Hoppa till huvudinnehållet

Kostsamma fusket i åkeribranschen – här är förarnas senaste trick: ”Det är grövre i våra ögon”

Publicerad:
Reporter Sandra Skeppar
Sandra Skeppar
sandra.skeppar@nlt.se
Att åkerier bryter mot kör- och vilotider är den vanligaste överträdelsen som Transportstyrelsen ser. Samtidigt har ett annat fusk för att kunna köra längre än man egentligen får blivit allt vanligare.
Att åkerier bryter mot kör- och vilotider är den vanligaste överträdelsen som Transportstyrelsen ser. Samtidigt har ett annat fusk för att kunna köra längre än man egentligen får blivit allt vanligare. Foto: Adam Ihse/TT

400 000 kronor får ett åkeriföretag i västra Skaraborg nu böta efter att omfattande fusk upptäckts.

Att åkerier struntar i kör- och vilotider är också den vanligaste överträdelsen som upptäcks av Transportstyrelsen. Men det finns i dag nya trick som förarna tar till för att kunna köra längre än man egentligen får.

– Det är ett grövre fusk i våra ögon, säger Zandra Lindahl som är utredare på Transportstyrelsen.

Vid en kontroll av åkeriet i västra Skaraborg upptäcktes omfattande fusk med kör- och vilotider samt färdskrivare. Transportstyrelsens utredning visade på inte mindre än 255 överträdelser under en tvåmånadersperiod.

Åkeriföretag fuskade med färdskrivare och körtider – ska betala jättebelopp

– Det är klart att det här fallet sticker ut, säger Zandra Lindahl som är utredare på Transportstyrelsen.

När sanktionsavgifter sätts utgår Transportstyrelsen från åkeriföretagets årsomsättning. Sanktionsavgiften är en procent av denna. Det maximala beloppet som kan dömas ut i sanktionsavgift ligger på 800 000 kronor.

Kontrollerna

För att komma åt fusket arbetar Transportstyrelsen med företagskontroller. Vanligtvis ligger antalet runt 200 stycken per år, hittills i år har 189 stycken genomförts.

Men åkerier kan också fastna i polisens vägkontroller som i sin tur lämnar över ärendet till Transportstyrelsen som får utreda fallen vidare.

Hittills i år har Transportstyrelsen dömt ut sanktionsavgifter i 135 fall. Närmare 53 procent handlar om mycket allvarliga överträdelser och sex procent om synnerligen allvarliga överträdelser.

De vanligaste överträdelserna är felaktig användning av diagramblad och förarkort. I snitt upptäcks 11 sådana överträdelser per kontroll.

Hittills i år har Transportstyrelsen dömt ut sanktionsavgifter i 135 fall. Närmare 53 procent handlar om mycket allvarliga överträdelser och sex procent om synnerligen allvarliga överträdelser.
Hittills i år har Transportstyrelsen dömt ut sanktionsavgifter i 135 fall. Närmare 53 procent handlar om mycket allvarliga överträdelser och sex procent om synnerligen allvarliga överträdelser. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT

I det nu aktuella fallet i västra Skaraborg hittades tydliga kör- och vilotidsöverträdelser.

– Vi vet inte säkert varför detta uppstår, men det kan ju handla om att planeringen inte fungerar, säger Zandra Lindahl.

Varför är det så viktigt att kör- och vilotider följs?

– Regelverket är till för att våra vägar ska vara trafiksäkra, förare ska ha goda arbetsförhållanden och transportföretagen ska kunna konkurrera på liknande villkor. Det är en säkerhet för både dem och andra medtrafikanter. Men sen finns det ju tillfällen när det händer grejer som gör att man måste köra för länge, men det går också att se om sådant hänt vid enstaka tillfällen, jämfört med om det sker systematiskt.

Allvarligare fusk

Numera upptäcks också en annan sorts fusk som Transportstyrelsen ser än mer allvarligt på.

– Det är när man kör på andras förarkort, och det är ett grövre fusk i våra ögon, säger utredaren Zandra Lindahl.

Att använda sig av dubbla förarkort gör att chaufförerna kan köra dubbelt så länge. Men upptäcks de döms inte bara en sanktionsavgift som drabbar åkeriet ut, även chauffören själv blir av med sitt körkort.
Att använda sig av dubbla förarkort gör att chaufförerna kan köra dubbelt så länge. Men upptäcks de döms inte bara en sanktionsavgift som drabbar åkeriet ut, även chauffören själv blir av med sitt körkort. Foto: Fredrik Sandberg / TT

Ett förarkort är personligt och det behöver man för att kunna köra. Det förs in i färdskrivaren som registrerar körtiden. Men Transportstyrelsen har de senaste åren upptäckt att det blivit allt vanligare att förare även kör på en annan persons förarkort.

– Vi upptäcker det i våra kontroller, säger Zandra Lindahl.

Om en chaufför har dubbla förarkort med sig innebär det i praktiken att hen kan köra dubbelt så mycket. Men det är olagligt och kan bli kostsamt – såväl för åkeriet som för föraren själv.

Även föraren drabbas

När det kommer till sanktionsavgifter så är det alltid företaget och inte föraren själv som drabbas om en företagskontroll visar på fusk av något slag.

– I en företagskontroll prövar vi alltid företagets ansvar, det är inte enskilda förare som kontrolleras, förklarar Zandra.

Men numer har polisen även rätt att återkalla förarens körkort om det visar sig att man också använt sig av någon annans förarkort.

– Det är klart att då blir det ju mer kännbart även för chauffören. Dras körkortet in dras även brödfödan in, konstaterar Zandra Lindahl.

Spärrtiden för körkortet är i normalfallet två månader. Och sanktionsavgiften för åkeriföretaget ligger idag på 20 000 kronor per överträdelse.

Hur utbrett fusket generellt är inom åkeribranschen kan Transportstyrelsen inte säga. Men företagskontrollerna ger ändå en fingervisning om att det förekommer, i större eller mindre utsträckning och arbetet fortsätter för att komma åt det.

– Vi jobbar hela tiden för att förbättra våra metoder och vårt samarbete med polisen, avslutar utredaren Zandra Lindahl.

Artikeltaggar

Brott, lag och rättBöterFordonKörkortSkaraborgStockholmTrafikTransportstyrelsenUtredningar

Så här jobbar NLT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.