Hoppa till huvudinnehållet

Här får Lidköping 26 nya laddpunkter för elbilar – avtal signerat med Toveks

Publicerad:
Niklas Holt, Toveks bil, sätter en kråka längst ned under trafikplanerare Martin Björklunds överinseende. Därmed är avtalet som innebär ett rejält tillskott av laddstolpar i Lidköping i hamn. Foto: Thomas Kühnel

Lidköping får 26 nya laddpunkter för elbilar. På torsdagen tecknade kommunen avtal med Toveks bil, entreprenören som ska stå för driften, och om sex månader ska allt vara igång.

– Men jag skulle tro att det går betydligt snabbare. Allt är riggat, säger Niklas Holt, kvalitets- och miljöchef på Toveks.

Elbilarna blir allt fler och utgör en allt större andel av fordonsflottan. Den utvecklingen, som inte väntas bromsas nämnvärt av skippad klimatbonus eller höga elpriser, innebär ett stadigt ökande behov av laddmöjligheter.

På det området tar Lidköping nu ett stort kliv framåt. 26 nya laddpunkter på fem strategiskt valda platser i staden (se karta) innebär ett betydande tillskott – till gagn för besökande, pendlare och boende.

Ett gediget förarbete ligger bakom valet av platser när det gäller såväl förväntade behov som infrastruktur- och trafikhänsyn.

– Det är bra att man har sett till i förväg att det finns kapacitet, påpekar Tovek-koncernens kvalitets- och miljöchef Niklas Holt som menar att den goda planeringen bäddar för att man på flera av platserna kan komma igång tidigare än den sexmånadersgräns som är satt i avtalet.

Slut på gratisladdning

Satsningen på laddstolpar är säkerligen efterlängtad av många elbilsägare, men den innebär också att möjligheten att ladda fritt på Nya stadens torg och vid korsningen Läckögatan-Kållandsgatan försvinner från och med den 1 december. Även dessa fyra laddpunkter kommer att skötas i Toveks regi och därmed upphöra att vara gratis.

Jonas Sundström (S) tycker att kommunen och kommunägda Lidköpings näringslivsfastigheter gjort ett gott arbete i laddfrågan och välkomnar avtalet med Toveks.

– Kommunen ska inte ägna sig åt att sälja "bränsle", men vi kan skapa förutsättningar till omställningen genom samarbete med näringslivet, säger kommunalrådet som i fråga om elbilar har ännu ett skäl att glädjas.

Kan vinna pris

Lidköpings kommun är nämligen, i sällskap med Stockholm och Umeå, en av finalisterna som gör upp om Laddguldet 2022, ett pris som tillfaller Sveriges mest framträdande kommun på området. Vinnaren koras den 2 december.

– Vi är jätteglada att vårt arbete uppmärksammas. Vi ser oss som en Skaraborgsrepresentant; tre Skaraborgskommuner var med bland tio nominerade vilket visar att Skaraborg är föregångare. Det ska bli spännande att se hur det går, säger Björn Stomberg, fordonsstrateg på Lidköpings kommun.

Björn Stomberg, fordonsstrateg på Lidköpings kommun.
Björn Stomberg, fordonsstrateg på Lidköpings kommun. Foto: Thomas Kühnel

11 kW i uttaget

• Varje laddstolpe har två uttag (laddpunkter) och ger 11 kW per uttag vid trefasladdning.

• Laddpunkterna är av AC-typ, det vill säga inte snabbladdare.

• Egen sladd ska medtas precis som vid kommunens nuvarande stolpar.

• Laddningens startas med app, bricka eller genom att scanna QR-kod och betala med kort.

• Laddningen är inte begränsad till de bilmärken Toveks säljer.

• Toveks bil, med verksamhet på 17 orter, säljer i dagsläget 50-60 procent elbilar i nybilsförsäljningen.

• Företaget har 133 publika laddpunkter i sitt eget laddnät samt 22 laddpunkter i Smögen, Kungshamn och Hunnebostrand genom ett samarbete med Sotenäs kommun. Avtalet i Lidköping innebär ytterligare 30 laddpunkter.

Artikeltaggar

ElbilarJonas SundströmLidköpingLidköpings kommunToveks bilTrafik

Så här jobbar NLT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.