Vanligt sköljmedel har negativa inverkningar både på miljön och kläderna, vilket får många att avstå från att använda det.
Ett miljövänligt sköljmedel blev därför affärsidén för en av årets unga företagargrupper.
Två glasflaskor står på bordet. På den ena står lavendel, på den andra citron. Vätskan i ser ut som vatten, men det är sköljmedel bestående av ättika, vatten och eterisk olja. Sköljmedlet har tillverkats av UF-företagarna Max Arvidsson, Anna Wedell, Ester Hammargård och Tim Falk, som går på Katedralskolan i Skara.
– Ett vanligt sköljmedel innehåller plastpartiklar och kan ge en allergisk reaktion, förklarar Max Arvidsson.
– Plasten gör att doften stannar kvar i kläderna, men förstör dem, fortsätter Ester Hammargård.
Att vanliga sköljmedel är negativt för miljön känner många till, men istället för att söka sig till alternativ slutar många helt att använda sköljmedel menar ungdomarna, och det var där de såg en möjlighet att tillverka en egen, miljövänlig produkt.
Påfyllning av glasflaskor
UF - eller Ung Företagsamhet - ges som en kurs under sista året på gymnasiet, då eleverna själva får starta ett företag, driva det och dessutom avveckla det i slutet av läsåret. En enormt lärorik kurs, menar de fyra som nu säljer sköljmedel.
En marknadsundersökning gjordes och affärsidén var klar - det var sköljmedel de skulle ägna sig åt, och snart hade de dragit igång UF EKOSKÖLJ.
Gruppen sökte efter recept på nätet och började tillverka hemma. Glasflaskor köptes in, för inte ens förpackningen ska innehålla plast. Dessutom erbjuds påfyllning av flaskan till en lägre kostnad.
Temavecka för att uppmärksamma våldet ”Lägg skammen där den hör hemma”Att en av ingredienserna är ättika har lett till reaktionen. Ättika - kommer kläderna att lukta ättika efter tvätt?
Nej, verkligen inte, svarar de fyra, som nu har använt sköljmedlet i flera månader.
– Det luktar ingenting av ättika! Den lukten försvinner i tvätten.
Ungdomarna menar att ättikan tar bort statisk elektricitet i kläderna, förlänger klädernas livslängd och rengör dessutom tvättmaskinen.
– Vårt sköljmedel har alla egenskaper som ett sköljmedel behöver ha, säger Tim Falk och betonar att deras produkt är en hållbar sådan.
Vill fortsätta
Främst marknadsför sig företaget på nätet, men vid flera tillfällen under året ställer UF-företagarna ut. Första gången var under Öppet hus på Katedralskolan, vilket uppskattades mycket.
– Det överträffade alla våra förväntningar. Vi sålde slut alla flaskor som vi hade med oss, berättar Tim Falk.
En bra start på företagandet alltså. Blir det inte tråkigt att behöva avveckla företaget?
– Vår ambition är att fortsätta och driva det vidare, säger Max Arvidsson bestämt.