Hoppa till huvudinnehållet

Utsattes för stöld direkt – makarna om tuffa butiksstarten: ”På tå hela tiden”

Publicerad:
Reporter Emma Edling
Emma Edling
emma.edling@nlt.se
För Grästorps obemannade butik i centrum vittnar ägarna om en tuff start.
För Grästorps obemannade butik i centrum vittnar ägarna om en tuff start. Foto: Emma Edling

Det blev en tuff start för den obemannade 24/7-butiken i Grästorp. Ägarna David och Novalie Holst fick uppleva både systemhaveri, försenade kylmontörer och stöld.

– Man får vara på tå hela tiden, säger ägaren David Holst.

David Holst vittnar om att det blev en tuff start för butiken, efter att de öppnade upp i höstas.

– Vi hade det lite tufft, det hade vi. Kylmontörerna kom lite sent så det var väldigt varmt i början och då kunde vi inte ta in känsliga produkter som till exempel choklad och så vidare.

Efter några veckor löste sig det problemet, men det var inte bara det som resulterade i en tuff start för butiken. De fick nämligen problem med både systemhaveri och stöld.

– Det var stöld redan tredje dagen, sen har det lugnat ner sig tack vare det. Det finns ju en del individer som försöker, de tror att de är smartare än systemet men de blir ertappade.

Makarna Holst öppnar obemannad livsmedelsbutik i Grästorp: ”Fyller ett behov”
David och Novalie Holst driver Grästorps obemannade butik i centrum, där de vittnar om en tuff start.
David och Novalie Holst driver Grästorps obemannade butik i centrum, där de vittnar om en tuff start.

Vad ger det för konsekvenser?

– När vi ser något så hör vi av oss till personen i fråga direkt och så säger vi att personen gärna får komma och betala, annars så går vi vidare med det.

– Det handlar mestadels om små ungdomar som inte förstår bättre, men det är inte många det är det inte.

Upplevd förbättring

Efter en trög start upplever de nu en förbättring, bland annat på grund av att de vanliga butikerna hade mer stängt under jul- och nyårshelgerna vilket resulterade att fler provade på att besöka 24/7-butiken.

– Vi har fått lite fart nu det sista. Under jul och nyår så var det ju stängt lite i det större butikerna och det hjälpte ju oss lite.

Samtidigt uttrycker David hur de lärt sig av sina misstag och hur dessa enkelt kan lösas.

– Det var en ny bransch för oss och vi har lärt oss hur uppenbara misstag väldigt lätt kan utmanövreras. Vi har kämpat med att få ner lagret och rear ut erbjudanden. Dels för att folk ska förstå vad som finns i butiken, dels har vi försökt möblera om lite försiktigt.

Dessutom är förslagslådan i butiken, där man lägger en lapp på produkter man efterfrågar, nästan alltid full enligt David.

– Vi tar in det mesta, så att det blir alltid någon ny produkt varje vecka. Mycket av det som kommer in som förslag finns faktiskt i butiken, det är bara att man inte sett det.

Enligt ägare David Holst finns det ständigt nya förslag på varor till butiken, på det senaste har många efterfrågat såväl praktiska grejer som TikTok-virala snacks.
Enligt ägare David Holst finns det ständigt nya förslag på varor till butiken, på det senaste har många efterfrågat såväl praktiska grejer som TikTok-virala snacks. Foto: Emma Edling

Vad efterfrågar kunderna?

– Det senaste har det varit lite hygiengrejer och praktiska grejer. Vi utelämnade ju till en början det här med hund- och kattmat i butiken med tanke på att vi har en zoobutik också men vi kände nu att vi fick ta in det också.

– Det är mycket förslag på speciella godis och chips som släpps på Tiktok-marknaden, till exempel om det är något särskilt i USA.

”Där är vi ju starka”

Tiktok har blivit ett marknadsföringsverktyg för butiken som lockar många unga att engagera sig i butikens utbud.

– Där är vi ju starka. Det är där ungdomarna och den nya generationen är, medans vi medelåldersmänniskor hänger på Instagram och Facebook – det är gamlingarnas arena.

– Men vi har faktiskt alla medier och kört lite på Instagram och Facebook också.

Hur ser du på butiken framåt?

– Vi är positiva. Det är tufft för alla för tillfället. Man får aldrig slappna av så är det ju, man får vara på tå hela tiden, avslutar David Holst.

Artikeltaggar

Brott, lag och rättButikerFacebookGrästorpHandelInstagramJulStölderUSA

Så här jobbar NLT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.