Hoppa till huvudinnehållet

Om vikten av motion: ”Är en investering för både sig själv och samhället”

Publicerad:
Reporter Emma Hurtig
Emma Hurtig
emma.hurtig@nlt.se

Bra för minnet och impulskontroller samt depressionshämmande.

Listan över hur positivt vi påverkas av fysiska aktiviteter kan göras lång.

Därför uppmuntrar Folkhälsorådet Grästorpsborna att delta i Folkhälsoloppet.

– Fysisk aktivitet är en investering för både sig själv och samhället, säger Mikaela Skogsberg, folkhälsostrateg.

Under Grästorpskalaset 19 augusti arrangeras som numer sedvanligt Folkhälsoloppet.

Nytt för i år är att Folkhälsorådet i Grästorps kommun sponsrar och därmed betalar startavgiften för alla löpare. Kort och gott: det är gratis att delta i motionsloppet.

Mikaela Skogsberg är vikarierande folkhälsostrateg vid Grästorps kommun:

– Vi vill uppmuntra till rörelse och fysisk aktivitet. Genom att betala startavgiften ger vi alla lika förutsättningar och möjligheter att vara med. Vi hoppas så klart att många kommer och springer.

Avskräcks inte

30 minuters motion om dagen är vad man ofta hör som rekommendation angående hur man bör motionera. Det kan var en bra riktlinje att gå efter, även om man inte behöver följa den slaviskt.

– Folkhälsomyndigheten säger att man ska göra någon pulshöjande, fysisk aktivitet 150 minuter i veckan, fördelat på minst två dagar. Man ska alltså inte köra 150 minuter på en och samma dag och sedan inte göra något resten av veckan. Det är bättre att få en regelbundenhet i den fysiska aktiviteten, säger Mikaela.

Mikaela Skogsberg, vikarierande folkhälsostrateg vid Grästorps kommun.
Mikaela Skogsberg, vikarierande folkhälsostrateg vid Grästorps kommun. Foto: Emma Hurtig

Hon poängterar också att man inte ska avskräckas av de där minuterna:

– Allt rörelse räknas och är bättre än inget. Är man inte alls van att röra på sig är ett bra råd att börja smått och sedan öka successivt. Det ökar också förutsättningarna för att man håller i och att det blir mer långsiktigt hållbart.

– Den som har stillasittande jobb och sitter åtta timmar om dagen kan också tänka på att få in pauser med rörelse, till exempel gå till skrivaren, gå upp och ner i trappan ett varv. Enklast möjliga, bara man bryter sittandet.

En lång positivlista

Motion och rörelse påverkar människans hälsa både fysiskt och psykiskt.

– Fysisk aktivitet ökar välbefinnandet, påverkar kognitiva förmågor som minne och impulskontroll på ett positivt sätt och minskar risken för depression. Om man är i en depression eller har varit i en kan fysisk aktivitet hjälpa till att förebygga försämring eller återfall. Man minskar också risken för exempelvis övervikt och fetma, hjärt- och kärlsjukdomar och diabetes om man ser till det somatiska. Ja, listan kan göras hur lång som helst. Fysisk aktivitet är en investering för både sig själv och samhället, säger Mikaela Skogsberg.

NLT testar: Sju sätt att motionera i GrästorpSå motionerar några av grästorparna

Artikeltaggar

DepressionDiabetesFolkhälsomyndighetenGrästorpGrästorps kommunGrästorps kommun (org)Hjärt- och kärlsjukdomarPsykisk ohälsaTräningVård och omsorg

Så här jobbar NLT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.