Hoppa till huvudinnehållet

Seniorkortet väckte debatt: ”Varför inte börja med pompa och ståt?”

Publicerad:
Reporter Emma Hurtig
Emma Hurtig
emma.hurtig@nlt.se
Nu kan seniorerna åka buss nästan vart de vill i Västtrafiks zon C. Men bara de som är 75 år och uppåt.
Nu kan seniorerna åka buss nästan vart de vill i Västtrafiks zon C. Men bara de som är 75 år och uppåt. Foto: Emma Hurtig

Från och med första juni i år ska seniorkort införas i Grästorps kommun.

Det var ledamöterna i kommunfullmäktige eniga om.

Men resenärernas ålder väckte debatt.

Seniorkort möjliggör att man som senior kan resa gratis i Västtrafiks zon C, det vill säga större delen av Västra Götaland, förutom Göteborg med kranskommuner.

Seniorerna kan ta sig till Hjo och Bengtsfors - gratis

Fyra medborgarförslag från grästorparna Roland Carlsson, Gunvor Niklasson, Jan Vinberg och Barbro Ljunge har inkommit till Grästorps kommun om att seniorkort borde införas även för Grästorps seniorer. Kortet brukas nämligen i flertalet av kommunerna i Västra Götalands län.

Grästorps förtroendevalda var eniga. Självklart ska seniorkort kunna erbjudas.

Det man däremot inte var enig om var från och med vilken ålder korten ska kunna nyttjas.

Helst hade kommunstyrelsen sett att personer som är 70 år och äldre ska kunna använda korten. Detta går inte eftersom Västtrafik bara erbjuder kort från 65 år eller 75 år.

Kommunstyrelsens förslag är därför att seniorkort för 75-plussare ska gälla för grästorparna. Detta fick mycket kritik från SD, L och MP.

Dag Hardyson (L):

Dag Hardyson, Liberalerna
Dag Hardyson, Liberalerna Foto: Kristian Hjorth

– För oss i Liberalerna är det självklart att det ska gälla för 65-plussare, det är en miljöaspekt också. 65-plussarna är fortfarande de som kör bil mycket mer än de som är 75. Det är från 65-plus det kan hända någonting, det är då man kan ställa bilen och ta tåget i stället. Det här skulle vara ganska meningslöst, att ta från 75 år. Det skulle vara få som faktiskt använde det.

En av orsakerna till att kommunstyrelsen valt 75 som åldersgräns är att om Västtrafik skulle kunna införa 70-årsgränsen - vilket håller på att utredas - är det bättre att sänka från 75 år, än att höja från 65.

Magnus Harjapää, Sverigedemokraterna
Magnus Harjapää, Sverigedemokraterna Foto: Alf Ehn

Detta var något som SD:s Magnus Harjapää tyckte lät illa, och därför yrkade på att kortet ska gälla för 65-plussare:

– Börja med dåligt och sen göra det bättre, den retoriken är ytterst märklig. Varför inte börja med ”pompa och ståt” och köra på 65 och se var vi landar? Folkhälsan är det vi ska kämpa för så att folk inte blir sjuka och jag tror att seniorkortet kan generera betydande ökning av folkhälsan för våra äldre.

Jonas Blomster, Miljöpartiet.
Jonas Blomster, Miljöpartiet. Foto: Emma Hurtig

Jonas Blomster (MP) tyckte också att 65 år är en lämplig ålder, för att man ska kunna lära sig hur det hela fungerar:

– Jag är en erfaren bussåkare, jag älskar och är van att åka buss. Men det är inte alla, och första gången man åker kan även jag erkänna att det inte är särskilt enkelt, det krävs erfarenhet, precis som när man kör bil. Det är en lärandeprocess och det är mycket enklare börja tidigt. Det kan spara tid och pengar för kommunen med att pensionärer känner sig bekväma och säkra med att åka kollektivt när de ska till sjukhuset, i stället för att åka färdtjänst eller sjukresa.

Tobias Leverin, Centerpartiet.
Tobias Leverin, Centerpartiet. Foto: Verene Sundberg Koller

Tobias Leverin (C), tyckte däremot att 75 år var en bra ålder att starta med.

– Jag tycker att det är ett väl avvägt ingångsvärde med 75-plus, men jag ser också fram emot att kunna sänka åldern på sikt.

Ärendet slutade med en jämn votering där kommunstyrelsens förslag på 75 år vägde tyngst i röstvågskålen.

SD och S var under kommunstyrelsemötet positiva till 75-årsgränsen men ändrade sig i fullmäktige.

Dag Hardyson (L), Magnus Harjapää (SD), Riona Hansson (SD) och Jonas Blomster (MP) reserverade sig mot beslutet.

Det hela kommer att kosta drygt 70 000 kronor om året för Grästorps kommun. För att få tillgång till kortet måste resenären först betala en engångsavgift för kortet på 140 kronor.

Skulle yrkandet på 65 år antagits skulle seniorkorten ha kostat Grästorps kommun drygt 170 000 kronor.

Artikeltaggar

Dag HardysonGrästorpGrästorps kommunJonas BlomsterKent LarssonKommunfullmäktigeLiberalernaMagnus HarjapääMiljöpartietModeraternaNyheterPolitikSverigedemokraternaVästtrafik

Så här jobbar NLT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.