Hoppa till huvudinnehållet

Lidköping kan bli förloraren – ny åldersgräns för seniorkort föreslås

Publicerad:
Reporter Per Claesson
Per Claesson
per.claesson@mariestadstidningen.se
Det är i dag olika åldersgränser för att få tillgång till seniorkort i olika Skaraborgskommuner. Enligt ett förslag ska det bli samma åldersgräns i alla kommuner – 70 år.
Det är i dag olika åldersgränser för att få tillgång till seniorkort i olika Skaraborgskommuner. Enligt ett förslag ska det bli samma åldersgräns i alla kommuner – 70 år. Foto: Charlotte Ferneman

Det kan bli en gemensam åldersgräns i Skaraborg för att som senior få åka fritt i kollektivtrafiken. Som ny gemensam åldersgräns föreslås 70 år – vilket för de flesta kommuner är en sänkning från 75 år.

För de äldre i Lidköpings kommun skulle det däremot bli en försämring.

Alla kommuner i Skaraborg erbjuder äldre personer kostnadsfria resor med kollektivtrafiken i sin zon.

Gränsen för att få ett seniorkort för de fria resorna skiljer sig åt mellan kommunerna. I de flesta kommuner är det 75 år som gäller som åldersgräns. Lidköping och Falköping har en generösare gräns på 65 år.

Nu föreslås en gemensam åldersgräns på 70 år för alla kommuner i Skaraborg, en sänkning av åldersgränsen i de flesta kommuner.

På ett kommande möte ska direktionen för Skaraborgs kommunalförbund, där representanter för de 15 kommunerna sitter, ta beslut om förslaget att förorda en gemensam åldersgräns.

En bakgrund är att ett nytt zonsystem har införts i kollektivtrafiken.

– Tidigare gällde seniorkortet bara i den egna kommunen, numera gäller det i hela zon C, vilket innebär att man som senior kan resa fritt mellan kommuner om man hämtat ut sitt seniorkort. Det gör att det finns större anledning till en gemensam inriktning, säger Thomas Boström, infrastrukturstrateg på Skaraborgs kommunalförbund

Thomas Boström, infrastrukturstrateg på Skaraborgs Kommunalförbund.
Thomas Boström, infrastrukturstrateg på Skaraborgs Kommunalförbund. Foto: Privat

De olika åldersgränserna gör att en 70-åring från Lidköping idag kan resa fritt för att till exempel hälsa på en bekant i Gullspång. Men en lika gammal Gullspångsbo får betala för motsvarande resa för att hälsa på någon i Lidköping.

– Det är lite av en rättvisefråga och något många seniorer, främst boende utanför Lidköping och Falköping, har reagerat på, säger Thomas Boström.

Västtrafik har gjort en beräkning av hur stor kostnaden kan bli för olika kommuner, beroende på vilken åldersgräns som väljs. För till exempel Mariestads kommun beräknas kostnaden bli 46 procent högre med en sänkning av åldersgränsen från 75 år till 70 år.

– Det kan bli en diskussion kring ekonomin kopplat till seniorkorten, konstaterar Thomas Boström.

Kan det finnas ett motstånd i kommuner som får höja åldersgränsen om det ska bli en gemensam gräns?

– Ja, det är klart att det finns vinnare och förlorare om man jämför med idag, säger Thomas Boström.

Han framhåller att det, även utan seniorkort, är relativt billigt att åka med kollektivtrafik.

Förutom befolkningsmängden spelar utbudet av kollektivtrafik in när det gäller uppskattningarna av kostnaderna för olika kommuner. Gullspång, som är en liten kommun med klent utbud av kollektivtrafik, hamnar på en minimikostnad på 75 000 kronor oavsett om åldersgränsen är 65, 70 eller 75 år.

Eftersom det missgynnar små kommuner är det något som förts fram för diskussion att stryka miniminivån.

Frågan om seniorkortens villkor ska diskuteras under våren i kommunerna. I höst väntas Västtrafik och IKN (regionens infrastruktur- och kollektivtrafiknämnd) ta ett beslut i frågan. De nya reglerna väntas träda i kraft först hösten 2024 eller 2025.

Artikeltaggar

Gullspångs kommunKollektivtrafikLidköpingSkaraborgTrafikVästtrafik

Så här jobbar NLT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.