Ombyggnationen av E20 på den 7,2 kilometer långa sträckan Ribbingsberg- Eling, genom Essunga kommun, drog igång i början av sommaren. Men det är fortfarande långt kvar tills arbetet är klart.
Det var i juni som arbetet kom igång då man satte upp skyltar och barriärer för att dels leda trafiken, men också för att skydda arbetarna och trafikanterna. Det var i samband med det som det gick att märka att arbetet kommit igång. Ett arbete som kommer att pågå under en lång tid.
– Vi är fortfarande väldigt tidigt i projektet. Jag skulle uppskatta att vi kanske har gjort knappt fem procent av det totala arbetet, säger Tobias Asplund, arbetschef på Peab anläggning, som är entreprenörer på sträckan.
Vad är det ni gör just nu?
– Vi håller på med schaktning för broarna som ska byggas. Det drog vi igång med efter semestern. Detta tack vare att vi lade om trafiken till förbifarterna. Det första vi gjorde efter semestern var att lägga trafiken på förbifarterna. Gällande schaktningen handlar det om att få fram grundläggningsnivån för broarna. Så att vi så småningom kan börja bygga broarna på de två platserna där de ska vara. I övrigt så är vi också igång och schaktar för breddningen av E20, säger Asplund.
Än så länge har arbetet rullat på utan några problem.
– Det har gått bra hittills. Som alltid när man gräver i marken, så är inte förutsättningarna precis som man trott när man tittat på marken ovanifrån. Så vi har väl träffat på lite mer berg. Men i övrigt så är det inga konstigheter. Än har det gått som det varit tänkt, säger Asplund.
Vad är den största utmaningen med arbetet?
– Jag skulle vilja säga trafiken i vanlig ordning, att få trafikanterna att följa skyltning och markeringar, säger Martin Ekdala, som är trafikverkets projektledare på etappen.
Han får medhåll.
– Trafiken är alltid en utmaning när man som vi nu bygger i befintlig väg och med trafiken på sig. Då är det alltid en utmaning. Rent byggtekniskt så är det i våra ögon inga jättekrångliga saker. Det handlar om att ha en bra planering så att vi kommer åt de sakerna vi vill göra, och i rätt tid. Men hade trafiken kunnat vara någon annanstans hade vi kunnat bygga det här både enklare och snabbare, men så är inte förutsättningarna, säger Tobias Asplund.
Asplund skickar med en hälsning till trafikanterna.
– Det kommer att vara störningar under ett par års tid. Men det kommer att generera något som kommer att bli bättre och säkrare när det är klart. Vi hoppas på en ömsesidig respekt för varandra, där man respekterar oss som jobbar utmed vägen genom att hålla de hastigheter som vi har skyltat, och stannar om det finns ett rödljus utplacerat. Det handlar om vår dagliga säkerhet, säger Asplund.
Etappen Ribbingsberg-Eling är beräknad att vara klar hösten 2023.