Hoppa till huvudinnehållet

Tunga trafiken leds om – Förbifart Grästorp blir verklighet: ”Startar i sommar”

Publicerad:
Reporter Emma Hurtig
Emma Hurtig
emma.hurtig@nlt.se
Under flera år har Grästorps kommun kämpat med att få en förbifart för de tunga fordonen, så att det på så sätt inte behöver köra genom samhället.
Under flera år har Grästorps kommun kämpat med att få en förbifart för de tunga fordonen, så att det på så sätt inte behöver köra genom samhället. Foto: Jan Lindell

Nu blir Förbifart Grästorp verklighet.

Den tunga trafiken som stört centrumbor i åratal ska ledas om.

Över 50 miljoner kronor läggs på arbetet, som startar redan i sommar.

Under flera år har Grästorps kommun kämpat med att få en förbifart för de tunga fordonen, så att det på så sätt inte behöver köra genom samhället.

Ärendet - Förbifart Grästorp - kan beskriva som ketchupeffekten. Först händer inget, sedan händer ingenting och sedan händer det.

2014 var året då man tog det första beslutet om att påbörja arbetet. Hela kalaset beräknades kosta 15 miljoner och Grästorps kommun beviljades den summan från Trafikverket.

I sommar startar vägarbetet med förbifart Grästorp. Kommunalråd Kent Larsson jublar vid Södergatan, där en av rondellerna ska anläggas.
I sommar startar vägarbetet med förbifart Grästorp. Kommunalråd Kent Larsson jublar vid Södergatan, där en av rondellerna ska anläggas. Foto: Emma Hurtig

Ett spott i havet jämfört med vad man räknar med nu.

– Över 50 miljoner, men kommunen betalar inte, det är Trafikverket som står för kostnaderna, berättar kommunalråd Kent Larsson (M).

Eftersom arbetet skulle överskrida 25 miljoner var man tvungen att besluta om det hela i regionen. Det dröjde, några nervösa veckor flöt på innan regionen gav klartecken. Kör.

Hela projektet äventyrades

Börjar i sommar

För ett år sedan vann Grästorps kommuns omarbetade detaljplan laga kraft, utan några överklaganden. Efter det kunde Trafikverket dra igång med vägplanen, som i april även den vann laga kraft.

– Det är två olika lagar som berörs, plan- och bygglagen och väglagen. Grästorps kommun måste ändra i detaljplanen och Trafikverket i vägplanen, berättar samhällsplanerare Erica Olson.

Ombyggnationen kommer att dra igång i augusti 2022, och beräknas vara färdigt någon gång mellan 2023 och 2024.

Det som kommer att hända är att väg 47 dras om. I stället för att löpa längs Södergatan genom samhället ska vägen genom en cirkulationsplats vid förskolan Äventyret att ledas om över Östra vägen (väg 2651) och ut till ytterligare en rondell vid 44:an.

Kent Larsson (M).
Kent Larsson (M). Foto: Emma Hurtig

Vid bostäder som kommer att påverkas av den tunga trafiken ska bullerskydd uppföras. Första etappen på cykelvägen till Särestad kommer också att byggas i samband med arbetet. Den startar vid Grästorps ridklubb och leder till Mjölån, där en cykelvägsbro byggs.

Vidare ska vägbrunnarna bytas ut till tystare som inte skramlar lika mycket när fordon rullar över dem och nya busshållplatser kommer att anläggas. Även GPS:erna måste uppdateras för att leda trafiken rätt.

När ombyggnationen är färdig tar Grästorps kommun över ägandet av Södergatan och man planerar att snygga till den:

– Då kan vi få den som vi vill. Den blir mer trivsam i och med att den tunga trafiken försvinner. Den ska bli mer som en centrumgata, det ska synas att man kör in i en ny kommun, säger Erica Olson.

– Det här känns otroligt. Det är bara att inse att det tar tid när man arbetar med Trafikverket. Men det positiva är att det blir väldigt bra när man arbetar med dem, det blir sällan problem, säger Kent Larsson.

Läs också

Artikeltaggar

Erica OlsonGrästorpGrästorps kommunGrästorps kommun (org)Kent LarssonNyheterSärestadSödergatanTrafikTrafikverket

Så här jobbar NLT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.