Hoppa till huvudinnehållet

Trots klagomålen – hastigheten sänks inte genom orten: ”Kampen är inte över”

Publicerad:
Cecilia Isberg
cecilia.isberg@nlt.se
Det blir inte sänkt hastighet vid Bredöls skola. Transportstyrelsen har avslagit kommunens överklagande.
Det blir inte sänkt hastighet vid Bredöls skola. Transportstyrelsen har avslagit kommunens överklagande. Foto: Mattias Olsson

Trots bybornas klagomål: Hastigheten sänks inte genom Bredöl. Transportstyrelsen avslår kommunens överklagande.

– Tråkigt att vi inte får gehör, men kampen är inte över, säger Daniel Andersson (M), kommunalråd i Essunga.

Transportstyrelsen ser ingen anledning till att upphäva det beslut länsstyrelsen tidigare fattat, och därför avslås Essunga kommuns överklagande. Hastigheten längs väg 186 genom Bredöl kan inte ha en lokal trafikföreskrift på 30 kilometer i timmen, utan det är Trafikverkets 50 kilometer i timmen som gäller.

– Det känns både irriterande och visset att vi inte har mer rådighet över det. Jag har lite svårt att förstå hur de resonerar, det ligger ju ändå en skola precis vid vägen, säger Daniel Andersson.

Långdragen kamp

Kampen för att sänka hastigheten på väg 186 genom Bredöl har pågått länge. Byborna upplever att många bilister kör fort genom samhället, och genom att Bredöls skola ligger precis vid vägen ser man stora risker med de höga hastigheterna.

För att komma åt problemet beslutade Essunga kommun 2021 att införa en lokal trafikföreskrift om utökat tättbebyggt område, och sänka hastigheten genom Bredöl till 30 kilometer i timmen.

Trafikverket överklagade den lokala trafikföreskriften till länsstyrelsen, som gick på Trafikverkets linje och upphävde kommunens lokala trafikföreskrift.

Trafikverkets syn på saken är att en hastighetssänkning inte behövs, eftersom den skarpa kurvan precis vid skolan på ett naturligt sätt håller nere hastigheten.

Bredöl anses inte heller vara tillräckligt befolkat för att uppfylla kriterierna av tättbebyggt område, och därmed kan kommunen heller inte tillämpa de lokala föreskrifterna. I sin motivering skriver trafikverket att ”Lokala trafikföreskrifter om tättbebyggt område ska inte användas för att få beslutsmandat för högsta hastighet”.

Kommunen valde att överklaga länsstyrelsens beslut till Transportstyrelsen. Och nu har alltså också detta beslut kommit: Transportstyrelsen avslår överklagandet.

Detta beslut kan heller inte överklagas.

”Irriterande att vi inte har mer rådighet över detta”, menar Essungas kommunalråd Daniel Andersson (M).
”Irriterande att vi inte har mer rådighet över detta”, menar Essungas kommunalråd Daniel Andersson (M). Foto: Mattias Olsson

Har inte gett upp

Men Daniel Andersson har inte gett upp kampen:

– Vi gnetar på om det här, det tar inte stopp med detta. Vi har ju sittningar med Trafikverket fortlöpande och vi kommer fortsätta driva frågan både där och gentemot länsstyrelsen. Bredölsborna upplever ju det här som ett stort problem, och det måste vi hörsamma och agera på.

Daniel Andersson tänker sig också dialogmöte med polisen:

– Även om vi inte i nuläget kan sänka hastighetsbegränsningarna på vägavsnittet, så är ju upplevelsen hos byborna att många kör för fort, och det är ju polismyndigheten som sköter tillsynen av detta.

De vill sänka hastigheten i Bredöl: "Vi vill inte bli ihjälkörda"

Artikeltaggar

BredölBredöls skolaDaniel AnderssonEssunga kommunInfrastrukturSamhälleTrafikTrafikverket

Så här jobbar NLT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.