Hoppa till huvudinnehållet

Lidköpings stadskärna står fortsatt stark – men: ”Det går aldrig att slå sig till ro”

Publicerad:
Cecilia Isberg
cecilia.isberg@nlt.se
”När det gäller stadsutveckling kan man aldrig stå still”, säger Anna Sundbom, näringslivschef.
”När det gäller stadsutveckling kan man aldrig stå still”, säger Anna Sundbom, näringslivschef. Foto: Thomas Kühnel

Centrumhandeln har återhämtat sig efter pandemiåren. I Lidköping är stadskärnan stark. Men utmaningarna finns – det senaste årets ökningar beror i huvudsak på höjda priser enligt årets rapport om städernas centrumhandel.

– När det gäller centrumutveckling kan man aldrig stå still, säger Anna Sundbom, näringslivschef i Lidköping.

En total tillväxt på 4,3 procent, det vill säga en högre tillväxt än i jämförbara städer. Ökning för kommersiell handel, det vill säga frisörer, skönhetssalonger och liknande, men ett tapp för handeln inom sport, hem och fritid.

Så ser det ut i Lidköpings stadskärna enligt den årliga rapporten Cityindex, som görs av Fastighetsägarna och HUI, handelns utredningsinstitut.

– Lidköping står sig bra när det gäller centrumhandeln. Många andra städer, Skövde till exempel, har ju stora utmaningar. Men i Lidköping är stadskärnan stark, konstaterar Alma Ohlin, ansvarig för näringspolitik vid Fastighetsägarna Skaraborg.

Men även om det ser bra ut för verksamheterna i centrala Lidköping, gäller det att inte slå sig till ro, menar Ulrika Strandroth Frid, kommundirektör i Lidköping:

– Även om vi är fortsatt starka så gäller det att vara vaksamma på beteendemönstren och jobba vidare med platsutveckling och boendeutveckling, säger kommundirektören.

Näringslivschef Anna Sundbom är inne på samma linje:

– Det går aldrig att vila när det gäller centrumutveckling, att slå sig till ro och känna sig nöjd. Det är naturligtvis jätteroligt att vi har en ökning med 4,3 procent - men det gäller också att fortsätta samverka, att jobba vidare med evenemang, att se till att det händer något i stadskärnan.

”Vi måste vara vaksamma på beteendemönster”, säger Ulrika Strandroth Frid, kommundirektör i Lidköping.
”Vi måste vara vaksamma på beteendemönster”, säger Ulrika Strandroth Frid, kommundirektör i Lidköping. Foto: Thomas Kühnel

Återhämtning

Pandemiåren 2020 och 2021 innebar stora utmaningar för all centrumhandel, i synnerhet för hotell och restaurang. Men förra året, 2022, innebar en återhämtning inom alla områden även om flödena i stadskärnan inte riktigt är tillbaka på samma nivåer som före pandemin.

För Lidköpings del var återhämtningen starkare än genomsnittet för jämförbara städer. Under 2022 blev det faktiskt sex fler verksamheter i Lidköpings stadskärna, och antalet anställda ökade med 58 personer.

Därmed inte sagt att det inte finns utmaningar framåt. Omsättningsökningen som varit under fjolåret har i huvudsak berott på att priserna ökat med inflationen, inte på ökad försäljning:

– Vi är nu inne i en lågkonjunktur, människor har inte lika mycket pengar att röra sig med och det återspeglar sig i konsumtionen. Däremot har ju behovet att träffas inte minskat, kulturen har exempelvis en stor betydelse för stadskärnorna, konstaterade Alma Ohlin vid den dragning av Cityindex som hölls för Lidköpings näringsliv på tisdagsmorgonen.

Minskning på söndagar

Att det varit en nedgång inom hem-segmentet märker inte minst Mio i Lidköping. Även om butiken ligger utanför stadskärnan så påverkas butiken av det som händer i centrum.

”Vi har märkt en minskning på söndagarna. När det är stängt i centrum räcker inte de externa handelsområdena till för att Lidköpingsborna ska stanna i Lidköping, säger Mikael Andersson som driver Mio i Lidköping.
”Vi har märkt en minskning på söndagarna. När det är stängt i centrum räcker inte de externa handelsområdena till för att Lidköpingsborna ska stanna i Lidköping, säger Mikael Andersson som driver Mio i Lidköping. Foto: Thomas Kühnel

– Vi har märkt en klar nedgång på söndagar, och den kopplar vi till att det är stängt i centrum då. Kartåsen är för litet för att Lidköpingsborna ska stanna i Lidköping, då åker de istället till Trollhättan eller någon större stad med mer utbud, konstaterar Mikael Andersson, ägare till Mio i Lidköping.

Ni upplever en nedgång generellt?

– Ja, den tendensen finns över hela Sverige. Vi hade ju en otrolig topp under pandemiåren, nu står det lite mer stilla. Folk flyttar inte lika mycket just nu, och då minskar också behovet av möbler, säger Mikael Andersson.

E-handeln backar

Noterbart från rapporten är också att den starka tillväxten av E-handel som setts de senaste åren stannat av. Den tillväxt som skedde inom detaljhandeln 2022 var inom den fysiska handeln, näthandeln backade med 7 procent.

Lidköping har en fortsatt stark centrumhandel, menade Alma Ohlin, Fastighetsägarna Skaraborg, vid dragningen av årets rapport Cityindex på tisdagsmorgonen.
Lidköping har en fortsatt stark centrumhandel, menade Alma Ohlin, Fastighetsägarna Skaraborg, vid dragningen av årets rapport Cityindex på tisdagsmorgonen. Foto: Thomas Kühnel

Artikeltaggar

Alma OhlinAnna SundbomButikerE-handelHandelLidköpingMioNäringslivSkaraborgTillväxtTrollhättanUlrika Strandroth Frid

Så här jobbar NLT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.