Hoppa till huvudinnehållet

Specialläraren Lotta om dagens skola: ”Alldeles för teoretisk"

Publicerad:
Reporter Felicia Stadling
Felicia Stadling
felicia.stadling@nlt.se
Lotta Laagen Speciallärare Prästgårdsskolan använder sig av kreativa metoder och knep för att få elever att lära sig bättre. Här övar hon matematik med eleverna Agnes Jansson, Molly Larsson, och Jayden gawlik Lindgren, samtliga 7 år.
Lotta Laagen Speciallärare Prästgårdsskolan använder sig av kreativa metoder och knep för att få elever att lära sig bättre. Här övar hon matematik med eleverna Agnes Jansson, Molly Larsson, och Jayden gawlik Lindgren, samtliga 7 år. Foto: Thomas Kühnel

Lotta Laagen, 50, från Lidköping, stred i många år för att sonen skulle få rätt hjälp i skolan, som har skriv- och lässvårigheter. I dag jobbar hon som speciallärare på Prästgårdsskolan i Götene – där hon hjälper elever som har liknande problematik.

Dagens skola ställer hårda krav på elever idag. Krav och mål som alla elever inte har förutsättningar att uppnå. Behovet av extra stöd är stort, samtidigt upplever Lotta Laagen, speciallärare på Prästgårdsskolan i Götene, att man inte prioriterar att sätta in tillräckliga resurser som krävs. Därför blev hon oerhört glad över att Prästgårdsskolan satsar på just det, där hon började jobba för fem år sedan.

– Vi har en fantastisk rektor som har insett vikten av att ha en undervisning för alla elever, oavsett vilken nivå man ligger på. Vi har tur, för det ser inte likadant ut överallt, då sparkraven leder till att tjänster som speciallärare stryker med. Det är synd, behovet av extra stöd är stort, även på vår skola där jag önskade att vi kunde hjälpa ännu fler, berättar Lotta.

Det var i samband med Lottas strid för att sonen skulle få rätt hjälp som en gnista tändes. Det tog många år innan han fick rätt diagnos: Grav dyslexi. Så svårt ska det inte behöva vara, resonerade hon, och valde att skola om sig i samband med en bilolycka.

– Innan jobbade jag som ingenjör, så när jag fick en whiplashskada efter en bilolycka sadlade jag om, först till förskolelärare och sedan till speciallärare. Jag ångrar inte en dag att jag bytte yrke, även om jag såklart hade sluppit värken.

Lotta Laagens engagemang grundar sig i att hennes son hade läs- och skrivsvårigheter i skolan, som det tog flera år för att få rätt hjälp. Nu vill hon hjälpa elever i liknande situationer.
Lotta Laagens engagemang grundar sig i att hennes son hade läs- och skrivsvårigheter i skolan, som det tog flera år för att få rätt hjälp. Nu vill hon hjälpa elever i liknande situationer. Foto: Thomas Kühnel

När vi träffar Lotta är hon i full gång med att öva på matematik - dubbel och hälften, tillsammans med tre elever i sitt lilla klassrum där hon håller till. Ett rum fyllt av lekfulla material och verktyg som ska locka fram glädjen i ämnena. Idag använder de sig av små kuber i olika färger, samt garnsnören för att öva matte.

– Det här är mycket roligare än matteboken, för att man får pyssla, konstaterar Jayden Gawlik Lindgren, 7.

Att jobba praktiskt och på ett mer kreativt sätt i teoretiska ämnen är ett bra sätt att hitta metoder som fungerar för olika typer av individer. De som får hjälp hos Lotta har vanligtvis läs- och skrivsvårigheter eller svårt att få grepp om matematiken. Tillsammans provar Lotta och eleverna många olika knep och metoder för att inlärningen ska få sig en skjuts i rätt riktning.

Här har Lotta samlat på sig gamla burklock, som hon skrivit alfabetet på. Allt för att locka fram lekfullheten och motivationen hos eleverna.
Här har Lotta samlat på sig gamla burklock, som hon skrivit alfabetet på. Allt för att locka fram lekfullheten och motivationen hos eleverna. Foto: Thomas Kühnel

– Skolan är alldeles för teoretisk idag, det passar inte så bra till elever med inlärningssvårigheter. Hos mig provar vi kanske åtta olika sätt att lära sig på, medan man kanske provar två i klassrummet. Det är så individuellt vad som fungerar för varje elev, därför kan skolan bli väldigt problematisk idag, när alla har såpass olika förutsättningar, menar hon.

Lotta hjälper elever från förskoleklass upp till tredje klass. Många av dem har ett sviktande självförtroende och har tappat motivationen. Därför känns det extra bra när eleverna med tiden inser att de har utvecklats efter en tid med extra stöd.

– Att se deras framsteg betyder allt. Det är underbart när det ”lossnar” för eleven och det märks hur stolta de blir över sig själva när det sker. ”Du måste skriva till mamma och pappa nu”, kan vara något de säger.

En stor utmaning idag är att få barnen att läsa böcker. Med dagens allt mer digitala samhälle, där telefoner och Ipads tar större plats faller läsandet många gånger bort, vilket kan försvåra läsinlärningen och leda till att de behöver extra hjälp för att lyckas.

– Det är jätteolyckligt, därför är det så viktigt att vi fortsätter uppmuntra barn till att läsa böcker och att även föräldrarna hemma läser för sina barn. Jag hade en elev hos mig som vägrade läsa böcker. Idag läser samma elev Harry Potter-böckerna och har gjort superstora framsteg. Jag känner varenda dag att jag har hamnat rätt, förhoppningsvis kommer fler skolor att ta efter och prioritera elevernas rätt till hjälp, avslutar Lotta Laagen.

Artikeltaggar

DyslexiFamiljGöteneGötene kommunLidköpingLidköpings kommunLärarePrästgårdsskolan

Så här jobbar NLT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.