Hoppa till huvudinnehållet

Etisk kompass ska ge bättre service

Publicerad:
Reporter Mats Rosqvist
Mats Rosqvist
mats.rosqvist@nlt.se
Både anställda och politiker, här representerade av Gabriela Bosnjakovic, har varit delaktiga i arbetet med att ta fram den etiska kompassen.
Både anställda och politiker, här representerade av Gabriela Bosnjakovic, har varit delaktiga i arbetet med att ta fram den etiska kompassen. Foto: Mats Rosqvist

Tiden när chefen detaljstyrde det dagliga arbetet är förbi. I alla fall hos Vara kommun. Nu har kommunen arbetat fram en etisk kompass som ska fungera som ett stöd när medarbetarna gör självständiga avvägningar och prioriteringar.

Välkomnande, hållbara, kreativa och helhetstänkande - Fyra ord som ska motsvara väderstrecken på en kompass. För en utomstående ser det ut som ganska allmänna ord som kan betyda lite vad som helst.

Men de ledord som kommunfullmäktige väntas anta i kväll är långt ifrån slumpmässigt utvalda, utan resultatet av ett omfattande och målmedvetet arbete. Ett arbete som dessutom omfattar betydligt mer än den etiska kompassen. Allt handlar om att skapa en organisation som är effektiv.

– Ytterst handlar det om att kunna ge invånarna bättre service, säger kommundirektören Anna Cederqvist.

Parallellt med arbetet att ta fram en etisk kompass har ett ledarutvecklingsprogram sjösatts Tanken är att chefen ska fungera som coach och stöd. De medarbetare som möter kommuninvånare och brukare i olika situationer ska få så bra förutsättningar som möjligt att agera självständigt. Det är där gemensamma värderingar kommer in i bilden. Den etiska kompassen ska vara ett stöd i de situationer som lagar, regler och andra styrdokument inte riktigt täcker.

– Det kan handla om prioriteringar i olika beslutssituationer. Vem ska jag hjälpa först om jag måste välja, säger Anna Cederqvist

En stor andel av kommunens anställda har varit delaktiga i att ta fram ledorden. Första steget har varit en kulturanalys där de anställda fått säga sitt i fråga om vilka värderingar man själv står för, vilka som man anser är rådande i kommunen och slutligen vilka värderingar man anser borde råda där.

Mona Wallin och Anna Cederqvist förklarar att den etiska kompassen ytterst handlar om att ge bättre service till invånarna.
Mona Wallin och Anna Cederqvist förklarar att den etiska kompassen ytterst handlar om att ge bättre service till invånarna. Foto: Mats Rosqvist

Mona Wallin som arbetat med processen kunde konstatera att skillnaden inte var så där väldigt stor mellan nuläget och dit de flesta vill. Att ha glädje i arbetet och att samarbeta och hjälpas åt var bara ett par exempel på sådant som fanns på båda listorna.

– Samstämmigheten var stor och det beror säkert mycket på att kommunen jobbat med återkommande verksamhetsutveckling.

I nästa steg fick ett antal anställda arbeta vidare med materialet. De saker som lyfts fram kategoriserades ihop och kokades ned till de fyra orden som nu ligger på fullmäktiges bord.

Någon oenighet är inte att vänta. Politikerna har varit överens om tagen hittills. Faktum är att de varit delaktiga i arbetet med att ta fram ledorden.

Kommunstyrelsens ordförande Gabriela Bosnjakovic (M) tar fasta på att kommunen nu arbetat på ett sätt som förekommer inom näringslivet.

– Arbetet med att ta fram en etisk kompass för Vara kommun är inspirerat från näringslivet där man ofta arbetar utifrån ett gemensamt synsätt och kundperspektiv, men detta är lika viktigt för en kommunal verksamhet, säger hon.

Parallellt med de aktuella ledorden finns för övrigt ett uttryck som användes i verksamhetsutvecklingen 2017 och som nu har fått fotfäste på ett sätt man inte kunde förutse. Ett uttryck kommunen lånade av Pia Sundhage, nämligen "Vi gör varandra bra".

– Det går nog inte en dag utan att jag hör någon säga det, berättar Anna Cederqvist.

Artikeltaggar

Gabriela BosnjakovicNyheterPolitikVara kommun

Så här jobbar NLT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.