Hoppa till huvudinnehållet

Skaraborgarnas galna Mercedes-projekt – replika på Röda Suggan: ”Vi är stolta”

Publicerad:
Reporter Per Warvlin
Per Warvlin
per.warvlin@mariestadstidningen.se
I juli 1971 slog AMG till med en sensation i Spa 24-timmars genom att komma totaltvåa och vinna sin klass med sin stora (Mercedes) AMG 300 SEL 6,8 – snart döpt till ”Rote Sau”. Nu har ett gäng i Mariestad byggt en replika.
I juli 1971 slog AMG till med en sensation i Spa 24-timmars genom att komma totaltvåa och vinna sin klass med sin stora (Mercedes) AMG 300 SEL 6,8 – snart döpt till ”Rote Sau”. Nu har ett gäng i Mariestad byggt en replika. Foto: Per Warvlin

För 52 år sen gjorde den legendariska Mercedes AMG ”Rote Sau" sensation på Spa 24-timmarslopp.

Nu har ett gäng i Mariestad byggt en exakt kopia.

– Man är väl lite galen, men kul har det varit, säger Karl Gustaf ”Putte” Wannberg .

Han är en av de tre personerna bakom det sanslösa projektet. De övriga är Markus Bäckström, CEO på MannTek (passiv delfinansiär), samt Christian Lundberg, vilken jobbar som Mercedes-tekniker i Skövde. Detaljerna har varit viktiga – allt måste vara rätt och godkänt av högsta instans.

– Det här i det närmaste en exakt kopia och är fullständigt homoligiserad enligt FIA:s reglemente, konstaterar teknikgurun Putte som har fem Mercedes-bilar.

– Projektet har handlat om att bygga om en bil så nära originalet som möjligt, vad gäller kaross och drivlina. Vi är stolta att kunna presentera en unik bil, förklarar Markus, en sann Mercedes-älskare.

Låt oss rekapitulera vad "Röda suggan" – "Rote Sau" är för något i motorhistorien:

Karl Gustaf ”Putte” Wannberg och Christian Lundberg har jobbat stenhårt för att genomföra idén.
Karl Gustaf ”Putte” Wannberg och Christian Lundberg har jobbat stenhårt för att genomföra idén. Foto: Alf Ehn
Här kommer bilen glidande och spinner fint.
Här kommer bilen glidande och spinner fint. Foto: Per Warvlin

Det var den 24-25 juli 1971 som AMG slog till med en sensation genom att komma totaltvåa och vinna sin klass med sin stora (Mercedes) AMG 300 SEL 6,8 – snart döpt till ”Rote Sau”, Röda Suggan. I motorkretsar blev den mytomspunnen och hyllad. Den svenska motortidningen Bilsport är en av dem som hyllat bilen med ett omfattande reportage.

Bilen, en Mercedes W 109, var ombyggd av AMG, en förkortning för Hans Werner Aufrecht (A), Erhard Melcher (M) och Großaspach (G). De hade börjat trimma motorer på 1960-talet och nu höll till i en före detta kvarn i grannstaden Burgstall.

– Bilen är stor och tung, men har ett otroligt vrid. Däremot är bromsarna inte de bästa utan de fick ta svängarna med sladd, säger Putte Wannberg och skrattar.

Fälgarna (12 bak och 10 fram) har de fått göra. Centrumet är tagen från gamla fälgar, sedan har de tillverkat. Däcken är nytillverkade av Pirelli och de är standarddimension från Lamborghini Countach.
Fälgarna (12 bak och 10 fram) har de fått göra. Centrumet är tagen från gamla fälgar, sedan har de tillverkat. Däcken är nytillverkade av Pirelli och de är standarddimension från Lamborghini Countach. Foto: Per Warvlin
Det är en stor och tung pjäs som väger 1,7 ton.
Det är en stor och tung pjäs som väger 1,7 ton. Foto: Per Warvlin

Tung pjäs

"Suggan", av 1970 års modell, hade en vikt på 1 635 kilo, vilket var 195 kilo lättare än serieversionen. V8-motorn gav 428 hästkrafter från en volym på 6 835 cc. Vridmomentet var 620 Nm och bilen klarade 0-100 km/timmen på 6,1 sekunder.

Toppfarten var på drygt 265 km/timmen.

På Spa-Francorchamps gamla sträckning med långa raksträckor passade den perfekt och stod emot påfrestningarna.

– Den här tunga klumpen har det svårt på krokiga banor, tillägger Putte.

De skickliga förarna Hans Heyer och Clemens Schickentanz körde med stor kompetens och gjorde "Röda suggan" till en vinnarbil i det 80 bilar stora startfältet bland sportvagnar med motorer över fem liter.Bränsleförbrukningen och däckslitaget var enormt.

Vid målgång återstod 18 av de 80 startande.

Detaljrikedomen är otrolig noggrann.
Detaljrikedomen är otrolig noggrann. Foto: Per Warvlin

Aktat namn

– Detta var i stort sett den enda stora framgången med bilen. Reglementet ändrades vid årsskiftet 1971/72, vilket inte tillät bilar med över 500 kubik att tävla i klassen längre, fortsätter Putte.

Genom succén på Spa blev företaget AMG ett aktat branschnamn och är i dag Mercedes lyxiga prestandabilsdivision. I Mercedes-Benz-museet i Stuttgart finns numera en detaljerad rekonstruktion av den legendariska "Rote Sau”.

I Mariestad föddes idén till en replika vid en träff mellan några kompisar för några år sedan.

– Jag och Christian och pokulerade med en gemensam kompis. Vi skulle bygga något och han visade oss en bil på sitt tv-spel. Det var en sån här, förklarar Putte.

I Tyskland har de flesta koll på den "Röda suggan". Den är verkligen en klassiker. Originalet såldes efter tävlingsändringen årsskiftet 1971/72, då den var värdelös som tävlingsbil, till franska Matra.

– Enligt de uppgifter jag läst ska den ha skrotats början 1990-talet, säger Putte.

Markus Bäckström har varit med och finansierat projektet.
Markus Bäckström har varit med och finansierat projektet. Foto: Per Warvlin
Bilen drar 3,7 liter bensin per mil i tävlingsfart.
Bilen drar 3,7 liter bensin per mil i tävlingsfart. Foto: Per Warvlin

Projektet i Mariestad började med att leta rätt på en Mercedes 300 SEL 6,3 för att bli godkänd för historisk racing.

– När vi började söka efter en lämplig bil att bygga på så blev vi ganska klara över att kompletta bilar i hyggligt skick var fruktansvärt dyra. De fick man söka utomlands, därför var vi tvungna att gå en annan väg.

Efter lite "detektivarbete" blev det napp.

Det har varit mycket pill för att få till allt rätt.
Det har varit mycket pill för att få till allt rätt. Foto: Privat

– Vi fick tag i en kaross där vi tog fram- och bakaxlar, samt lite andra prylar. I samband med det hittade vi en motor. Därefter jagade vi en växellåda (manuell) länge eftersom den gjordes bara i tusen exemplar och hittade den till slut i Åkersberga efter att ha sökt den jorden runt.

– Allt måste vara rätt för att få köra historisk racing, då blir det en helt annan dignitet på bilen, berättar Putte.

Gänget har letat delar över hela världen. Den nuvarande invändiga klädseln hittades i Beverly Hills, Los Angeles, av alla ställen.

Allt skulle vara som på originalet.
Allt skulle vara som på originalet. Foto: Per Warvlin

Ska besiktigas

Nu ska bilen – som har kostat drygt en miljon att färdigställa – besiktas för att få status som vägbil. Allt som väntar är ett intyg från Motorhistoriska riksförbundet.

– Sedan ska vi bygga en bur i den. Men vi kommer inte att pina livet ur den här på racingbanorna. Tanken är att ställa upp några i historiska race.

Putte startar upp "suggan". Den mullrar fint med sin V8-motor (borrad från 6,3 liter till 6,8 liter). Kammarna är också omslipade, helt enligt AMG:s ombyggnad.

– Det är något speciellt med en V8 sugmotor. Enda avsteget vi fått göra är att det digital insprutning på den, men det har vi fått ett muntlig godkännande på, säger Putte.

Den är en riktig stridsvagn som drar hiskeliga 3,7 liter bensin per mil – vid tävlingskörning.

En av karosserna som gänget tagit delar från.
En av karosserna som gänget tagit delar från. Foto: Privat
En bild från 1971 då bilen vann sin klass på Spa 24-timmars.
En bild från 1971 då bilen vann sin klass på Spa 24-timmars. Foto: Okänd

Bilen är unik på det sättet att inget lämnats åt slumpen.

– Det finns många replikor byggda, men det flesta ha lagt krutet på det kosmetiska. Jag har exempelvis bara sett en som använder rätt växellåda.

Varför denna noggrannhet med ert exemplar?

– Vi ville göra det rätt, annars kunde man lika gärna struntat i det. Det enda vi behöver göra i framtiden är att ordna till kopplingens tryckplatta. Den är väldigt hård, säger Putte.

Det har varit en lång spännande resa mot målet.
Det har varit en lång spännande resa mot målet. Foto: Privat

Förlagan, originalet W109

MERCEDES 300 SEL 6.3

Internbeteckning: W109 E 63.

Tillverkning: december 1967– september 1972.

Antal tillverkade: 6 526.

Motor: V8 på 6 332 cm3 och 250 hk.

Transmission: 4-växlad automat.

Drivning: Bakhjul.

0-100 km/h: 6,5 s.

Toppfart: 220 km/h.

Förbrukning: 1,55 l/mil.

Artikeltaggar

Erhard MelcherHans HeyerMariestadMarkus BäckströmMatraMercedes-BenzModeraternaMotorPirelliRacingSpa 24-timmarsTeknikTysklandÅkersberga

Så här jobbar NLT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.