I 30 år har Stig Andersson drivit Götene bärgningstjänst. Nu väljer han att gå i pension och sälja företaget.
– Jag har levt med jour dygnet runt så länge jag kan minnas.
Under måndagen avslutade 75-åringen sitt arbetsliv och gick formellt i pension.
– Jag skulle egentligen ha gjort det för tio år sedan, men det var inte så intressant då. Nu känner jag däremot att tiden kommit ikapp mig. En del grejer är tungarbetade och jag behöver längre återhämtning efter att ryckt ut på nätterna.
Att arbeta som bärgare är knappast ett 7-4-jobb, då det innefattar obekväma arbetstider och ständig beredskap. När man minst anar kan det bli utryckningar mitt i natten.
– Det händer, men det har varit lugnare senaste åren. Jag brukar sällan komma i säng före midnatt eftersom jag tycker det är retligt om någon ringer halv tolv samtidigt som jag krupit ner och släckt lampan.
Hur många utryckningar kan det bli på en dag?
– Det varierar. Ena dagen kan det vara en, andra dagen tio. Men det brukar bli uppemot 2 000 jobb om året.
Hoppas på båtsemester
Stig tycker att det ska bli skönt att inte behöva bli väckt mitt i natten och inställa sig.
Dessutom ser han fram emot att kunna ägna mer tid åt sitt fritidsintresse under sommarhalvåret.
– Jag och min fru har haft båt i många år. Varje sommar har vi tänkt: ”Nästa år minsann, då ska vi ha en riktig båtsemester”. Men så har det inte blivit på grund av mitt jobb.
Flyttat till Götene
Robin Andersson, 33, har i många år varit arbetskamrat till Stig. Nu har han tagit över företaget som samtidigt döpts om till Götenebärgarn AB.
– Det är lite skräckblandad förtjusning, men det ska bli kul, säger Skarabördige Robin som flyttat till Götene i och med detta.
– Det är en fördel att ha nära till ett sådant här arbete. Även om jag inte kommer ha jouren jämt, så måste jag ändå vara beredd ifall det händer någonting. Ibland kan vi ha en del tunga bärgningsarbeten som inte går att lösa på en person.
Företaget är för tillfället inne i en lågperiod, den mellan turistsäsongen och vintersäsongen.
– Den tiden behöver vi för att kunna smörja och ta hand om våra fordon så att vi är ”fit for fight” när halkan kommer, säger Robin.