Avlastning för lärarna och förbättrade inlärningsmöjligheter för eleverna. Campus Västra Skaraborg ser stor potential i Microsofts nya AI-verktyg för lästräning, en innovation som man är först i Sverige med att testa.
AI, artificiell intelligens, är på frammarsch. Tekniken som hos gemene man historiskt sett kanske främst har varit förknippad med dystopisk science fiction – tänk HAL 9000 i 2001, Skynet i Terminator och Tyrell Corporation i Blade Runner – appliceras i dag inom en rad områden, från röstassistenten Siri i mobiltelefonen och kundtjänstsajters chattbotar till robotrådgivare på aktiemarknaden och självkörande bilar.
Utbildning är en annan sektor där AI står för dörren och här ligger, hör och häpna, Campus Västra Skaraborg i verklig framkant. Som första skola i Sverige är man nämligen betatestare av Microsofts Educations nya AI-teknologi för språkinlärning, Reading Progress.
– Det känns lite häftigt, medger digitaliseringspedagog Svante Örtendahl vars nätverkande på diverse forum kring digital pedagogik bäddade för erbjudandet från IT-jätten.
– Spännande att få vara med om den här utvecklingen, tycker läraren Lena Fröjd som har prövat tjänsten med elever i engelska och ser stor potential i den.
”Bra komplement”
Men hur fungerar det då? Campus får enligt avtalet med Microsoft inte avslöja för mycket, men i grundläggande drag är upplägget följande: eleven högläser en text (på engelska – det är hitintills det enda tillgängliga språket), AI-tekniken identifierar felaktiga uttal och noterar lästempo och när eleven skickar in uppgiften får läraren omedelbar feedback som pekar på de områden där mer övning krävs och visar den progression som har skett över tid.
– Ett jättebra komplement, menar Lena Fröjd – inte minst i tider av distansundervisning då det är svårare än vanligt att få till den mängdträning som är nödvändig för att bemästra uttal och få till ett bra läsflyt.
”Inget hot”
"Komplement" är här ett nyckelord. Lena Fröjd påpekar att AI-funktionerna inte är avsedda att ersätta lärarna, vilket ju är en farhåga som annars kan ligga nära till hands för teknikskeptikern.
Så vi går inte mot en framtid med en helautomatiserad skola?
– Nej, det tror jag inte. Lärande sker mellan människor, säger Svante Örtendahl och tillägger:
– De digitala hjälpmedlen är till för att underlätta det pedagogiska arbetet.
– Nej, i min värld är det här inget hot mot lärare, instämmer Lena Fröjd.
Direktkontakt med utvecklarna
Som betatestare bidrar Campus med reflektioner och tips på hur Reading Progress kan förbättras inför releasen som planeras till hösten. Svante Örtendahl har direktkontakt med Microsofts programdesigners i USA och upplever att intresset för de synpunkter han lämnar är genuint.
Att på så vis vara med och i någon mån kanske påverka ett utbildningsverktyg som kommer att användas över hela världen känns stimulerande.
– Ja, det är jättekul!
Betatestning
Betatest är en fas i testningen av ny programvara. Under betatestperioden får ett antal användare fritt disponera en preliminär version av programmet mot löfte om att lämna felanmälningar och ge förslag till förbättringar.