Hoppa till huvudinnehållet

Marknadsför Lidköping som julstad – partier vill lägga extra pengar: ”Gynnar kommunen”

Publicerad:
Extrapengar för marknadsföring av Jul i Lidköping är behövligt, menar styrande partier i Lidköping.
Extrapengar för marknadsföring av Jul i Lidköping är behövligt, menar styrande partier i Lidköping. Foto: Sören Turesson

Lägg mer krut på att marknadsföra Lidköping som julstad.

Det innebär ett förslag som samtidigt innehåller ett anslag med 100 000 kronor till Destination Läckö-Kinnekulle.

I ett ordförandeförslag i kommunstyrelsen anslås mer pengar för att sätta ”Jul i Lidköping” på kartan för omvärlden.

Det handlar om 100 000 kronor extra i marknadsföringspengar till Destination Läckö-Kinnekulle.

– Det utförs så mycket fint här i Lidköping. Om vi kan nå ut till ännu fler om vad som händer här så gynnar det kommunen, säger Anna Ohlin Ek, vd för destinationsbolaget.

Paketera upplevelser

Pengarna ska om förslaget godkänns, gå till att föra ut satsningar under jul i centrum. Destinationsbolaget har uppgiften att paketera dem på ett attraktivt sätt.

Delaktiga parter i Jul i Lidköping är förutom Lidköpings kommun, butiksägare, fastighetsägare, Sparbanksstiftelsen och Destination Läckö-Kinnekulle.

En satsning av flera är aktiviteten ”Julresan” som invigs den 2 december.

Bakgrunden till extrapengarna är det förändrade köpmönstret i vissa branscher inom handeln samt minskning av handeln, framför allt på söndagar.

Anna Ohlin Ek, vd Destination Läckö-Kinnekulle.
Anna Ohlin Ek, vd Destination Läckö-Kinnekulle. Foto: Annika Elwing

Artikeltaggar

Anna Ohlin EkDestination Läckö-KinnekulleEkonomiJulKommunstyrelsenLidköpingLidköpings kommunMarknadsföring

Så här jobbar NLT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.