Snart ett år efter konkursen som stoppade E20-bygget mellan Vara och Eling är nu det praktiska byggarbetet i full gång igen.
– Det känns väldigt skönt, säger Marcus Kilmo, Trafikverkets projektledare.
Strax söder om Prästkragens vägkrog i Naum äter sig en grävmaskin systematiskt fram genom åkern. Någon kilometer söder om Motoristen har en byggarbetsplats med en karaktäristiskt blå modulbyggnad etablerats. Och vid en av de broar som påbörjades av den förra entreprenören syns nu åter verksamhet. Kort sagt bygget är igång igen på E20 efter PK Roads konkurs för drygt elva månader sedan.
– Men för mig var byggstart redan i augusti när vi tecknade avtal med den nuvarande entreprenören Infrakraft, säger Marcus Kilmo.
11 kilometer
Ett drygt 11 kilometers vägbygge är nämligen en grannlaga uppgift som kräver en omfattande detaljplanering. Vägen ska breddas, på sina ställen ska den flyttas. Den ska få en ny profil med lutningar och doseringar anpassad för en hastighet på 100 kilometer i timmen.
Ingreppen i vägen ska göras samtidigt som den trafikeras.
– Det är det som är den stora utmaningen, säger Erik Westerlind, huvudentreprenören Infrakrafts platschef.
I ett första steg återupptar man nu arbetet med de broar/faunapassager som påbörjats. Samtidigt börjar man bygga enskilda vägar och förbifarter.
Det är en sådan förbiledning, som ska ansluta tidigare utfarter, som grävmaskinen vid Prästkragen förbereder för.
Själva E20 kommer sedan att byggas om i sju etapper. Om allt går enligt planerna kommer sträckan att stå klar under hösten 2023. Förutom den mittseparerade vägen, ska då två faunapassager och en vägbro över E20 ha byggts, liksom två portar under vägen. Dessutom ska två broar över Afsån ha renoverats.
Prislappen
Men trots allt handlar den största delen av arbetet när man bygger väg vare sig om asfalt, grus eller betong. I genomsnitt kommer 40- 50 personer att kontinuerligt jobba med bygget. Dessutom har Trafikverket ungefär lika många som är delaktiga i projektet. Till det kommer olika externa aktörer. Att se till arbetet flyter och att alla inblandade är synkade med varandra är viktig för att allt ska fungera.
– Att bygga väg handlar mest om relationer, slår Erik Westerlind fast.
Enligt avtalet kommer vägsträckan kosta 274 miljoner kronor att bygga klart. Det är visserligen något lägre än det tidigare upphandlade entreprenaden. Men uppgörelsen med PK Roads konkursförvaltare är inte klar, varför totalkostnaden för sträckan ännu inte är framräknad.