Trafikverket och Sjöfartsverket tar nu ställning för att en ny kanal byggs genom Trollhättan vid skapandet av nya slussar.
Ett starkt vägande skäl är att Vänersjöfarten skulle drabbas hårt av stopp i trafiken om man byggde i befintlig sträckning. Ett alternativ med en ny kanal nära dagens sträcka väljs också bort.
Ett nytt samråd öppnas i dag måndag 11 september inför anläggandet av nya slussar i Trollhättan. Dagens slussar är uttjänta och anses inte kunna hållas i tjänligt skick på sikt.
Olika alternativ har undersökts och Trollhättans stad har tidigare motsagt sig att låta bygga de nya slussarna i en ny kanal genom staden, då man ansett att det skulle innebära alltför stor påverkan på natur-, kultur- och rekreationsvärden samt turism.
Samtidigt har andra helt avfärdat idén att bygga nya slussar i den befintliga kanalsträckningen, eftersom det skulle stoppa trafiken i kanalen under många år.
Efter att man inte hittade en lösning som alla var tillräckligt nöjda med gjordes efter ett tidigare samråd ändå en särskild utredning kring alternativet att bygga i befintlig sträckning. Denna visade, som väntat, på att ett stopp i trafiken under ett bygge i den befintliga kanalen skulle få stora negativa konsekvenser.
När nu Trafikverket och Sjöfartsverket presenterar ett nytt samrådsunderlag förordar man ett av alternativen för att bygga nya slussar, alternativ nord.
Det anges i underlaget att Trafikverket och Sjöfartsverket ”bedömning är att byggnation av ny slussled i ny sträckning är den enda möjligheten att bibehålla och utveckla Vänersjöfarten.”
Det tas upp att en stängning av Vänersjöfarten under flera år skulle innebära att vissa företag hittar alternativa transportvägar som sedan skulle permanentas, alltså att de inte skulle återkomma till Vänern. Tidigare har Zinkgruvan, som transporterar ut sina mineral via Otterbäckens hamn, uppgett att man vid en längre stängning skulle behöva hitta en ny hamn och att man då mycket väl skulle kunna bli kvar på det nya stället även efter att nya slussar i Trollhätte kanal blivit klara.
I samrådet tas också upp att vissa industrier är helt beroende av Vänersjöfarten och skulle behöva flytta eller läggas ner vid en längre avstängning.
Norra alternativet
Två olika sträckningar har studerats, alternativ nord och alternativ syd. Trafikverket och Sjöfartsverket förordar alternativ nord.
Ett viktigt skäl som lyfts fram är att alternativ syd skulle innebära mer omfattande avstängningar av trafiken, då den sträckningen ligger närmare den befintliga kanalen. Det redovisas även flera andra skäl till att alternativ nord förespråkas.
För alternativ nord bedöms byggtiden bli ungefär fem år och kostnaden runt 3 miljarder kronor. Alternativ syd bedöms kosta 4,6 miljarder kronor och ta cirka 8 år.
Det södra alternativet bedöms också medföra större negativ påverkan på de kulturhistoriska värdena i området.
Det skulle också bli ungefär dubbelt så mycket överskottsmassor från framförallt berg om man väljer det södra alternativet. Energi- och klimatbelastningen blir därmed större för alternativ syd. Färre bostäder behöver även lösas in om man väljer alternativ nord.