Hoppa till huvudinnehållet

E20-avfarterna har rört upp känslorna bland trafikanter: ”Det är så vi bygger”

Publicerad:
Cecilia Isberg
cecilia.isberg@nlt.se
Den nya avfarten på E20 vid Lekåsa och Jonslund saknar en avkörningsfil.
Den nya avfarten på E20 vid Lekåsa och Jonslund saknar en avkörningsfil. Foto: Cecilia Isberg

Många har synpunkter på de nya avfarter som byggts på E20 vid Jonslund och Eling.

Men att det inte finns någon avkörningsfil är inget konstigt, menar Trafikverkets projektledare Martin Ekdala:

– Det handlar om trafikflödet hur korsningarna utformas. Det är så vi bygger.

Arbetet med nya E20 mellan Götene och Vårgårda är inne på upploppet. Många av vägsträckorna är nu klara, och därmed också de olika på- och avfarterna.

– När E20 byggts om har det varit med två syften: Att göra vägen mer trafiksäker och att öka framkomligheten, säger Martin Ekdala.

Tre olika saker har gjorts i arbetet: Mitträcke har satts upp längs hela det nya vägavsnittet vilket gjort nya E20 helt mötesfri. Alla korsningar har gjorts planskilda vilket i sin tur har gjort att alla vänstersvängar längs vägen har tagits bort. Och som en tredje åtgärd har också faunapassager skapats vilket gör vägen mer trafiksäker när det gäller viltolyckor.

TV: Trånga avfarter på E20 – Johan vill att det byggs om: ”Kommer att smälla”
Martin Ekdala, projektledare på Trafikverket.
Martin Ekdala, projektledare på Trafikverket. Foto: Mattias Olsson

Ingen avkörningsfil

Dock har många trafikanter reagerat på några av de nya planskilda korsningarna som byggts. Både avfarten vid väg 186 vid Lekåsa och vid Eling med avfart mot Vedum och Tumleberg saknar en egen fil vid avkörning från E20.

”Tvär sväng”, ”Livsfarligt” och ”Känns ogenomtänkt” är några av kommentarerna från Essungabor som NLT pratat med.

Men enligt Martin Ekdala är det så avfarterna byggs på den typen av vägavsnitt.

– Det är så vi bygger korsningar på vanlig väg. Självklart finns det en fördel i att man kan gå ut till höger innan man ska svänga av, men vid den här typen av korsning på 2+1-väg så är avfarten alltid på ett vägavsnitt som är tvåfiligt, både där man ska svänga av och där man kommer ut på E20 via en påfart, säger Ekdala.

Det är många faktorer som avgör hur en korsning byggs, men en viktig faktor är hur mycket trafik det generellt är på anslutande vägar. Vägarna som ansluter till korsningarna vid Lekåsa och vid Eling är relativt sett inte så trafiktäta som korsningarna närmare Vårgårda.

Finns det många nya korsningar längs E20 som inte har en avkörningsfil?

– Nej, det är dessa två. Korsningarna närmare Vårgårda har mer trafik och har fått en annan utformning, mer traditionell trafikplats, säger Martin Ekdala.

Många har kommit med synpunkter på utformningen av de nya avfarterna vid Eling och vid Jonslund på nya E20 i och med att det saknas avkörningsfil.
Många har kommit med synpunkter på utformningen av de nya avfarterna vid Eling och vid Jonslund på nya E20 i och med att det saknas avkörningsfil. Foto: Cecilia Isberg

Får in synpunkter

Längre norrut, mellan Skara och Götene har också trafikplatserna en helt annan utformning.

– Men här är det motorväg, vilket också är avgörande för korsningarnas utformning. Likadant vid avfarterna runt Skara där det är helt andra trafikflöden. Sedan handlar det ju i slutänden också om budgeten för vägombyggnaden, vad har vi möjlighet att göra även om det känns väldigt krasst att behöva väga det mot trafiksäkerhet, Men: E20 är nu trafiksäkrare än den varit tidigare, säger Martin Ekdala.

Får ni mycket synpunkter från allmänheten gällande utformningen av trafikplatserna längs E20?

– Visst kommer det synpunkter, många med samma frågeställningar som du har.

Det har ju också framförts kritik angående vissa trafikplatser, exempelvis den vid Eling om att kurvan i avfarten är för snäv, att lastbilar inte får plats?

– Det är också en fråga som varit uppe - och jo, lastbilar får plats om man utnyttjar hela vägens bredd, säger Ekdala.

E20-avfarten vid Tumleberg har ingen avkörningsfil.
E20-avfarten vid Tumleberg har ingen avkörningsfil. Foto: Cecilia Isberg

Artikeltaggar

E20ElingEssungaInfrastrukturSamhälleTrafikTrafikverketVaraVägarbete

Så här jobbar NLT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.