Hoppa till huvudinnehållet

Toppbetyg till Charlies teaters Alice i Underlandet: ”Inte en död punkt”

Publicerad:
Annie Karlsson Fjellstad gör sin frågvisa Alice till en levande karaktär. Och hon är omgiven av roliga typer i kul dräkter Foto: Bo Borg

De gör det igen!

Charlies teater har skämt bort oss med bra föreställningar genom åren. Och årets ungdomsföreställning, deras version av Alice i Underlandet, är familjeunderhållning av bästa märke. Det är roligt, klurigt, överraskande, färgsprakande i ett högt tempo. Inte en död punkt i hela föreställningen. Tvärtom, här får man vara på tårna om man ska hänga med. Och det vill man i en historia som den här framförd av teaterentusiaster.

Alice i Underlandet är en klassiker. Den skrevs av Lewis Carroll redan 1865. Sedan dess tycks den ständigt aktuell. Böckerna säljs i stora upplagor över hela världen. Den lär ha översatts till 175 språk. Den har spelats in på film flera gånger och den spelas ständigt på teatrar över hela världen.

Den handlar om en dröm. Och i drömmen kan allt möjligt och framför allt allt till synes omöjligt hända. Men drömmen kan också ha en alldeles egen logik som är helt överlägsen det som kallas sunt förnuft i vaket tillstånd.

Pjäsen är fylld av tillsynes ologiska kullerbyttor som visar sig vara mera logiska än gängse logik. Berättelsen är en veritabel provkarta över fantasins kraft och förmåga att låsa upp snusförnuftets tvångströja som hämmar så mycket av vår kreativitet.

Scenografi och kostymer som får en att tro att man hamnat i en psykedelisk dröm från the summer of love.
Scenografi och kostymer som får en att tro att man hamnat i en psykedelisk dröm från the summer of love. Foto: Bo Borg

Handlingen är omöjlig att fatta ändå förstår man precis.

Charlies teater har gjort en finfin föreställning, galen men inte crazy. Regissören Emmanuel Blom har vi sett som skådespelare i många roller på Charlies teater. Han har med hjälp av en stor skopa begåvning och all den unga rutin han har från sina roller sytt ihop en föreställning med all den dynamik och lekfullhet som krävs för att allvaret i berättelsen ska komma fram utan att störa den färgstarka drömmen. Vi ska ha roligt när vi ser pjäsen. Tankefröna ska sås, men tankarna får komma efteråt. Det har Emmanuel Blom och hans begåvade trupp fått till med råge. Här har barn och vuxna roligt. På olika sätt kanske, men kul har vi tillsammans.

Charlies teater fortsätter att leverera familjeunderhållning av bästa märke, konstaterar NLT:s recensent.
Charlies teater fortsätter att leverera familjeunderhållning av bästa märke, konstaterar NLT:s recensent. Foto: Bo Borg

En föreställning som den här bygger förstås på att alla skådespelarna är på topp och gör sitt bästa och litet till. Och det gör de sannerligen här och huvudrollsinnehavaren och debutanten i Charlies teater Annie Karlsson Fjellstad gör sin frågvisa Alice till en levande karaktär. Och hon är omgiven av roliga typer i kul dräkter.

Föreställningen är en fest för ögat med en enkel men kul scenografi och kostymer som får en att tro att man hamnat i en psykedelisk dröm från the summer of love.

Den stora publiken i Båtsmansgårdens teatertält lovebombade föreställningen med långa entusiastiska applåder. Och det var det värt!

Alice i Underlandet spelas till och med den 7 augusti. Nästa föreställning är den 29 juli.
Alice i Underlandet spelas till och med den 7 augusti. Nästa föreställning är den 29 juli. Foto: Bo Borg

Alice i Underlandet

Båtsmanshusets gård, Skara

Charlies Teaters familjeföreställning

Alice i Underlandet, recensionen avser föreställningen den 24 juli

Manus: Nils Sahlström fritt efter Lewis Carrolls bok

Regi: Emmanuel Blom

Koreografi: Nike Clausson, Julia Salomonsson, Cordelia Albion Frick

Ljus och ljud: Andreas Ohlsson

På scen: Annie Karlsson Fjellstad, Hussein Akbari, Gabriel Gren, Hannah Ringblom, Ella Stridh, Vera Westberg, Kalle Östlund Hallerhed, Axel ”Paxel”Johansson, Linn Hoffman,

Publik: mer än fullsatt

Återstående föreställningar 29, 30, 31 juli 5, 6, 7 augusti

Artikeltaggar

Charlies TeaterNöje/KulturRecensionSkaraTeater

Så här jobbar NLT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.