Hoppa till huvudinnehållet

Kinnekulletågen kan drivas med vätgas – KD-toppen: ”Vi sträcker ut handen”

Publicerad:
Reporter Helene Magnusson
Helene Magnusson
helene.magnusson@nlt.se
Kan Kinnekulletågen drivas med vätgas? Idén togs upp på tisdagens regionfullmäktige.
Kan Kinnekulletågen drivas med vätgas? Idén togs upp på tisdagens regionfullmäktige. Foto: Charlotte Ferneman

Går det att påverka staten att satsa mer på Kinnekullebanan i en nära framtid?

Conny Brännberg (KD) tror att det är möjligt medan Louise Jeppsson (V) tror att det kan vara svårt.

Frågan debatterades på regionfullmäktiges möte under tisdagen där bland annat Mariestads vätgassatsning nämndes.

Conny Brännberg konstaterade i sitt inlägg på regionfullmäktige att det inte finns några medel avsatta i nuvarande nationell transportinfrastrukturplan för en satsning på Kinnekullebanan.

I en interpellation ställde han frågan till Louise Jeppson (V), infrastruktur- och kollektivtrafikens ordförande, om vilka möjligheter som hon ser att kunna få till stånd en revidering av nuvarande plan.

Louise Jeppson förklarade att Västra Götalandsregionen absolut inte är nöjda med statens beslut.

– Det var vi överens om över partigränserna.

Men hon bedömer det som ytterst osannolikt att få staten att revidera nuvarande nationella plan.

– Vi får återkomma till nästa planperiod. Eftersom Trafikverket avser att utföra underhållsarbeten som återställer banan till ett skick så att dagens sänkta hastighet åtgärdas, är en extra revidering av planen heller inte absolut nödvändig, menade hon.

Ministermöte

Conny Brännberg ansåg dock att det finns andra vägar att gå för att kunna göra större förändringar på Kinnekullebanan.

Han berättade att de har begärt ett möte med infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

– Jag har talat med honom om angelägenheten av bland annat satsningarna i Göteborg, Borås, Jönköping och satsningarna i Göta älv. Jag tror att det finns möjligheter att justera nationella planer och få till de här pengarna.

Conny Brännberg (KD) berättade att han begärt att få en träff med infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Conny Brännberg (KD) berättade att han begärt att få en träff med infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson. Foto: Helene Magnusson

– Som kristdemokrater är vi angelägna om en robust infrastruktur och har tidigare motionerat om att tågen på Kinnekullebanan skulle drivas med biogas. Det avslogs.

Istället nämnde Conny Brännberg de satsningar på vätgas som gjorts av Mariestads kommun och de tankar på möjlighet att använda vätgas som drivmedel av Kinnekulletågen.

Han hänvisade till att det i Mariestad och Skövde finns en alltmer växande efterfrågan på företagsetableringar.

– Det gör att frågan om upprustning och elektrifiering av Kinnekullebanan blivit mer brännande än någonsin. Kanske kan Kinnekullebanan vara en pilot och ta ett steg mot användning av vätgas? Vi sträcker ut en hand, vi är alltid beredda att lyssna och vara konstruktiva.

Den utsträckta handen gavs till den styrande rödgröna regionledningen.

Artikeltaggar

Andreas CarlsonBiogasConny BrännbergInfrastrukturKinnekullebananKristdemokraternaLouise JeppssonMariestadPolitikRegionfullmäktigeSamhälleTrafikTrafikverketVästra GötalandsregionenVätgas

Så här jobbar NLT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.