Sprängning stänger farled i Göteborg – Thunbåtar ligger för ankar: ”Nonchalant”

Nyheter
PUBLICERAD:
Sedan i måndags förra veckan är det stopp i farleden i Göta älv genom Göteborgs centrum. Arkivbild.
Foto: Adam Ihse/TT
Sedan i måndags förra veckan är det stopp i farleden i Göta älv genom Göteborgs centrum. Orsaken är att det ligger betongrester på botten efter Skanskas sprängning av brofästena på Götaälvbron, rapporterar Sjöfartstidningen.
Erik Thun AB i Lidköping tillhör de drabbade rederierna.

Flera lastade fartyg ligger still i väntan på besked om när de kan avgå. Men trots röjningsarbete är farleden fortsatt inte farbar, anser Sjöfartsverket och Göteborgs stad.

– Den sammanlagda bedömningen av alla risker är att vi inte kan passera säkert med fartyg överhuvudtaget, säger Charlotta Segerström, lotsområdeschef vid Sjöfartsverket, till tidningen.

Flera fartyg ligger nu och väntar på att kunna segla vidare. Erik Thun AB har tre fartyg som är direkt berörda, Tidan och Eken som ligger för ankar på Rivöfjorden och Naven som är på väg över Östersjön.

– I ett mejl vi fick igår (måndag) från Sjöfartsverket stod det att bedömningen är att det ska ta hela vecka 47 innan farleden kan öppnas igen. Vi svävar fortsatt i ovisshet, säger Thuns befraktningschef Jens Bäckström till Sjöfartstidningen.

”Frustrerande och nonchalant”

Han är kritisk till att beskedet om att något hade gått fel gick ut så sent.

– Den första informationen vi fick var klockan 16 i fredags, vilket i sig är underligt, att man väntar så lång tid med att ge den informationen. Man har ju hållit på sedan förra måndagen, när farleden stängde. Klockan 16 på en fredag har alla gått hem och det är för sent att göra förändringar. Det är oerhört frustrerande och nonchalant av Göteborgs stad och Skanska.

Bäckström säger vidare till Sjöfartstidningen:

– Vi har planerade reparationer och underhåll på Eken som ska utföras av folk som flyger upp från Holland, så det är mycket runtomkring som blir drabbat också. Vi kommer att rikta skadeståndskrav till Göteborgs stad, säger Jens Bäckström.

Det kan finnas sprängmedel bland rivningsmassorna i älven, säger Mikael Nummedal, projektchef för nya Hisingsbron, där rivningen av den gamla bron ingår, till Göteborgs-Posten.

– Man har bedömt att det kan finnas sprängämnen kvar och det har man en metodik för hur man hanterar, om man får upp sådant. Däremot är det bekräftat att det inte finns tändhattar kvar som skulle kunna tända sprängämnet.

En utredning om vad som gick fel vid sprängningen har inletts av entreprenören Skanska-MTH. Men Nummedal uppger att planen inte följts.

– Det fanns en plan för hur arbetet skulle utföras men sedan har man ändå, på arbetsplatsen, valt att utföra på ett annat sätt. Orsaken till varför man har gjort det vet jag inte ännu.

När farleden kan öppnas för trafik är inte känt. Ett avstämningsmöte med kommunen är planerat till onsdag eftermiddag.