Hoppa till huvudinnehållet

Matpriserna stiger – trots medvetna konsumenter: ”Butikerna har inget val”

Publicerad:
Mapriserna förväntas att fortsätta stiga.
Mapriserna förväntas att fortsätta stiga. Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Nu ökar matpriserna ännu en gång. Nu är det olivoljan, frysta grönsakerna och frukten som går upp i pris. Det finns en press på butikerna att sänka priserna, men butikerna har inget annat val än att höja.

Det finns ett större fokus på matpriserna, då flera har en sämre privatekonomi som gjort att konsumenter är mindre lojala sina lokala matbutiker, menar Ulf Mazur, vd för Matpriskollen.

Enligt deras sammanställning så har det under julimånad höjts med 0,2 procent – och att priset har höjts på 20 procent av varorna hos de stora kedjorna. Högst höjning är hos Coop, som ligger runt en procent.

Det finns enligt Ulf Mazur en rädsla hos butikerna att höja priserna. Men en svag krona, ökade kostnader för löner, hyror och tuffa förhandlingar med leverantörer, bakbinder handlarna.

– Kedjorna vill absolut inte gå ut med prisökningar, men många har inte råd att handla och alla kollar på priserna. Samtidigt så är verkligheten den att leverantörer inte kan sälja med förlust och då måste kedjorna släppa igenom prishöjningar, säger Ulf Mazur.

Prisökning mellan 15-20 procent

Frysta grönsaker, chokladdryck, frukt och falukorv är några av de varor som ökat mest i pris under juli. Olivoljan har också blivit dyrare och kan stiga ännu mer i pris, då det är torka i Spanien som lett till halverade skördar – som i sin tur höjer priset.

– Priserna har gått rakt upp, men det kommer öka mycket mer. Det är en jättestor ökning på flera varor, tror Ulf Mazur, som också tror att ökningen på olivoljan kan ligga mellan 15 till 20 procent.

Färre butiker använder röda prissänkningskyltar och det är ett tecken på att kampanjerbjudanden är för dyra för butikerna. Däremot anser Ulf att det inte borde avskräcka konsumenter från att handla rabatterade varor.

– Vi vill ju fortsatt se att de kämpar om oss konsumenter. Svenska folket tycker det är okej att handla i olika butiker. Då måste de med högre prisprofil slåss ännu högre hårdare för att du ska komma tillbaka, säger Ulf Mazur.

Fakta: Prisökningen i siffror

Matpriserna, mätt på runt 43 000 artiklar i de stora kedjorna, ökade under juli efter tre månader med sjunkande eller oförändrade priser.

På tolv månader är prisökningarna på mat 9,5 procent.

Sedan 1 januari 2022, då priserna började stiga, är ökningen 21,6 procent på mat.

Matpriskollen är ett företag som driver en app för konsumenter och som samlar in matpriser från de olika kedjorna. Konsumenter kan använda appen gratis för att jämföra priser och erbjudanden. Företaget är fristående och finansierar sin verksamhet genom att sälja uppgifter om priser och kampanjer som analysunderlag.

Källa: Matpriskollen

Artikeltaggar

ButikerCoopGrönsakerHandelKonsumentMat och dryckSpanien

Så här jobbar NLT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.