Hoppa till huvudinnehållet

Nya regler gäller för A-traktorer – unga tycker till: ”Svårt att förstå varför inte hastigheten höjdes”

Publicerad:
Caroline Cederblom, Kevin Karlsson och Kevin Brandt i full färd med att skruva.
Caroline Cederblom, Kevin Karlsson och Kevin Brandt i full färd med att skruva. Foto: David Solstorm

Från och med i torsdags måste alla som åker i en A-traktor använda säkerhetsbälte och ha en egen plats att sitta på – men man får fortfarande inte köra i 45 kilometer i timmen som mopedbilarna.

– Det är svårt att förstå, tycker studenten Kevin Karlsson.

I fordonsprogrammets verkstad på De la Gardiegymnasiet står Kevin Karlsson, Caroline Cederblom och Kevin Brandt och skruvar på sina A-traktorer.

De berättar att en av deras kompisar redan under onsdagskvällen blev stoppad av polis. Kompisen fick information om att man skulle hålla en razzia framöver i och med de nya reglerna.

– Man förstår ju reglerna och det är bra för säkerheten, menar Caroline.

Caroline Cederblom, elev på fordonstekniska programmet på De la Gardiegymnasiet i Lidköping.
Caroline Cederblom, elev på fordonstekniska programmet på De la Gardiegymnasiet i Lidköping. Foto: David Solstorm

Kevin Karlsson fortsätter:

– Säkerheten är viktig, men man har ju knökat ihop sig för att det är kul att vara många – och så har man ju sparat på bränslet samtidigt. Så, det är ju både bra och dåligt.

Kevin Karlsson, elev på fordonstekniska programmet på De la Gardiegymnasiet i Lidköping.
Kevin Karlsson, elev på fordonstekniska programmet på De la Gardiegymnasiet i Lidköping. Foto: David Solstorm

– Det är ju färre som kan vara med nu. Många är yngre och har inget eget körkort, så det blir färre som man kan hänga på parkeringen, fyller Kevin Brandt i.

På frågan om de kommer följa reglerna skiftar svaren lite.

– Jag kommer följa de i och med att vi är sjutton år nu och det är nära till det riktiga körkortet. Det vill man inte riskera, säger Kevin Karlsson.

Kevin Brandt fortsätter:

– Nja, jag är lite osäker. Jag kommer kanske följa reglerna.

De är dock överens om att reglerna kunde blivit bättre.

Kevin Brandt, elev på fordonstekniska programmet på De la Gardiegymnasiet i Lidköping.
Kevin Brandt, elev på fordonstekniska programmet på De la Gardiegymnasiet i Lidköping. Foto: David Solstorm
Kevin Brandt och Caroline Karlsson inspekterar en av deras A-traktorer.
Kevin Brandt och Caroline Karlsson inspekterar en av deras A-traktorer. Foto: David Solstorm

”Det är dåligt”

I över ett år har kompisgänget vetat om att de nya reglerna skulle komma. Under tiden har de hoppats på att den tillåtna hastigheten för A-traktorer skulle höjas till minst 45 kilometer i timmen.

– Det är dåligt att hastigheten inte höjdes. Det är svårt att förstå, menar Kevin Karlsson.

Oavsett de nya reglerna kommer gänget ändå fortsätta att köra sina A-traktorer. För dem är A-traktorn en frihet som gör att de inte blir beroende av sina föräldrar för att ta sig dit de vill, även om det nu blev 30 kilometer i timmen och inte 45 kilometer i timmen.

Kristoffer Hjelm är kommunpolis i Vara, Essunga och Grästorp.
Foto: Polisen

”Fruktansvärd smäll”

Kristoffer Hjelm, kommunpolis i Vara, Essunga och Grästorp, tycker att bältestvånget och passagerarplatsen är extra viktigt.

– Har man provat en krockkälke och försökt hålla sig kvar i sju kilometer i timmen så vet man vilka krafter det handlar om; det är en fruktansvärd smäll om man krockar i 30 kilometer i timmen och då är bälte en väldigt bra grej.

Kristoffer Hjelm fortsätter:

– Och hoppar man över till passagerarplatsen så är det bra att det nu har blivit tydligare. Tidigare har det varit en bedömningsfråga om situationen utgjort en fara eller ej – säkerhetsmässigt är det givetvis inte bra om man tidigare åkt många i en hytt.

Transportstyrelsen svarar

Bryter man mot de nya reglerna kostar det 1 500 kronor att köra utan bälte, precis som för vanliga bilar. Men kan det påverka möjligheterna till att få ett körkortstillstånd när det är dags för B-körkort?

Jimmy Danielson, handläggare på Transportstyrelsen, ger oss svaret.

– Alla brott påverkar möjligheterna till att få ett körkortstillstånd. Men så länge körkortstillståndet inte är indraget så gäller samma körkortstillstånd som man hade för AM-kortet också för ett B-körkort, säger han.

Bälteskrav och färre passagerare – nu skärps reglerna på A-traktorer

FAKTA

Nya reglerna för A-traktorer

Från och med den 31:a augusti gäller de nya reglerna för A-traktorer.

• Passagerare ska färdas på en plats som är avsedd för passagerare, vilket innebär att endast en person får sitta per sådan plats.

• Den som färdas i en A-traktor ska använda bälte.

• Högsta tillåtna hastighet är 30 kilometer i timmen.

Regeln om maxhastighet kompletterar den fordonsregel som redan finns, om att en A-traktor inte får vara konstruerad för att kunna köra i mer än 30 kilometer i timmen, och gör det lättare för polisen att övervaka hastighetsöverträdelser med A-traktor.

Källa: Regeringskansliet

Artikeltaggar

A-traktorBilburen ungdomEssungaGrästorpKristoffer HjelmRegeringskanslietTrafikTransportstyrelsen

Så här jobbar NLT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.