Hoppa till huvudinnehållet

Konserthuset 20-årsjubilerar – och Peter har varit med sedan starten: ”Skulle stanna ett år”

Publicerad:
Reporter Åsa Mwansa
Åsa Mwansa
asa.mwansa@nlt.se
Peter Bergqvist är scenmästare och tekniker på Vara konserthus och varit med sedan starten för 20 år sedan.
Peter Bergqvist är scenmästare och tekniker på Vara konserthus och varit med sedan starten för 20 år sedan. Foto: Thomas Kühnel

I morgon torsdag startar jubileumsfestivalen för Vara konserthus som fyller 20 år. En som har jobbat där sedan allra första början är scenmästare Peter Bergqvist.

– Jag ville egentligen inte bli fast anställd, men jag tänkte att jag gör det här ett år så får vi se sen, säger han och skrattar.

Peter Bergqvist har sysslat med musik och teknik sedan tonåren. Redan när Vara konserthus byggdes blev Peter uppringd av dåvarande vd Anders Söderling som var på jakt efter någon som kunde sköta tekniken.

– Han frågade om inte jag kunde söka det jobbet. Så jag sökte, kom på anställningsintervju och fick jobbet helt plötsligt, berättar Peter.

Han spelade då i Drifters och hade alltid jobbat som frilans, vilket han trivdes med. Därför var han skeptiskt till en fast anställning.

– Men sen var jobbet så kul och utmanande så jag kunde inte låta bli, därför är jag kvar än.

Ingen dag är den andra lik, med utmaningar och praktiska saker som ska lösas, vilket har har inneburit många sömnlösa nätter. Hans uppgift är bland annat att göra i ordning scenen inför varje artist, och ofta vet han inte vad de har för krav innan han kommer till jobbet.

Det var med skräckblandad förtjusning han tog sig an det första uppdraget då Göteborgs symfoniker skulle spela vid invigningen.

– Vi skulle ha två dagar med dem och jag hade ingen aning om hur det skulle gå till. Jag ringde till Göteborg och förhörde mig om hur de ville ha det. Men det gick bra.

Ångest och eufori

Även om det har varit påfrestande med alla utmaningar så vägs det upp av att det mesta löser sig. Det märkligaste han varit med om gällde en dansföreställning som krävde mängder av föreställningsljus. Peter låg vaken natten innan och insåg att det inte skulle finnas tillräckligt med ström.

– Då fick jag ringa Vara energi och fråga om de hade någon lösning. Efter en halvtimme kom det en grävmaskin åkandes och började gräva in en kabel i huset, så även det löste sig. Då var det eufori efteråt, säger han.

Andra utmaningar kan handla om föreställningar som kräver en hel del städning efteråt. Någon gång var scenografin en sandstrand, vilket roade teknikerna måttligt. Ett annat exempel var när Karl-Einar Häckner sågade sig med en motorsåg och sprutade fejkblod.

– Det skvätte blod över hela scenen. Jag tror vi har kvar än, fast det var 10-15 år sedan.

Under åren har många artister återvänt, inte minst de som varit artist in residence, och Peter har fått sina favoriter att jobba med.

– Nisse Landgren och Ale Möller är väldigt lättsamma och trevliga. Duktiga artister dessutom. De blir inte irriterade, de är proffs helt enkelt.

Värnar symfonikerna

Inför jubileumsfestivalen är ett helt gäng tekniker i tjänst med ett digert program från torsdag till söndag. Peter har inte huvudansvar men har föreställningar som han kommer jobba med.

– Till exempel Göteborgssymfonikerna. Så efter 20 år är det fortfarande de jag tar hand om.

Under pandemin bestämde han sig för att ta ett steg tillbaka. Nu är han 66 år och jobbar tre dagar i veckan.

– Men gnistan finns kvar, som om de låter mig vara kvar så jobbar jag gärna ett eller två år till.

Artikeltaggar

Ale MöllerArtisterFöreställningarGöteborgs SymfonikerInvigningarNils LandgrenNöje/KulturTeknikVaraVara konserthus

Så här jobbar NLT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.