Ombyggnaden av E20 till mötesfri väg genom Skaraborg fortsätter. I år ska två byggstarter köras igång.
Däremot har en del av sträckan försenats eftersom entreprenören gått i konkurs. Samtidigt är vägen oerhört olyckdrabbad och kallas ofta för dödens väg.
Under 2021 är det byggstart för fyra nya sträckor i E20-utbyggnaden genom Västra Götaland och det kommer att pågå arbeten på totalt sju platser. Enligt Trafikverkets plan ska hela sträckan genom Skaraborg bli mötesfri väg, det vill säga med avgränsande mitträcke.
De sträckor som berör Skaraborg med med planerad byggstart i år, är bland annat två som går genom kommunerna Vara och Essunga. Den ena är den sju kilometer långa sträckan mellan Ribbingsberg och Eling som går från Vårgårda kommun upp till Vara. Byggstart beräknas ske i vår.
– Vi hoppas kunna tilldela kontrakt i april, förklarar Björn Elfström, projektledare Trafikverket, i ett mejlsvar.
Däremot har det satts tillfälliga käppar i hjulet för den andra sträckan Eling-Vara som försenas ungefär ett år på grund av att entreprenören gått i konkurs. Men Trafikverket jobbar nu med ny upphandling.
– Förhoppningen är att ha en ny entreprenör på plats till sommaren så att arbetena kan återupptas, meddelar Björn Elfström.
Den andra sträckan som delvis redan är i gång är E20 förbi Skara, Vilan-Dalaån har påbörjats och delen Dalaån-Ledsjö är beräknad att köras igång i vår-sommar.
Efter utbyggnaden blir vägstandarden huvudsakligen två körfält med mitträcke i varje riktning (2+2-väg) och på några avsnitt ett körfält i respektive körriktning (1+1-väg).
Totalt 425 trafikolyckor
Det som sedan återstår för att E20 genom Skaraborg ska vara helt ombyggd till mötesfri väg, är sträckan Götene-Mariestad. Planerad byggstart är 2023. Vägen kommer att byggas om till mötesfri väg med 2+2-standard.
Sträckan Götene-Mariestad har varit en olycksdrabbad sträcka, liksom flera andra smala avsnitt av E20 genom Skaraborg.
Totalt sett har E20 genom Skaraborg skördat 30 liv under de senaste tio åren och totalt har det inträffat 425 trafikolyckor och 653 personer har skadats eller dödats under åren 2010-2020 enligt Transportstyrelsens statistik.
Vad gäller dödsfallen är 7 av de 30 så kallad ”ej officiell statistik”. Det är de dödsfall som kan ha inträffat på grund av sjukdom eller självmord.
Utbyggnaden av E20 mellan Göteborg och Örebro ingår i den nationella planen för transportsystemet 2014-2025. Finansiärer av utbyggnaden är staten, Västra Götalandsregionen, kommunalförbunden och kommunerna längs sträckan.
År | Dödsolyckor | Allvarliga olyckor | Måttliga olyckor | Lindriga skador | Totalt | |
2010 | 1 | 1 | 8 | 17 | 27 | |
2011 | 3 | 5 | 8 | 33 | 49 | |
2012 | 4 | 4 | 5 | 38 | 51 | |
2013 | 1 | 2 | 9 | 27 | 39 | |
2014 | 4 | 2 | 3 | 33 | 42 | |
2015 | 1 | 1 | 6 | 30 | 38 | |
2016 | 2 | 3 | 4 | 31 | 40 | |
2017 | 4 | 2 | 8 | 37 | 51 | |
2018 | 1 | 3 | 2 | 22 | 28 | |
2019 | 0 | 2 | 3 | 27 | 32 | |
2020 | 2 | 1 | 2 | 23 | 28 | |
Totalt | 23 | 26 | 58 | 318 | 425 |
År | Död | Allvarligt skadad | Måttligt skadad | Lindrigt skadad | Totalt |
2010 | 1 | 1 | 10 | 23 | 35 |
2011 | 3 | 7 | 10 | 55 | 75 |
2012 | 8 | 5 | 11 | 60 | 84 |
2013 | 1 | 3 | 16 | 46 | 66 |
2014 | 4 | 2 | 7 | 50 | 63 |
2015 | 1 | 2 | 8 | 39 | 50 |
2016 | 3 | 3 | 5 | 40 | 51 |
2017 | 4 | 2 | 9 | 66 | 81 |
2018 | 1 | 3 | 6 | 43 | 53 |
2019 | 0 | 2 | 4 | 42 | 48 |
2020 | 4 | 1 | 5 | 37 | 47 |
Totalt | 30 | 31 | 91 | 501 | 653 |