Att ta över efter pappa Rolf Wernersson fanns inte på världskartan för Madeleine Lindvall, 36 år.
Så när hon berättade att hon hade ändrat sig, den där dagen 2016, var chocken men också glädjen total.
I dag driver hon Agape second hand – som har butik i Lidköping, Stockholm men snart även i Skåne.
– Vårt mål är att bli en kedja med minst tio butiker runt hela Sverige, säger hon.
Madeleine Lindvall föddes i Lidköping, i ett hem där man drevs av att hjälpa de mest utsatta.
Pappa Rolf Wernersson, numera bortgången, hade sedan många år tillbaka ägnat sitt liv åt hjälparbeten i olika form, framförallt på Balkan där han periodvis också bodde.
På den tiden var Agape second hand inte en renodlad butik så som den ser ut i dag, det var något som växte fram successivt – även om hjälparbetet fortfarande utgör en stor del av verksamheten.
– Allt överskott går till bistånd och hjälp, där vi skickar runt tio lastbilar fyllda med kläder, husgeråd och annat per år ner till Bulgarien. En annan stor del handlar om att engagera volontärer där personer med olika bakgrund får komma in i arbete, förklarar Madeleine.
Det kan vara någon som har en funktionsnedsättning eller en person från kriminalvården – tanken är att anställa de som har svårt att bli anställda i ett samhälle som fokuserar allt mindre på individuella anpassningar.
Givande sammanhang
Att minska utanförskapet i samhället är något som Madeleine brinner för.
– Vissa som kommer till oss har aldrig haft ett jobb eller en inkomst. Till följd av det har personen ofta lågt självförtroende. Ett exempel är 57-årig kvinna som aldrig klarat av att jobba, nu jobbar hon 75 procent och är en helt ny människa. Det är så otroligt fint att vara i ett sammanhang där de som jobbar kan växa och utvecklas som människor.
Men den sanna passionen, den som Rolf kände och den som Madeleine också känner i dag, skulle komma långt senare.
– Som tonåring var jag ganska anti. Jag tyckte allt med second hand var jättetöntigt och min största dröm var att åka på charter och ha nya kläder, säger Madeleine med ett skratt när vi träffar henne en sommardag i butiken i Lidköping.
Men mycket har förändrats sedan dess.
Efter att ha jobbat för flera stora klädkedjor samt i en av Stockholms lyxigaste butiker, varit personlig stylist åt kända namn som Carola Häggkvist och Carolina Gynning, så kom dagen som ändrade allt. Dagen där hon blev mamma för första gången.
Från att inte ha några planer alls på att ta över driften av Agape, till att ta över och utveckla verksamheten på ett helt makalöst sätt på bara några år.
– När jag fick barn insåg jag verkligen att jag ville ta över. Jag hade börjat uppskatta second hand-kläder och inredning och blev mindre intresserad av fast fashion. Sen kombinationen av mode med det fina i att hjälpa andra, vad är bättre?
I dag är jobbet en livsstil konstaterar Madeleine, som alltid backades upp av pappa Rolf – som tragiskt nog gick bort år 2019 i sviterna av cancer.
– Först blev han chockad över att jag ville ta över, det trodde han nog inte. Jag berättade för honom att målet är att bli en kedja, med tio butiker runt Sverige.
– ”Varför bara tio?” svarade han, berättar Madeleine och ler åt minnet.
Tredje butik på gång
2017 tog Madeleine, tillsammans med sin man Jonathan, över Agape second hand i Lidköping.
2021, mitt i en pandemi, öppnade de butiken i Stockholm.
– Vi fick nycklarna till lokalen och var så glada. En vecka senare var restriktionerna hårdare än någonsin. Det kändes ju jättekonstigt och väldigt osäkert allting, men vi körde på och öppnade som planerat.
– Vi hade turen att få tillgång till en luftig butik där det var enkelt att hålla avstånd, precis ovanför en stor Hemköps-butik, vilket såklart gynnade oss, fortsätter Madeleine, som även är på gång att öppna en butik i Bromölla i Skåne.
– Vi tar över min mans föräldrars butik i höst, det känns jättebra.
Efter pandemin gick försäljningen snabbt upp, såväl i Stockholm som i Lidköping, och för varje år som går säljer de lite mer än året innan.
– Intresset för second hand har ökat något otroligt! I dag är det inte bara en begränsad målgrupp som handlar, det är människor i alla åldrar. Folk har nog insett, precis som jag, att allt finns att köpa second hand – man behöver inte köpa nytt jämt.
Men mentaliteten mellan Stockholm och Lidköping skiljer sig markant, menar Madeleine.
I Stockholm står kläder för en stor del av försäljningen och i Lidköping säljer man mer av möbler och inredning. Vad man är villig att betala för en vara skiljer sig också.
– I Stockholm är man beredd på att betala mer för second hand än i Lidköping, men så är det i alla mindre städer. Ibland får vi kritik för att vi är dyrast i stan men jag väljer att stå på mig vid prissättning, även om det är en utmaning.
Allt går att sälja
Tanken är att det ska vara ett brett urval av produkter, för allas tycke och smak samt plånböcker.
– Vi vill ta vara på allt som vi får in, men det är också svårt för att vi får in så mycket. Samtidigt som vi vill vara en välsorterad butik där det ska vara enkelt att hitta det man är ute efter.
– Här, på klädavdelningen, har vi sorterat kläderna efter storlek till exempel, säger Madeleine och visar upp de olika klädställen.
Men vem är Madeleine utanför jobbet?
Det är ingen lätt fråga, visar det sig.
– Jobbet och privatlivet går in i varandra, men jag skulle säga att jag är mindre bossig privat (haha), Men jag har fyra barn och vi gillar att umgås och hitta på saker såklart.
Just nu är hela familjen, som vanligtvis bor i Stockholm, i Lidköping där de brukar tillbringa sina somrar. Men att hålla sig från jobbet är svårt, tycker Madeleine, som sällan är helt ledig.
Men som hon tidigare slog fast: Det är en livsstil.
– Jag jobbar ju med det absolut roligaste jag vet, säger hon avslutningsvis.
Madeleine Lindvall:
Ålder: 36.
Yrke: Driver Agape second hand i Lidköping, Stockholm och snart även i Bromölla tillsammans med sin make Jonathan Lindvall.
Familj: Maken Jonathan och barnen Jack, 12, Charles, 11, Michelle, 10, och Celine, 6.
Intressen: Mode är kul, att laga mat är kul och så tycker jag det är intressant med människor, relationer och psykologi.
Äter helst: Dumplings.
Dricker till: Coca cola zero.