Skypea med barnbarnet, streama gamla filmer, sköta myndighetskontakter. Digitala tjänster av olika slag kan vara värdefulla för äldre som är isolerade på grund av coronapandemin. Men för många seniorer är den nya tekniken svår att hantera och kan te sig lite skrämmande.
– De som aldrig vågat sig dit – för dem kan steget bli oöverstigligt, säger Kenneth Lundell, ordförande i PRO Lidköping.
"Många äldre tycker det är svårt att få tv, mobil, internet, streamingtjänster med mera att fungera. Det vore bra om detta var en tjänst som man kunde köpa."
Så lyder ett förslag inkommet till vård och omsorg i slutet av 2020. Det framgår inte om det är skrivet med pandemin i åtanke, men det är nog ett rimligt antagande; i tider av påtvingad ensamhet kommer teknikens möjligheter särskilt väl till pass, och saknar man då digitala kunskaper blir det extra kännbart. Ett servicetjänst skulle i det sammanhanget kunna undanröja hinder och öppna dörrar till den digitala världen.
Men det verkar inte som att förslagsställaren kommer att få gehör för sin synpunkt i närtid. Den tjänst som efterfrågas finns inte i kommunens utbud i dag och det finns heller inga konkreta planer på att införa en sådan.
– Däremot har Seniorcenter drivit en hel del utbildningsinsatser och IT-kaféer. De har haft det här IT för äldre under ett par år där man kan komma och gå en kurs och lära sig baserna med en Ipad eller någon annan surfplatta, säger Peter Ahlqvist, IT- och teknikutvecklare på vård och omsorg.
Den verksamheten ligger dock nere på grund av corona.
– Ja, när Seniorcentrum och de andra mötesplatserna varit stängda har så klart inte IT-kaféerna fortgått heller.
Men man kan tänka sig att behovet är stort i dessa tider?
– Absolut, så är det ju. Och vi har gjort en del på äldreboenden. Vi har sett till att man ska kunna skypea och att man har paddor. Men i hemvården är det inte riktigt på samma sätt just i dag i alla fall, säger Peter Ahlqvist och påpekar att man under pågående pandemi heller inte vill göra hembesök i onödan.
"Finns en rädsla"
PRO delar bilden av ett digitalt kunskapsunderskott hos äldre. Det märker de av själva i form av svårigheter att nå ut med information nu när månadsmötena ligger nere; att mejla eller kommunicera via sociala medier är ju inte gångbart när en stor skara medlemmar inte använder internet alls.
– Det har alltid funnits en rädsla för teknik hos den äldre generationen, konstaterar Kenneth Lundell, ordförande i PRO Lidköping.
Det handlar dels om ovana, tror han, men rädslan får också bränsle av de täta rapporterna om åldringsbedrägerier – så sent som i måndagens NLT fanns ju en artikel om ett brottsfall där äldre lurats att lämna ifrån sig bankkort och koder.
– Det är många som fiskar på nätet, och det är äldre som utsätts mest, påpekar generationskamraten Sven-Erik Johansson i Vinninga PRO.
"Måste hänga med"
Kenneth Lundell hör till dem som är någorlunda med på det digitala tåget, men även han kan känna ett visst motstånd inför Bank-ID, Swish och andra moderniteter. Inloggningsuppgifter, koder och lösenord hopar sig och det blir svårt att hålla reda på allt.
– Det blir så komplicerat till slut. Och de som aldrig vågat sig dit – för dem kan steget bli oöverstigligt, säger han.
– Men du måste hänga med i utvecklingen, för hänger du inte med blir du handikappad i samhället, framhåller Sven-Erik Johansson.