Hoppa till huvudinnehållet

Svåra uppdraget – att bärga lastbilen säkert: ”Kan få ett okontrollerat läckage”

Publicerad:
Reporter Freddy Berg
Freddy Berg
freddy.berg@nlt.se
På torsdagseftermiddagen pågick arbetet med att fackla av den metangas som finns kvar i tankbilen.
På torsdagseftermiddagen pågick arbetet med att fackla av den metangas som finns kvar i tankbilen. Foto: Mats Rosqvist

Frågan alla ställer sig – när öppnas riksväg 44 förbi Särestad igen?

Prognosen säger klockan 16 på fredagen – men enligt Johan Wahlström på räddningstjänsten kan det dröja betydligt längre än så.

– Vi har aldrig ställts inför en liknande olycka tidigare och har inte världens bästa kunskap om hur vi egentligen ska lösa bärgningen, säger han.

NLT besökte olycksplatsen vid Särestad i Grästorps kommun under torsdagseftermiddagen. På plats fanns räddningstjänsten tillsammans med representanter från det drabbade åkeriföretaget samt expertis från MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap).

Johan Wahlström, yttre befäl på räddningstjänsten, säger vid 14.30-tiden på torsdagen att man lyckats läktra över en stor del av den metangas som transporterades på tankbilen.

– Det handlar om en mängd på mellan åtta och nio ton som vi har kunnat förflytta till ett annat fordon. Genom läktringen har vi lyckats få ur ungefär hälften av all gas. Eftersom lastbilsekipaget ligger på sidan har vi kommit till en punkt där vätskenivån sjunkit under utsläppsventilen och därmed går det inte att få ut mer gas på det sättet, säger Johan Wahlström.

Nya beskedet efter lastbilsolyckan – riksväg 44 öppnar tidigast på fredag
Johan Walström, yttre befäl på räddningstjänsten.
Johan Walström, yttre befäl på räddningstjänsten. Foto: Mats Rosqvist

Tidskrävande metod

Det enda kvarvarande sättet att eliminera den resterande delen är att elda upp gasen genom så kallad avfackling.

– Det är en process som pågår för tillfället. Metoden är tidskrävande och det kommer att dröja flera timmar innan all metangas försvunnit från tanken, säger Johan Wahlström.

I det efterföljande steget väntar bärgning av ekipaget – vilket också anses vara den mesta kritiska delen av arbetet.

– Lyckas vi få upp ekipaget på alla hjulen skulle man kunna läktra mer, och då hade det samtidigt gått mycket fortare. Problemet är hur man ska lyfta lastbilen då det finns en stor risk att tanken är skadad. En sådan manöver skulle kunna betyda att vi får ett läckage som vi inte kan kontrollera, säger Johan Wahlström.

Lastbilsolyckan inträffade vid 13.15-tiden på onsdagen och över ett dygn senare är det fortfarande oklart när riksväg 44 förbi Särestad kan öppnas för trafik igen.
Lastbilsolyckan inträffade vid 13.15-tiden på onsdagen och över ett dygn senare är det fortfarande oklart när riksväg 44 förbi Särestad kan öppnas för trafik igen. Foto: Mats Rosqvist

Kan dröja flera dagar

På torsdagen sattes en prognos om att sträckan mellan Grästorp och Häljestena skulle kunna öppnas klockan 16 på fredagen. Johan Wahlström befarar att den tiden inte kommer att räcka till.

– I nuläget vågar jag inte säga någonting egentligen, men det finns en övervägande risk att den tiden behöver revideras. Det är inte alls säkert att ekipaget hunnit bärgats under fredagen. Det kan dröja fler dagar än så.

Han fortsätter:

– Vi har aldrig ställts inför en liknande olycka tidigare och har inte världens bästa kunskap om hur vi egentligen ska lösa bärgningen. Det är extremt komplicerat och det finns framför allt en rädsla kring vad som kan hända när vi börjar lyfta i ekipaget.

Fastigheter utrymda

Med tanke på explosionsrisken har tre närliggande fastigheter utrymts, varav den närmsta byggnaden ligger ungefär 100 meter från olycksplatsen.

– Vi har zon på 300 meter där ingen person får vistas inom. Gällande trafiken har vi spärrat av ganska långt, men vi tillåter viss trafik för de som bor i området. De kan med andra ord ta sig till och från sin bostad, säger Johan Wahlström.

Detta har hänt

Vid 13.15-tiden på onsdagen körde en tankbil med farligt gods i diket i höjd med Särestad – i riktning mot Grästorp. Både räddningstjänsten och polisen uppgav i ett tidigt skede att ekipaget var lastat med 18 ton metangas. Räddningspersonalen tvingades att stänga av vägen i sin helhet och samtidigt utrymma ett riskområde på ett hundratal meter. Även tre intilliggande gårdar fick utrymmas med tanke på explosionsrisken.

Den drabbade föraren, en kvinna i 55-årsåldern, ska ha befunnit sig själv i hytten. Enligt SOS händelseinformation ska kvinnan ha klarat sig utan allvarligare skador. Polisen uppger att hon var blåslagen, men att det rörde sig om lindrigare skador.

Artikeltaggar

GrästorpGrästorps kommunJohan WahlströmMSBOlyckor och katastroferSärestadTrafik

Så här jobbar NLT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.