Skara kommun har tappat tålamodet med Trafikverket.
De jordhögar som vuxit sig allt för stora vid trafikplats Vilan på E20 har nu förlagts med en sanktionsavgift på över två miljoner kronor.
– Det vi sett är att de fyllt på så mycket mer jord än vad som var fastställt i vägplanen att den väsentligt frångåtts. För att få en uppskattning av mängden mer jord som körts dit så innebär det i praktiken mer än 500 fulla lastbilar med släp, menar samhällsbyggnadschef Jon-Erik Notäng.
Ombyggnationen av E20 vid trafikplats Vilan, där vägen från Skövde kommer in i Skara, eller där Julahuset ligger om man så vill, genomfördes för flera år sedan. Inför det presenterade Trafikverket en så kallad vägplan som godkändes av Skara kommun. En del av innehållet var vad som skulle hända med den jord som behövde fraktas bort från vägbygget och hur det skulle se ut när trafikplatsen var klar.
Sedan arbetet avslutats har Skara kommun försökt påtala för Trafikverket att de inte gjorde som det var sagt i planen. Istället har mer jord lagts dit, och kullarna därmed blivit större.
– I en av högarna, den mot gamla ÖB och nuvarande STC, hade de angivit 19 000 kubikmeter jord, men där är det istället 30 000 kubikmeter jord. Vår uppskattning är att de fyllt på med 500 fler lastbilar med släp än vad som angivits från början. Det gör att utformningen inte alls följer vägplanens utformningskrav, beskriver samhällsbyggnadschef Jon-Erik Notäng på Skara kommun som följt arbetet i flera år.
Över två miljoner
Han fortsätter:
– Under resans gång har vi sett att de inte följt vägplanen. Vi har påtalat det för Trafikverket. Vi har gjort en inmätning och ser att de väsentligt avvikit från vägplanen.
Miljö- och byggnadsnämnden har nu beslutat att Trafikverket ska påföras en sanktionsavgift. Det rör sig om över två miljoner kronor totalt. Dels för den jordhög som skapats mot Skaraberg med 1 369 305 kronor och dels för den sida som är mot Skövde/Götene med 720 877 kronor.
– Det handlar om olovlig byggnation. Det kan konstateras att det lags på mer massor än vad som vägplanen sa för bygget. De har gjort saker som de behöver ha bygglov för. Kullarna har blivit bredare och brantare och på det viset mer skymmande. Det stör överblicken mot staden, säger Leif Brohede (KD) som är ordförande i miljö- och byggnadsnämnden.
Oense
Skara kommun känner att de inte fått något gehör för sina synpunkter gentemot Trafikverket.
– De menar att det är en mindre avvikelse, medan vi anser att det är en större avvikelse. Det har förts en dialog som inte har gett något resultat. Därför har vi tagit det här beslutet. Det är en markering som säger att vi tycker att de inte har skött sig, säger Brohede.
Sanktionsavgiften fastställs av kommunen mot bakgrund av det som måste uppfyllas för att få ändra i byggnationer och i själva landskapet.
– Konsekvensen är att det skymmer delar av Skara. Dagvattnet kommer ner på vägen när det regnar mycket och blir stående på vägen, vilket skapar problem för oss. Dels är de för stora kullarna ett praktiskt problem som försvårar vissa saker för oss, och dels estetiska problem. Vi tycker inte att de onaturligt stora kullarna passar in i omgivningen helt enkelt, säger Jon-Erik Notäng.
Inget lov
De formella fel man anser att Trafikverket har gjort är att köra dit jordmassorna utan att ha lov till det.
– I och med att de gått ifrån planen hade de behövt marklov. Det har de inte sökt något, så då har de gjort en olovlig markutfyllnad. De har inte sökt marklov för att få fylla på de mängder de gjort, säger han.
Sanktionsavgiften är ett formellt juridiskt steg i en process som kan bli lång.
– Det är det första formella steget vi kan ta. Vi har kommunicerat det med Trafikverket, men sannolikheten är stor att de överklagar detta. Vår önskan är att de tar en dialog med oss och hittar en utformning som vi alla kan enas kring, avslutar samhällsbyggnadschefen.