Hoppa till huvudinnehållet

Företaget som går mot rekordår: ”Räknar med att omsätta över hundra miljoner”

Publicerad:
Reporter Emma Edling
Emma Edling
emma.edling@nlt.se
Försäljningschef Mattias Andersson visar lantarbetare Christer Johansson programmet Nya Dataväxt på sin iPad.
Försäljningschef Mattias Andersson visar lantarbetare Christer Johansson programmet Nya Dataväxt på sin iPad. Foto: Emilia Dalén

Dataväxt är företaget utanför Grästorp som startades av bönder för bönder.

Från att ha börjat som ett familjeföretag har företaget i dag över 50 anställda och Sveriges mest köpta växtodlingsprogram.

– Det är vi väldigt stolta över, säger företagets vd Fredrik Djupmarker.

En bit utanför Grästorp, mitt bland åkrar och fält, ligger det innovativa teknikföretaget Dataväxt. Ett familjeföretag som grundades 1996 av familjen Djupmarker hemma på gården i Hyringa.

När NLT besöker Dataväxt, vars huvudkontor fortfarande ligger på familjegården, välkomnas vi in i en faluröd tvåvåningsbyggnad som från början utgjorde gårdens hönshus.

– Vi har byggt ut både på bredden och höjden i takt med att företaget expanderat, berättar vd:n Fredrik Djupmarker.

Dataväxt huvudbyggnad i Hyringa.
Dataväxt huvudbyggnad i Hyringa. Foto: Privat bild

När vi satt oss till rätta på övervåningens konferensrum börjar Fredrik Djupmarker berätta om Dataväxt och vad de gör:

– Vi skapar produkter och tjänster för att underlätta lantbrukarens vardag, säger Fredrik Djupmarker och fortsätter:

– Vi har bland annat ett växtodlingsprogram som är ett webbaserat verktyg för att planera, dokumentera och analysera ens växtodling på ett snabbt och enkelt sätt. Vilket var det behovet gårdens ägare och bolagets grundare Torbjörn såg när han startade företaget.

Företaget Dataväxts vd Fredrik Djupmarker.
Företaget Dataväxts vd Fredrik Djupmarker. Foto: Emma Edling

”Väldigt stolta”

I dag är företagets växtodlingsprogram Sveriges mest sålda.

– Och det är vi väldigt stolta över, säger Fredrik Djupmarker.

Företaget har också verktyg för precisionsodling, vilket handlar om att med ny teknik anpassa utsäde, gödning och växtskydd efter fältets förutsättningar. Men även system för att få full översikt på gårdens maskinanvändning, som till exempel hur mycket bränsle du har förbrukat på en viss körning och hur mycket tid som gått åt.

Både maskinanvändnings- och precisionsodlingsprogrammet genomsyras av företagets strävan om ekonomisk och miljömässig hållbarhet.

– Gödsel är energi och precis som energipriserna har gått upp har gödselpriserna också gått upp, vilket gör att vi ser ett större behov av precisionsodling, säger Fredrik Djupmarker.

2016 ingick Dataväxt ett samarbete med Lantmännen som innebar att Lantmännen gick in som majoritetsägare i företaget.

Dataväxt har Sveriges mest sålda växtodlingsprogram.
Dataväxt har Sveriges mest sålda växtodlingsprogram. Foto: Privat bild

Vad gav det för möjligheter?

– Det blir lättare att komma ut på en större marknad med en samarbetspartner. Jag brukar säga att det är svårt att vara en liten aktör i en stor värld, säger Fredrik Djupmarker.

I dag är även det norska företaget Felleskjøpet Agri och Hushållningsällskapet delägare i företaget, sedan 2018 respektive 2019.

Finns den familjära känslan kvar?

– Det är nog bättre att Kenneth svarar på, säger Fredrik Djupmarker och kollar på företagets kommunikatör Kenneth Wilson.

– Jag tycker det och det var en av de grejerna som fick mig söka hit. Det avspeglar sig så ruskigt tydligt på den gemensamma frukosten med de som äger och jobbar på gården, då samlas alla, säger Kenneth.

– Ja, köksborden har verkligen blivit fler i lunchrummet, fyller Fredrik Djupmarker i.

Vilka fördelar ser ni i att verka på landet?

– Man måste förstå sin kund, som sagt äter vi varje dag frukost med lantbrukarna på gården och vi har möjlighet att testa våra produkter här. Av lantbrukare för lantbrukare låter för klyschigt för att säga, men det är ju sant, säger Fredrik Djupmarker.

Överblick över Hedåkers säteri där Dataväxt har sin huvudbyggnad.
Överblick över Hedåkers säteri där Dataväxt har sin huvudbyggnad. Foto: Privat bild

Ni går mot ett rekordår 2022, vilka rekord förväntas ni slå?

– Det tydliga rekordet är vårat omsättningsmål, vi omsatte 89 miljoner 2021 och i år räknar vi med att omsätta över 100 miljoner, säger Fredrik Djupmarker.

Hur ser du på företagets utveckling framåt?

– Vi bygger oss vidare. Vi tycker att våra produkter och tjänster aldrig varit så rätt i tiden som nu med tanke på dem globala målen. Våran styrelse och ägare ser potential att dubblas ett antal gånger fram till 2030.

Dataväxt är företaget av lantbrukare för lantbrukare.
Dataväxt är företaget av lantbrukare för lantbrukare. Foto: Privat bild

Artikeltaggar

EkonomiFelleskjøpet AgriGrästorpHyringaLantmännenRekordSverigeTeknikTeknik och vetenskap

Så här jobbar NLT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.