallen och hem. Det är först när han blir stoppad av polisen som han inser att han glömt sätta på lamporna på cykeln, och hanåtgärdar snabbt problemet.

– Jag cyklar ganska mycket, och brukar ha lamporna tända. Men nu glömde jag det, jag hade bråttom förklarar han.

Att man glömt är en av de vanligaste förklaringarna till att man inte har lampor på cykeln, säger poliserna.

– Men hos en del handlar det nog snarast om okunskap. Vi är ju inte ute på cykelkontroller för att i första hand dela ut böter, utan för att upplysa, påminna och kanske väcka folk litegrann. Sedan tror jag böterna behövs för att man ska inse att det är på allvar, säger Elsa.

Polisen brukar göra extrasatsningar på cyklister under hösten varje år. I år har den här veckan haft extra fokus på cykel, inte bara i Lidköping utan i hela västra Skaraborg. Kontrollerna görs mest i tätorterna.

Poliserna brukar stanna ungefär 20 minuter på samma ställe när de kontrollerar cyklister.
Poliserna brukar stanna ungefär 20 minuter på samma ställe när de kontrollerar cyklister. Foto: Sören Turesson

Artikeltaggar

Brott, lag och rättBöterCyklarLidköpingSamhälleSkaraborgTrafik

Så här jobbar NLT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.