Hoppa till huvudinnehållet

Långt kvar innan E20 blir mötesfri – så många olyckor har skett på tio år

Publicerad:
E20 är olycksdrabbad hundratals personer har skadats i olyckor på vägen.
E20 är olycksdrabbad hundratals personer har skadats i olyckor på vägen. Foto: Johan Nilsson/TT

Ombyggnaden av E20 till mötesfri väg genom Skaraborg fortsätter. I år ska två byggstarter köras igång.

Däremot har en del av sträckan försenats eftersom entreprenören gått i konkurs. Samtidigt är vägen oerhört olyckdrabbad och kallas ofta för dödens väg.

Under 2021 är det byggstart för fyra nya sträckor i E20-utbyggnaden genom Västra Götaland och det kommer att pågå arbeten på totalt sju platser. Enligt Trafikverkets plan ska hela sträckan genom Skaraborg bli mötesfri väg, det vill säga med avgränsande mitträcke.

De sträckor som berör Skaraborg med med planerad byggstart i år, är bland annat två som går genom kommunerna Vara och Essunga. Den ena är den sju kilometer långa sträckan mellan Ribbingsberg och Eling som går från Vårgårda kommun upp till Vara. Byggstart beräknas ske i vår.

– Vi hoppas kunna tilldela kontrakt i april, förklarar Björn Elfström, projektledare Trafikverket, i ett mejlsvar.

Däremot har det satts tillfälliga käppar i hjulet för den andra sträckan Eling-Vara som försenas ungefär ett år på grund av att entreprenören gått i konkurs. Men Trafikverket jobbar nu med ny upphandling.

Först år 2023 kommer den olycksdrabbade sträckan mellan Götene och Mariestad att byggas om.
Först år 2023 kommer den olycksdrabbade sträckan mellan Götene och Mariestad att byggas om. Foto: Charlotte Ferneman

– Förhoppningen är att ha en ny entreprenör på plats till sommaren så att arbetena kan återupptas, meddelar Björn Elfström.

Den andra sträckan som delvis redan är i gång är E20 förbi Skara, Vilan-Dalaån har påbörjats och delen Dalaån-Ledsjö är beräknad att köras igång i vår-sommar.

Efter utbyggnaden blir vägstandarden huvudsakligen två körfält med mitträcke i varje riktning (2+2-väg) och på några avsnitt ett körfält i respektive körriktning (1+1-väg).

Totalt 425 trafikolyckor

Det som sedan återstår för att E20 genom Skaraborg ska vara helt ombyggd till mötesfri väg, är sträckan Götene-Mariestad. Planerad byggstart är 2023. Vägen kommer att byggas om till mötesfri väg med 2+2-standard.

Sträckan Götene-Mariestad har varit en olycksdrabbad sträcka, liksom flera andra smala avsnitt av E20 genom Skaraborg.

Under den senaste tioårsperioden har 653 personer skadats eller fått sätta livet till på E20 genom Skaraborg.
Under den senaste tioårsperioden har 653 personer skadats eller fått sätta livet till på E20 genom Skaraborg.

Totalt sett har E20 genom Skaraborg skördat 30 liv under de senaste tio åren och totalt har det inträffat 425 trafikolyckor och 653 personer har skadats eller dödats under åren 2010-2020 enligt Transportstyrelsens statistik.

Vad gäller dödsfallen är 7 av de 30 så kallad ”ej officiell statistik”. Det är de dödsfall som kan ha inträffat på grund av sjukdom eller självmord.

Utbyggnaden av E20 mellan Göteborg och Örebro ingår i den nationella planen för transportsystemet 2014-2025. Finansiärer av utbyggnaden är staten, Västra Götalandsregionen, kommunalförbunden och kommunerna längs sträckan.

Antal trafikolyckor på E20 genom Skaraborg
ÅrDödsolyckorAllvarliga olyckorMåttliga olyckorLindriga skadorTotalt
20101181727
20113583349
20124453851
20131292739
20144233342
20151163038
20162343140
20174283751
20181322228
20190232732
20202122328
Totalt232658318425
Antalet omkomna eller skadade i samband med trafikolyckor på E20 genom Skaraborg
ÅrDödAllvarligt skadadMåttligt skadadLindrigt skadadTotalt
201011102335
201137105575
201285116084
201313164666
20144275063
20151283950
20163354051
20174296681
20181364353
20190244248
20204153747
Totalt303191501653

Artikeltaggar

E20NäringslivSkaraborgTrafikolyckor

Så här jobbar NLT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.