Hoppa till huvudinnehållet

Regionen prioriterar inte Kinnekullebanan – men har inte glömt den: ”Ligger på”

Publicerad:
Reporter Alf Ehn
Alf Ehn
alf.ehn@mariestadstidningen.se
Kinnekullebanan trillade ur den nationella infrastrukturplanen senast men till nästa revidering är hoppet stort att den ska komma med igen.
Kinnekullebanan trillade ur den nationella infrastrukturplanen senast men till nästa revidering är hoppet stort att den ska komma med igen. Foto: Thomas Kühnel

Regionen har lämnat synpunkter om Trafikverkets framtida arbete.

Av de regionala järnvägarna prioriteras Bohusbanan men Kinnekullebanan glöms inte bort.

– Med tanke på de kommande etableringarna måste vi ligga på, säger infrastrukturstrateg Max Falk.

I underlaget till regionstyrelsens beslut står det att Bohusbanan, som är 180 kilometer lång och går mellan Göteborg och Strönmstad, står på tur av de regionala järnvägarna.

– Mycket på grund av vi köper in nya tåg som gör att sittplatskapaciteten fördubblas, men då krävs det att plattformarna förlängs. Det finns inte med i planeringen men vi kan inte stå med tåg som vi inte kan utnyttja fullt ut, säger Max Falk, infrastrukturstrateg vid Västra Götalandsregionen.

Max Falk skriver att vid avstämning med Trafikverket har besked lämnats att en upprustning av Kinnekullebanan, som ströks sent då infrastrukturplanen reviderades senast, kommer att göras.

Max Falk, infrastrukturstrateg.
Max Falk, infrastrukturstrateg. Foto: Regionen

– Vi var oroliga då re-investeringspengen på 500 miljoner som fanns med förslaget ströks. Vi har lyft att pengarna ska tillbaka. Västtrafik har haft möten med Trafikverkets underhållssidan och de säger att banan ska rustas upp till den hastighetsstandard som den en gång var ämnad för, säger Max Falk.

Han tillägger:

– Den efterfrågar vi i det första läget men sedan vill vi mer, vi släpper inte Kinnekullebanan. Med tanke på de kommande etableringarna måste vi ligga på.

Falk säger att regionen troligen kommer att söka investeringspengar i stället för re-investeringspengar.

– Men det är inte politiskt förankrat hur vi ska göra det.

Vad förväntar du dig av fördelningen från Trafikverket?

– Med det gemensamma arbetet som görs inom Skaraborg rörande etableringarna och med regeringens utsedde samordnare (Klas Eriksson) så kommer man behöva möta behoven. Om det blir Kinnekullebanan, en utbyggnad av västra stambanan eller både och får vi kämpa för.

Max Falk konstaterar att det verkar bli hård prioritering.

– Ramen verkar inte höjas nämnvärt, många vill ha pengar och vi får göra en rejäl insats för att trycka på. Vi måste även kämpa för att få en utbyggd kollektivtrafik i Skaraborg, för att snabbare möta behoven.

Trafikverket har ett pågående projekt med att göra plankorsningar säkrare. Främst är det Lidköping-Håkantorp som står i tur.

Priolistan

Synpunkterna som skickas till Trafikverket innehåller regionens prioriteringar. En stambana Göteborg-Borås-Jönköping finns högst upp på listan. Den följs av ytterligare två spår mellan Göteborg och Alingsås, en satsning på vägen mellan Oslo och Hamburg, som ingår i TEN-T, Södra Bohusbanan samt nya slussar i Trollhättan.

15 januari nästa år presenterar Trafikverket ett inriktningsunderlag för nationell plan som går ut på remiss till alla berörda. 15 april ska svaren vara inne.

– Det kommer att bli svårt att få med något extra i planen, men vi ska göra vad vi kan, säger Max Falk.

Tidigt inspel

Louise Jeppsson (V), ordförande i regionens infrastruktur- och kollektivtrafiknämnd, säger att det handlar om ett tidigt inspel till Trafikverket.

– Det skarpa läget kommer nästa år då remissen går ut. Synpunkterna utgår från de prioriteringar vi, regionen och kommunalförbunden, tidigare varit överens om sedan 2018, säger Jeppsson.

Vad tänker du om Kinnekullebanan?

– Det är en otroligt viktig bana som vi värnar om. Det krävs re-investeringar för att få upp hastigheten och kapaciteten till den ursprungliga standarden.

Louise Jeppsson (V), ordförande i regionens infrastruktur- och kollektivtrafiknämnd.
Louise Jeppsson (V), ordförande i regionens infrastruktur- och kollektivtrafiknämnd. Foto: Regionen

Jeppsson säger att regionen förutsätter att det som föll bort i den nuvarande planen, som reviderades 2022, ändå kommer att åtgärdas.

– I kontakter med Trafikverket har vi fått besked om att en upprustning kommer att ske. Det som är nytt är etableringarna i Skaraborg, bland annat batterifabriken i Mariestad. Vi förutsätter att Trafikverket fortsätter att rusta banan för de kommande behoven, även om Kinnekullebanan just nu inte är namngiven i nationell plan.

Läs också

Artikeltaggar

GöteborgInfrastrukturJärnvägKinnekullebananKlas ErikssonKollektivtrafikLouise JeppssonPolitikSamhälleSkaraborgTrafikverketVänsterpartietVästra GötalandsregionenVästtrafik

Så här jobbar NLT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.