Hoppa till huvudinnehållet

Butikens omsättning dubblades – här är förklaringen: ”Checkat av det jag vill”

Publicerad:
Grästorps Järnhandels Anders Johansson och vd Fredrik Andersson.
Grästorps Järnhandels Anders Johansson och vd Fredrik Andersson. Foto: Emma Edling

Fredrik Andersson klev in i Grästorps Järnhandel med ett A4-papper av mål han ville uppnå. Ett var att dubbla företagets omsättning.

2022 omsatte företaget över 30 miljoner och målet är därmed uppnått. Men Fredrik har fortsatt många bollar i luften. Nu delar han med sig av ett axplock.

Både 2020 och 2021 tilldelades Grästorps Järnhandel Nordiskt Tillväxtcertifikat från UC. Det är endast fem procent av Sveriges företag som varje år kvalificerar sig som tillväxtföretag.

Gemensamt är att företagen är stabila, framgångsrika och tar nya marknadsandelar.

– Det är jättehäftigt att bli uppmärksammad. Det har ju gått ganska bra och jag är väldigt ödmjuk inför det, säger företagets vd Fredrik Andersson där han sitter på sitt kontor och blickar upp på de guldinramade utmärkelserna på väggen.

Få butiker kvar

Fredrik Andersson gick in som delägare i Grästorps Järnhandel för åtta år sedan och blev ensam ägare för fem år sedan.

Men att driva en järnhandel och få den att överleva, efter att andra liknade runt om i Sverige dött ut, krävde strategi och envishet.

– Det var en resa och jag kände väl att jag inte ville trycka på full gas först än jag hittat min roll på järnhandeln. För man ska ju veta att såna här butiker finns inte längre, de försvinner och dör bort.

– Man blir utkonkurrerad av Biltema, Jula och allting. Men jag ville visa omgivningen att det funkar.

I Sverige finns inte många järnhandlar kvar och när Fredrik Andersson klev in som ägare ville han visa omgivningen att det visst funkar att driva järnhandel utan att bli utkonkurrerad av större kedjor.
I Sverige finns inte många järnhandlar kvar och när Fredrik Andersson klev in som ägare ville han visa omgivningen att det visst funkar att driva järnhandel utan att bli utkonkurrerad av större kedjor. Foto: Emma Edling

Dubblade omsättningen

Så när Fredrik gick in och tog över satte han därför upp en rad delmål, bland annat hade han som mål att dubbla företagets omsättning. Ett mål som han uppfyllde 2022.

– När jag gick in då så omsatte företaget strax runt 15 miljoner. Så mitt delmål var bland annat affärsmässigt att jag skulle över 30 miljoner.

– Och 2022 års bokslut är faktiskt att vi går över 30 miljoner. Det är häftigt, det kämpade vi hårt för. Så det är roligt, med all ödmjukhet. Det hade inte gått om vi inte hade en fantastisk personal och bra leverantörer.

På frågan vilka delmål han har kvar framåt, svarar Fredrik:

– Det är naturligtvis att vi ska hålla oss på den nivån vi är i omsättning och marginaler, men också att vi ska kunna använda oss av våra leverantörer till mer kunder. En uppsökande försäljning om man säger så.

Vad har varit den största utmaningen på vägen?

– Utmaningen är ju att hela tiden vara attraktiv och göra saker, men jag tycker ändå att vi gör de sakerna som jag har tänkt mig. Jag hade en A4-plan för åtta år sedan som jag håller mig till och jag har checkat av de grejerna som jag vill och det har ju blivit ganska så bra, säger Fredrik blygsamt och fortsätter leende:

– Så det är lite roligt. Jag behöver inte bevisa något längre för någon.

Många bollar i luften

Samtidigt som Fredrik vittnar om ett oroligt år framåt för butiksbranschen då människor håller hårdare i plånböckerna, så har butiken många projekt på gång för 2023.

Bland annat så kommer Grästorps Järnhandel blir första butiken i Sverige med Electrolux nya koncept shop-in-shop.

– Vi sitter ju inte still i båten, utan vi kommer ju utveckla våra samarbeten med våra leverantörer. Vi kommer att nu i närtid ihop med Electrolux göra första butiken i Sverige.

– Då är det ett affärskoncept där man bygger upp en speciell inredning och gör som att man med vitvarorna får en butik i en butik.

"Man bygger upp en speciell inredning och gör som att man med vitvarorna får en butik i en butik”, säger Fredrik Andersson och berättar om det nya konceptet som Grästorps Järnhandel blir först med att pröva i Sverige.
"Man bygger upp en speciell inredning och gör som att man med vitvarorna får en butik i en butik”, säger Fredrik Andersson och berättar om det nya konceptet som Grästorps Järnhandel blir först med att pröva i Sverige. Foto: Emma Edling

Järnhandeln har även skrivit på för att bli Brenderups proffsavdelning i Västsverige 2023.

– Sen kommer vi även utveckla vårat samarbete med Brenderup som är bilsläpsleverantör, så att vi kommer bli deras proffsavdelning i Västsverige. Det avtalet skrevs på i förra veckan, de kommer med det lägga jättemycket energi här. Så det kommer vara lite krispigt, men vi fortsätter att trampa på.

Artikeltaggar

ArbeteEkonomiFöretagandeFöretagsekonomiGrästorpOmsättning

Så här jobbar NLT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.