Hoppa till huvudinnehållet

Kontaktcenter utan konsumentvägledare – kommunen hänvisar till nationell tjänst

Publicerad:
Reporter Mats Rosqvist
Mats Rosqvist
mats.rosqvist@nlt.se
Egon Frid var aktiv i flera frågor under måndagens fullmäktigemöte. Motionen om konsumentvägledare en av dem.
Egon Frid var aktiv i flera frågor under måndagens fullmäktigemöte. Motionen om konsumentvägledare en av dem. Foto: Mats Rosqvist

Vara kommuns nya kontaktcenter kommer inte ha någon personlig konsumentvägledare. Istället kommer man hänvisa till konsumentverkets nättjänst Hallå konsument. Det står definitivt klart efter att en motion från Egon Frid (V) besvarats.

Efter att Vara kommuns tidigare konsumentvägledare Egon Frid gått i pension utreddes framtiden för den servicen. Egon Frids tjänst sorterade under bildningsförvaltningen och han hade sitt kontor på biblioteket, ett arrangemang som han menade gjorde servicen tillgänglig.

Istället hamnade den obligatoriska budget- och skuldrådgivningen hos socialtjänsten. Ett alternativ som varit aktuellt var att den övriga konsumentrådgivningen skulle tas över av kommunens nya kontaktcenter.

Egon Frid, som även sitter i fullmäktige för Vänsterpartiet, hade även motionerat om att kommunen även fortsättningsvis ska ha en fysisk, personlig och specialiserad konsumentrådgivning i det nya kontaktcentret.

Kommunikationsavdelningen som beredde motionen förordade dock ett annat alternativ.

I sin beredning förklarade de att de sedan Egon Frid gick i pension hänvisat till den nationella tjänsten Hallå konsument, vilken drivs av Konsumentverket i samverkan med flera andra myndigheter och som erbjuder vägledning i konsumentfrågor. De anställda i receptionen har upplevt att det fungerat bra.

Antalet personer som efterfrågat hjälp i konsumentärenden har varit få, och det bedömdes vara svårt att hålla kunskaperna så uppdaterade att man kan ge bra hjälp var ytterligare en slutsats.

Kommunfullmäktige gick på samma linje och beslutade i måndags att motionen därmed skulle anses besvarad. Någon personlig konsumentvägledning utöver socialtjänstens budget och skuldrådgivning blir det alltså inte.

Vänsterpartiet reserverade sig. Egon Frid anförde bland annat att det finns ett behov av konsumentrådgivning som går utöver den som Hallå konsument kan ge, inte minst eftersom olika oseriösa aktörer på nätet försöker lura äldre personer på olika sätt.

– Det behövs någon som kan hjälpa till och granska de här avtalen, menade Egon Frid, som också påpekade vikten av att vara ute och informera om konsumentfrågor och arbeta förebyggande.

Han uttryckte slutligen en förhoppning om att de konsumentorganisationer som arbetar för att konsumentrådgivning hos kommunerna ska bli obligatorisk kommer att röna framgång, och att man i så fall kan inrätta en gemensam tjänst för kommunerna i västra Skaraborg.

Artikeltaggar

BudgetarEgon FridKommunfullmäktigeKonsumentPrivatekonomiVara kommunVänsterpartiet

Så här jobbar NLT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.