Hoppa till huvudinnehållet

Måltidsvän viktigt för att äldre ska äta bättre

Publicerad:
Reporter Elin Andersson
Elin Andersson
elin.andersson@nlt.se
Bra mat för äldre är att dricka några glas mjölk, äta kött och bär.
Bra mat för äldre är att dricka några glas mjölk, äta kött och bär. Foto: TT Nyhetsbyrån

Det kan vara trist att äta tillräckligt om man känner sig ensam och har tappat aptiten.

För att se till att äldre äter bättre trots detta har projektet Måltidsvän dragits igång.

– Det jag kan göra ska jag göra, säger Margaretha Adolfsson som är en av volontärerna som ska äta tillsammans med någon annan.

Kroppen ändrar sig med tiden, och när den passerar 65 år blir det förändringar i vilka näringsämnen som är viktiga för att den ska fortsätta må bra och fungera. Dessutom blir många äldre ensamma och tycker inte längre det är roligt att äta ensam, och då blir både kropp och knopp lidande.

För att äldre skarabor ska få chansen att äta bättre, och dessutom få det roligare, har projektet Måltidsvän äntligen kunnat startas.

– Vi var nästan i mål med alla förberedelser när pandemin kom, men då kunde vi ju inte para ihop människor med andra så det fick vänta tills nu, menar fritidschef Camilla Helander.

Måltidschef Kristina Fahlgren-Palm och samordnare Solveig Svantesson på den första träffen av Måltidsvän.
Måltidschef Kristina Fahlgren-Palm och samordnare Solveig Svantesson på den första träffen av Måltidsvän. Foto: Elin Andersson

Ingen aptit men behov av näring

Äldre personer som rent bokstavligt tappat aptiten på mat behöver få en liten knuff i rätt riktning för att ta hand om sig själv bättre genom att äta fler gånger om dagen, istället för mycket åt gången som det kanske var tidigare i livet. I ett försök att stimulera till detta och göra det roligare att äta har projektet Måltidsvän startats av Skara kommun och studieförbunden Medborgarskolan, Sensus, Studiefrämjandet och Vuxenskolan. Spindeln i nätet är Solveig Svantesson på seniorcaféet Sockerbagaren, som bland annat tagit emot anmälningar av de som vill vara med.

– Dels handlar det om att få de äldre att äta bättre och dels handlar det om att de ska få lära känna nya människor, menar Svantesson.

Hon kommer att para ihop personer med varandra, så att de får en egen måltidsvän.

– De kan sedan gå ut och äta tillsammans, eller gå till matbutiken ihop så att det blir roligare. Vi har sagt att de kan träffas en gång i månaden, men de får själva bestämma om de vill träffas mer än så, säger Camilla Helander.

”Så länge jag orkar”

En av de som vill vara med är Margaretha Adolfsson som är volontär inom Röda Korset till vardags. Hon är också en av de frivilliga som ska bli ihopparad med en måltidsvän.

– Det jag kan göra ska jag göra, säger Margaretha om sitt ideella arbete.

Hon fortsätter:

– Jag är själv ensamstående och kommer att ställa upp så länge jag orkar, så det var tur att jag kom i kontakt med detta via seniorkaféet, säger hon och sätter sig sedan vid dukat bord för att ta del av en föreläsning om vad äldre bör äta, innan maten serveras.

För att äta ofta men lite åt gången är det bra att ha många mellanmål under dagen. Foto: Janerik Henriksson / TT
För att äta ofta men lite åt gången är det bra att ha många mellanmål under dagen. Foto: Janerik Henriksson / TT Foto: Janerik Henriksson/TT

Vid upptaktsträffen för Måltidsvän var Kristina Fahlgren-Palm, måltidschef för Skara och Götene kommuner, inbjuden för att prata om just äldres ändrade behov av näring.

– När vi passerar 65 får vi lite annat näringsbehov än vad vi haft tidigare i livet. Så länge vi har god aptit är det ingen fara, men när man börjar tappa aptiten påverkas kroppen negativt. När kroppen tappar i proteiner försvinner musklerna bit för bit, inledde Kristina.

Ät ”nästan jämt”

Lösningen på detta är att äta lite protein vid varje måltid.

– Ät alltid något med ägg, kött, fisk eller mjölkprodukter, säger hon.

Sedan går det ett mummel genom salen när hon berättar hur ofta en äldre person som tappat aptiten behöver äta för att göra det enklare.

– Det är jätteviktigt att äta många gånger per dag. Börja med något direkt när du har vaknat, kanske en smörgås redan innan du klivit ur sängen, och sedan en frukost lite senare när du brukar äta den, säger Kristina.

När frukosten är uppäten någon gång före tio på förmiddagen är det sedan dags för elvakaffet med något protein till.

Smörgås och mjölk

– Sedan äter du lunch mitt på dagen, och efter det är det trefika innan en lagad kvällsmat är lagom. Och efter det så ät en smörgås till, och precis innan du går och lägger dig så ta ett glas mjölk, tipsar hon.

Ett par glas med mjölk är bra för näringsinnehållet för äldre.Foto: Fredrik Sandberg / TT
Ett par glas med mjölk är bra för näringsinnehållet för äldre.Foto: Fredrik Sandberg / TT Foto: Fredrik Sandberg/TT

På så vis blir det sju eller åtta måltider på en dag, istället för tre eller fyra större.

– Det här ger en jämnare blodsockernivå. Tänk också på att dricka mycket, för man trillar mycket om man druckit för lite och det är jätteviktigt att dricka även om man inte är törstig. En kropp behöver två liter vatten om dagen, berättar måltidschefen och hänvisar till att många fallskador beror på vätskebrist.

”Ät mer sås”

Och som raka motsatsen till vad en del dieter och ”bantningstips” säger vill Kristina att Skaras äldre ska unna sig en hel del.

Bär är bra. Men utländska bär måste kokas innan de äts. Svenska bär kan man äta direkt.Foto: Gorm Kallestad / NTB
Bär är bra. Men utländska bär måste kokas innan de äts. Svenska bär kan man äta direkt.Foto: Gorm Kallestad / NTB Foto: Gorm Kallestad

– Ät mer sås! Och ost kan ni äta hur mycket som helst. Och gör smoothies (mjölkdrinkar) med goda bär i, men tänk på att alla bär som importerats behöver kokas först. Tidigare sa man det bara om hallon, men nu gäller det alla bär som importerats, råder hon.

Artikeltaggar

NyheterSkaraVård och omsorg

Så här jobbar NLT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.