Hoppa till huvudinnehållet

Modeikon som revolutionerade kvinnokläderna visas på Västergötlands museum

Publicerad:
Reporter Elin Andersson
Elin Andersson
elin.andersson@nlt.se
Utställning på Västergötlands museum 2021-22.
Utställning på Västergötlands museum 2021-22. Foto: Flera fotografer

Katja Geiger är den svenska modedesignern som gjorde damkläderna både mer praktiska och bekvämare, sålde slut på Harrods i London och blev Katja of Sweden med hela modevärlden.

Nu kan hennes klädskapande ses på Västergötlands museum.

– Vi möter också personen Katja och inte bara modeskapelserna, menar Björn Pettersson på museet.

Från och med lördag och fram till mitten av februari nästa år kommer Västergötlands museum i Skara visa utställningen Katja of Sweden – om modeikonen med samma namn. Besökarna får möta Sveriges första internationellt kända modedesigner i en spännande, inspirerande och färgsprakande utställning.

– Vi tycker att det speglar en intressant person och ett intressant människoöde i en väldigt mansdominerad bransch. Katja skapade kvinnokläder som var bekvämare och mer praktiska än de som var tidigare, när det var gördlar och korsetter, säger Björn Pettersson som är ansvarig för utställningar och pedagogik på Västergötlands museum i Skara.

Utställningen om Katja of Sweden innehåller mycket färg.
Utställningen om Katja of Sweden innehåller mycket färg. Foto: Viveca Ohlsson

Gick sin egen väg

Med omslag på världens ledande modemagasin, uppmärksammade modevisningar, egen avdelning på det exklusiva varuhuset Saks Fifth Avenue i New York och utsåld kollektion på Harrods i London blev Katja of Sweden, som hette Katja Geiger, ett stort namn internationellt. Trendkänslig, formsäker och målmedveten bröt hon med tidens snäva kvinnoideal och gick sin egen väg.

– Hon lanserade ”3 T”, som stod för tvätta, torka och ta på. Detta var kläder som kunde användas mycket, säger Pettersson.

Med Katjas egna ord berättas i utställningen hur hon gav den moderna kvinnan nya material, snitt och mönster samt hur det var att vara kvinna i en mansdominerad bransch.

Katja Geiger, 1920-2017.
Katja Geiger, 1920-2017. Foto: TT

”Vad jag ville åstadkomma var en frigörelse för kvinnan, genom att erbjuda henne sköna, bekväma, härliga kläder, lätta att sköta och leva i utan att hon skulle behöva tänka på hur de klarade hemmet, jobbet, barnen, resorna, representationen och så vidare”, harKatja Geiger själv sagt.

Färg kontra svart och vitt

Med hennes plagg introducerades nya sätt att se på kläder. I utställningen görs nedslag i Katjas omfattande produktion och kläderna är främst från 1960- och 1970-talen. Den färg- och mönsterrika designen fångar tidsandan. I utställningen kontrasterar det strama svartvita mot det kulörta lekfulla. Katjas kläder och skor blandas med journalfilm och modefotografier av Claës Lewenhaupt och Georg Oddner.

Katja skapade själv mönster och samarbetade även med flera framstående formgivare och konstnärer vilket bidrog till att forma klädmärkets unika uttryck.

Utställning på Västergötlands museum från 13 november 2021 till 13 februari 2022.
Utställning på Västergötlands museum från 13 november 2021 till 13 februari 2022. Foto: Claës Lewenahaupt

– I utställningen möter vi personen Katja mer, när det är andra kända modeskapare som berättar om henne i olika filmklipp, berättar Pettersson.

Ställs ut över nyår

Det är samarbetspartners, designers och modekännare som pratar om Katjas betydelse för svenskt mode. Designern Carin Rodebjer (utsedd av Elle till Årets designer 2019), Damernas Världs förra chefredaktör Martina Bonnier, formgivarna Carl Johan De Geer och Sven Fristedt, modehistorikern Tonie Lewenhaupt, Beckmans Designhögskolas rektor Karina Ericsson Wärn samt Katjas barnbarn Lotta Stensson, som också är modedesigner.

Utställningen är producerad av Kulturen i Lund och kommer att vara i Skara från och med lördagens vernissage och fram till 13 februari nästa år.

Katja Geiger, känd som Katja of Sweden, bland trådrullar i modefabriken. Ur Bonnierarkiv från 1971.
Katja Geiger, känd som Katja of Sweden, bland trådrullar i modefabriken. Ur Bonnierarkiv från 1971. Foto: SKÅNEREPORTAGE

Artikeltaggar

KläderModeNyheterNöje/KulturSkaraVästergötlands museum

Så här jobbar NLT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.