Har aldrig blivit frånåkt

Insändare
PUBLICERAD:
Foto: Charlotte Ferneman

Kommentar till artikeln angående Kinnekulletåget i NLT 16 april.

Jag pendlar sedan 17 år med Kinnekulletåget. Källby-Mariestad och i perioder Källby-Lugnås.

Under dessa år har jag aldrig blivit ”frånåkt” av tåget.

Några saker bör man känna till.

1. Stoppskylten. Vid mindre stationer såsom Källby och Lugnås finns en stoppskylt, en så kallad plåtstins som ska fällas ut så att lokföraren kan se, på långt håll, att en passagerare väntar. Denna skylt ska ställas i neutralt läge då man kliver på tåget.

2. Tidtabellen där även tågets rutt är angiven. Vissa tåg stannar inte vid mindre stationer. Av de cirka 20 avgångar i båda riktningarna är det bara tre som inte stannar i Lugnås.

3. Hemsida eller app Det är bra att ladda hem SJ:s app där man kan se tidtabell och tågets rutt i realtid. Där finns även information om förseningar och inställda avgångar. Förseningar är ganska ovanliga på Kinnekullebanan. Inställda tåg ersätts med buss s.k. tågersättningar.

4. Västtrafiks egen information i appen eller telefon är ofta dålig eller rent av felaktig.

Förklaring till varför kvinnan blivit frånåkt kan vara att hon inte fällt ut stoppskylten.

Tåget stannar alltid även om tåget är försenat.

Svaret från Västtrafiks kundservice är helt felaktigt och fräckt.

Ofta har personen som svarar inte själv fått någon information om tex förseningar eller inställda tåg.

Förklaring till varför tåget inte stannat i Lugnås trots att kvinnan tryckt på stoppknappen kan vara att hon åkt med ett tåg som inte ska stanna i Lugnås.

Med vänlig hälsning Ann Næssén Källby

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.