Efter att en utredning om alternativet att bygga nya slussar i befintlig sträckning genom Trollhättan nu släppts kommer ett nytt samråd att göras under nästa år.
Trafikverket kommer att peka ut var man tycker att nya slussar i Trollhättan ska byggas först hösten 2023.
– De stora konsekvenserna för aktörerna runt Vänern gör att det blir svårt att uppnå syftet med nya slussar om vi bygger i befintlig sträckning, säger Mikael Rintala på Trafikverket.
Slussarna i Trollhätte kanal är mer än hundra år gamla och att det finns ett behov av att ersätta dem med nya slussar. Trafikverket har tittat på olika alternativ för att bygga nya slussar som ska ersätta de befintliga.
I Vänersborg och Lilla Edet har man bestämt var man ska anlägga ny kanal där nya slussar ska byggas. Fältundersökningar pågår på dessa orter inför de stora byggena.
I Trollhättan har det visat sig vara knepigare. Man har tittat på flera olika alternativ till en början, men valde sedan att fokusera på två alternativ, som kallas det södra och det norra, i ett samråd.
Det södra alternativet är en sträckning som går nära den nuvarande kanalen och slussarna. Det norra alternativet ligger på ett större avstånd från dagens slussar.
Det har rests en rad invändningar mot båda alternativen. Trollhättans stad har i samrådet uttryckt att båda de nya sträckningarna skulle ha negativa konsekvenser för natur-, kultur- och rekreationsvärden samt turism som överväger nyttan för sjöfarten. Därför har man från Trollhättans stad uttryckt att man inte avser att lämna positivt planbesked för något av dessa alternativ.
Invändningarna mot de två föreslagna sträckningarna genom Trollhättan har fått Trafikverket att öppna dörren till en möjlighet man i ett tidigare skede stängt igen. Det gäller att bygga nya slussar i befintlig sträckning. Skälet till att man bortsåg från det alternativet från början är att det skulle innebära att sjötrafiken helt stoppas under stora delar av byggtiden, som beräknas till flera år. Det skulle få drastiska konsekvenser för de företag som idag använder kanalen för transporter.
– Då stänger handelssjöfarten på Vänern för gott, har Göran Lidström, vd för Vänerhamn, tidigare sagt om ett så långt stopp i sjötrafiken under byggtiden.
Men med de kraftiga invändningarna mot förslagen att bygga i nya sträckningar i Trollhättan valde Trafikverket alltså att titta på förutsättningarna för möjigheten att bygga i befintlig sträckning igen.
Sjöfart kan stoppas flera år: ”Då stänger handelssjöfarten på Vänern för gott”Därför kan sjötrafik på Vänern stoppas i upp till fem årEnligt utredningen är det komplext men tekniskt möjligt att bygga en ny slussled i befintlig sträckning. Bygget i befintlig sträckning beräknas enligt utredningen behöva pågå i ungefär fem år och kanalen kommer att behöva vara stängd under cirka tre år.
Utredningen visar också på att en stängning av Vänersjöfarten under lång tid skulle få stora negativa konsekvenser. En del företag behöver flytta eller lägga ner och andra får stora omställningskostnader för att lägga om sina transporter.
En slutsats som dras är att en stängning för ombyggnad kommer att motverka den nytta som de nya slussarna är tänkta att skapa. Att återstarta trafiken när de nya slussarna är klara väntas bli mycket utmanande.
Trafikverket planerar nu för ett nytt samråd innan man hösten 2023 ska förorda var man tycker att de nya slussarna ska byggas.
– Vi kommer inte att ta ställning för något alternativ innan samrådet. De olika alternativen, det norra, det södra och att bygga i befintlig sträckning, kommer att ingå i samrådet. Sedan kommer vi att jobba med Trollhättans stad för att se om det finns möjligheter att hitta ytterligare alternativ, säger Mikael Rintala, projektledare på Trafikverket.
Två delar i utredningen om att bygga i befintlig sträckning
Utredningen om att bygga nya slussar i befintlig sträckning är gjord i två delar. Den ena delen är en mer teknisk undersökning kring möjligheterna att bygga de nya slussarna i samma sträckning som dagens slussar finns.
Bygget i befintlig sträckning beräknas enligt utredningen behöva pågå i ungefär fem år och kanalen kommer att behöva vara stängd under cirka tre år.
Den andra delen rör hur sjöfart och näringsliv runt Vänern påverkas av ett stopp i farleden under bygget. Den listar en lång rad allvarliga konsekvenser av en tillfällig stängning av farleden.
Det bedöms ta mycket lång tid och bli mycket svårt att återta fraktvolymer som förloras vid en stängning.
Vissa enskilda industrier runt Vänern väntas drabbas mycket hårt av en stängning. Det innefattar risk för nedläggning eller flytt av verksamheter som direkt sysselsätter runt 1400 anställda.
Investeringar behöver göras för att kunna lösa transporter i andra hamnar under en eventuell stängning. Det innebär stora kostnader och blir även ett hinder för att transporterna efter stängningen ska återgå till Vänersjöfart.
Enligt utredningen finns det kapacitet på väg- och järnvägsnätet för att hantera de volymer som behöver transporteras. Men man konstaterar att det kommer att leda till ökad trängsel och fler tunga lastbilstransporter på vägarna.
Koldioxidutsläppen väntas öka med runt 15 procent på grund av ökad lastbilstrafik om godset inte kan fraktas med sjöfart.
Utredningen konstaterar också att det skulle bli tydligt negativa konsekvenser för turism och fritidssjöfart under en stängning. Det gäller turistsektorn runt Vänern men också längs Göta kanal.
Även tidigare alternativ som man valt bort av olika skäl och eventuellt nya sträckningar kommer att gås igenom i samrådet.
– Vi hoppas ju kunna hitta en lösning där alla blir nöjda på något sätt. Vi förstår att det har stor påverkan runt Vänern och att det oavsett sträckning har stor påverkan på staden Trollhättan, vi jobbar för att vi ska kunna hitta en väg framåt, säger Mikael Rintala.
Kan Trollhättans stad stoppa bygget i nya sträckningar genom att neka planbesked?
– Kommunerna har ju väldigt mycket att säga till om genom planbeskedet, vi har på de andra ställena, i Lilla Edet och Vänersborg, samma syn på sträckningen som kommunerna. Vi måste hitta en väg framåt med kommunen, säger Mikael Rintala.
Finns det några åtgärder som man skulle kunna göra för att istället använda dagens slussar längre?
– Det är inget alternativ att försöka förlänga livslängden på slussarna någon längre tidsperiod. Det är inte så att de rasar över dagen, men riskerna ökar liksom insatserna för att hålla liv i dem. Att göra en större underhållsreparation för att försöka få liv i dem under till exempel tio år är inte aktuellt, de är i dåligt skick, säger Mikael Rintala.
Ett drastiskt förslag som framförts är att bygga en ny kanal från Vänern som mynnar ut i Uddevalla. Förutom kostnaden, som är betydligt större än att bygga om Trollhätte kanal, finns hinder som höjdskillnader och infrastruktur som vägar och järnvägar, menar Mikael Rintala.
– Det lär inte bli aktuellt, säger han.