Hoppa till huvudinnehållet

Stopp för direkttågen till Göteborg – kommunalråden gillar det inte: ”Bekymrad”

Publicerad:
Reporter Helene Magnusson
Helene Magnusson
helene.magnusson@nlt.se
Susanne Andersson (C), kommunalråd Götene, ställer sig inte bakom beslutet att ta bort direkttåget till Göteborg.
Susanne Andersson (C), kommunalråd Götene, ställer sig inte bakom beslutet att ta bort direkttåget till Göteborg. Foto: Jens Fritzson

Åtminstone tre av kommunalråden längs Kinnekullebanan visste inte om att beslutet om stopp för direkttåget till Göteborg var taget redan i somras.

– Jag läste om det i NLT och jag blev väldigt förvånad. Jag är bekymrad över Kinnekullebanans framtid, säger Susanne Andersson (C), kommunalråd i Götene.

Under torsdagen berättade vi om Västtrafiks styrelses beslut från i somras, om en handlingsplan med inriktningen att alla Kinnekulletåg ska vända i Herrljunga. Det ska vara helt genomfört år 2027.

Resenärerna får då istället byta tåg i Herrljunga för vidare transport till Göteborg. Om tågen går enligt tidtabell skulle det innebära tio minuters längre tågresa.

Kommunalrådet i Gullspång, Carina Gullberg (S), sitter med i Västtrafiks styrelse och har varit med om att fatta beslutet.

– Det är ett gammalt beslut, säger hon och hänvisar till ett ännu äldre beslut i regionens kollektivtrafiknämnd som tog en övergripande plan om detta redan i december 2020.

Enligt det andra kommunalrådet i Gullspång, Björn Thodenius (M), som är vice ordförande i regionens kollektivtrafiknämnd, så ska alla kommunalråd i Skaraborg ha varit med i en remissrunda, och vetat om vad som var på gång.

– Tanken är att öka trafiken i hela Västra Götaland. För att få mer trafik på Västra stambanan söderut måste Kinnekulletågen vända i Herrljunga, annars kan det inte bli mer trafik. Tågen får inte plats, säger Björn Thodenius.

Johan Abrahamsson (M), kommunalråd i Mariestad, har vetat om det här sedan länge.

– Det var ingen nyhet eftersom det är kapacitetsbrist på Västra stambanan. Men vi har ifrågasatt detta kraftigt och har försökt att stoppa höghastighetsbanan. Jag blev så glad nu när Maria Stockhaus och Ulf Kristersson gick ut och sa att det inte blir någon höghastighetsbana.

Johan Abrahamsson (M), kommunalråd i Mariestad, visste vad som var på gång med Kinnekullebanan.
Johan Abrahamsson (M), kommunalråd i Mariestad, visste vad som var på gång med Kinnekullebanan. Foto: Charlotte Ferneman

– Kinnekullebanan är viktig att behålla, inte minst nu när batterifabriken kommer att byggas i Mariestad så att vi kan pendla till varandra, menar Johan Abrahamsson.

Se över alternativ

För Jonas Sundström (S), kommunalråd i Lidköping, är förslaget ingen nyhet, för honom var det dock en nyhet att ett beslut hade fattats av Västtrafiks styrelse.

Jonas Sundström (S), kommunalråd Lidköping, vill se över alternativen till att tvingas vända Kinnekulletåget i Herrljunga.
Jonas Sundström (S), kommunalråd Lidköping, vill se över alternativen till att tvingas vända Kinnekulletåget i Herrljunga. Foto: Thomas Kühnel

– Vi har försökt att påverka för att hitta andra lösningar. Vi vill helst ha ett direkttåg till Göteborg. Det är inte bra att vända i Herrljunga. Sen vet vi ju om komplexiteten i antalet spår på Västra stambanan. Nu får vi titta på andra alternativ.

Han ser också att nyheten om etablering av en batterifabrik i Mariestad kan väcka frågan igen.

Förvånad i Götene

Susanne Andersson (C), kommunalråd i Götene, visste inte heller att beslutet hade fattats.

– Jag fick läsa det i tidningen, och jag är väldigt förvånad. Vi har vetat om att målbilden har funnits, men att ta beslutet att genomföra det utan att förankra det hos oss kommuner som har Kinnekullebanan, tycker jag är väldigt märkligt.

Hon säger sig vara bekymrad över Kinnekullebanans framtid.

– Jag tycker inte att man tar hänsyn till de utmaningar som vi har framöver, med en etablering av en batterifabrik i Mariestad.

Susanne Andersson säger att de har påtalat från Götene kommun att de inte vill se ett tågbyte i Herrljunga.

– Istället borde man satsa på nya tågsätt så att inte tågen går så långsamt. Lagt kort ligger, men utvecklingen går så oerhört fort just nu och då gäller det att vi hänger med.

Gabriela Bosnjakovic (M), kommunalråd i Vara, tycker att beslutet att ta bort direkttåget till Göteborg är ett steg bakåt.
Gabriela Bosnjakovic (M), kommunalråd i Vara, tycker att beslutet att ta bort direkttåget till Göteborg är ett steg bakåt. Foto: Mats Rosqvist

Gabriela Bosnjakovic (M), kommunalråd i Vara, blev lika förvånad när hon läste nyheten.

– Det här är inte gynnsamt för våra resenärer eller för landsbygden. Det här är mer bakåt än framåt, menar Gabriela Bosnjakovic.

Artikeltaggar

KollektivtrafikTrafik

Så här jobbar NLT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.