Hoppa till huvudinnehållet

Unga företagare satsar på hållbarhet: ”Vi har fått ljusstumpar från slottet”

Publicerad:
Cecilia Isberg
cecilia.isberg@nlt.se
Alice Larsson, Essunga, Stina Lundgren, Kvänum, Ellen Björnberg, Essunga och Frida Evertsson, Arentorp driver företaget Nordic Scent UF.
Alice Larsson, Essunga, Stina Lundgren, Kvänum, Ellen Björnberg, Essunga och Frida Evertsson, Arentorp driver företaget Nordic Scent UF. Foto: Cecilia Isberg

Affärsidén håller. Företaget går bra. Men det är inte säkert att det lever vidare efter vårterminen.

– Att vara egenföretagare har varit väldigt roligt. Vi har lärt oss jättemycket, berättar Stina Lundgren, en av de fyra tjejerna bakom UF-företaget Nordic Scent UF.

Alice Larsson och Ellen Björnberg kommer från Essunga, Stina Lundgren är från Kvänum och Frida Evertsson kommer från Arentorp. Alla fyra går sista året på ekonomiska programmet på Lagmansgymnasiet i Vara, och där innebär en av kurserna att man ska starta och driva ett företag under sista läsåret.

– Det är väldigt kul. Vårt program är ju annars väldigt teoretiskt, det här är det mest praktiska vi gör under utbildningen. Och det var varit lärorikt, det är många saker man inte tänker på när det gäller att driva företag, säger Stina Lundgren.

– Man tänker att det är att tillverka och sälja, men det går ju också en massa tid åt att svara på frågor och andra saker, påpekar Eller Björnberg.

Ljusstumpar

Tjejerna var redan från början säkra på att de ville göra något i hållbarhetens tecken. Och dessutom skapa något kreativt, inte bara importera eller köpa och sälja vidare.

Resultatet: UF-företaget Nordic Scent UF, och egentillverkade doftljus och doftpinnar.

– Vi får ljusstumpar från Bjertorps slott som vi smälter ned och tillsätter doftoljor för att göra doftljus, berättar Frida Evertsson.

En av tjejerna har tidigare jobbat på Bjertorps slott, och visste därmed att ljusen byts innan de är helt nedbrunna - det är alltså ganska mycket stearin kvar. Och när slottet fick frågan var de villiga att ge bort stumparna till UF-företaget.

– Hittills har vi klarat tillverkningen med de ljusstumpar vi fått, men vi får väl se - om försäljningen tar fart kanske vi får titta oss om efter fler leverantörer, säger Alice Larsson.

Inledningsvis har tjejerna sålt sina varor via sociala medier - men nu när marknadssäsongen drar igång så finns flera marknader inplanerade, och tjejerna hoppas på att försäljningen ska ta fart på allvar.

– Doftljus och doftpinnar är ju en perfekt julklapp. Vi har tänkt på det och verkligen lagt extra krut på att förpacka ljusen och pynta på ett fint sätt, påpekar Stina Lundgren.

Bra erfarenhet

Ett UF-företag driver man under ett läsår. När läsåret tar slut läggs företaget - i varje fall i de allra flesta fall - ned. Tjejerna bakom Nordic Scent UF har väl egentligen inte funderat så mycket på vad som händer efter studenten, eller vad som ska hända med deras företag - men de har i varje fall kommit underfund med att de gärna skulle driva eget företag i framtiden:

– Det här känns som en väldigt bra erfarenhet att ha med sig i framtiden oavsett vad som händer, säger Stina Lundgren.

Tjejerna lägger lite extra kraft på att pynta förpackningarna eftersom de tänker att doftljus är en bra present eller julklapp.
Tjejerna lägger lite extra kraft på att pynta förpackningarna eftersom de tänker att doftljus är en bra present eller julklapp. Foto: Cecilia Isberg

Artikeltaggar

ArentorpEssungaFöretagandeKvänumNäringslivSamhälle

Så här jobbar NLT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.