• måndag
    26 okt
    13°
    • Vind
      5 m/s
    • Vindriktning
      SO
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • tisdag
    27 okt
    12°
    • Vind
      5 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • onsdag
    28 okt
    11°
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      NV
    • Nederbörd
      0.0 mm

Vad har hänt med NLT?

Insändare
PUBLICERAD:

Vår lokala tidning NLT.

Först blev tidningen mindre i format, sedan blev den tunnare, sedan blev utdelningen sämre. Vad har hänt med vår kära NLT?

Prenumerant sedan 35 år

Svar direkt: Det som hänt med NLT är att vi i dag är ett modernt mediehus. Vilket bland annat innebär att vi varje dag på nlt.se ger läsarna senaste nytt, reportage, annonser, tv, granskningar, med mera, med mera - sju dagar i veckan.

Vi uppdaterar nlt.se regelbundet. Ibland upp till 15 gånger/dag. Vi har bemanning dygnet runt. Skickar pushnotiser till alla som vill hålla sig uppdaterade direkt.

Anledningen är att många läsare förväntar sig detta av en tidning 2020.

Detta blev bland annat väldigt tydligt under våren när pandemins framfart var som intensivast. Vissa veckor hade vi över 100 000 unika besökare på nlt.se

Informationsbehovet för många läsare var extremt stort då - varje dag hela veckan.

Samtidigt är vi väl medvetna om att det finns läsare som nöjer sig med en papperstidning tre dagar i veckan. Om du tar en titt på de tre tidningarna förra veckan så tycker jag att det finns väldigt mycket att läsa. Och i stort sett allt som står i NLT är lokalt. Det är inte många dagstidningar i Sverige som klarar av det i dag.

Vi jobbar alltså med två olika publiceringsytor (papper och digitalt) med samma bemanning som tidigare.

Samtidigt är NLT ett av de företag som drabbats av pandemin på olika sätt. Det har bland annat inneburit ökad trafik till nlt.se men också att flera annonsörer tvingats ställa in evenemang som de annars hade annonserat om i NLT. På grund av pandemin har vi tappat annonsörer i papperstidningen, vilket inneburit att vi gjort tidningar med lite färre sidor än före pandemin.

Men sett till helheten vad vi kan erbjuda läsarna i dag så tycker jag att NLT är väldigt tjock.

När det gäller utdelningen så har NLT en reklamationsfrekvens på 1,24 promille (12,4 tidningar på 10 000 utdelade) senaste veckorna. Det är förstås 1,24 promille för mycket och vi jobbar ständigt med att förbättra vår distribution.

Beträffande storleken på tidningen så är det inte aktuellt att NLT ska bli så kallad fullformatstidning igen. Det är över 14 år sedan NLT fick sin nuvarande storlek och jag hör ingen som tycker att det var bättre förr.

Calle Sundblad, chefredaktör NLT

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.