• tisdag
    29 sep
    16°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • onsdag
    30 sep
    16°
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • torsdag
    1 okt
    15°
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      NO
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • fredag
    2 okt
    15°
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      NO
    • Nederbörd
      0.0 mm

Gästkrönika av Anders Blomberg: Det dödligt heliga

Krönikor
PUBLICERAD:
Protester i Istanbul mot franska satirtidningen Charie Hebdo.
Foto: Emrah Gurel

Tidningen Charlie Hebdo har gjort det igen. Man har återpublicerat Muhammedkarikatyrerna som ledde till terroristattentatet 2015. Muslimer här och var i världen visade sitt missnöje. Vad annat var att vänta? Massmedia i övrigt gör givetvis stor sak av det hela och visar bilder på uppretade folkmassor med knutna nävar.

Debatten om yttrandefrihet får fyr i glöden av reaktioner och personer som Lars Vilks lär hämta hem några uppmärksamhetspoäng, får man förmoda. Vad handlar allt detta om egentligen?

Straffbart i Sverige

Det var inte så länge sedan Sverige var en totalitär teokrati där man kunde bli dömd för blasfemi. Det vill säga hädelse. August Strindberg åtalades 1884 för detta brott men frikändes. Hade det skett hundra år tidigare hade han troligen blivit avrättad. Dödsstraff för hädelse har sin grund i bibelns gamla testamente. I 3: e Mosebok kap 24:16 står: "… den som smädar HERRENS namn skall straffas med döden; hela menigheten skall stena honom."

Blasfemilagen avskaffades i Sverige under 1900-talet därför att den inverkade på rätten till yttrandefrihet. Frågan verkade sedan bortglömd tills dess att islam på allvar började göra intryck på västvärlden. Islam bygger som bekant också på gammaltestamentlig grund och vissa av dess mer extrema kretsar anser man att de 3 000 år gamla lagarna har full relevans även i vår tid. Upplagt för konflikt, således.

Källa till konflikter

Jag har varit ”professionellt religiös” i över trettio år och därmed ägnat avsevärd tid åt saker som påstås vara heliga. Religionshistoria är det ämne som intresserat mig mest, vilket gjort att jag också rest runt en del i Mellan Östern. Där finner man som bekant inte bara vaggan till vår moderna civilisation utan även ursprunget till monoteism (tron på att det bara finns en gud) som indirekt är upphov till exempelvis lagar om blasfemi. Monoteism, oavsett vilken gud som dyrkas, är även ett sätt för mycket stora befolkningsgrupper att vara eniga om vilka högre ideal som gäller. Det är också, i de fall man inte är eniga om saken, en källa till konflikter. Det heliga behöver egentligen inte ha med religiösa gudar att göra. Det som är heligt avser det som på något sätt står över andra värderingar. Det odiskutabla. Som exempel kan också nämnas tron på demokratins överlägsenhet, mänskliga rättigheter, yttrandefrihet, eller värdet på dollar.

Skämt om Jesus

Vad gäller Charlie Hebdo kan man naturligtvis tycka att det är onödigt att karikera en profet och medvetet reta upp hans efterföljare. Å andra sidan kan man minst sagt tycka att det är en överreaktion att som svar på det skjuta ihjäl tolv personer. Under min tid i denna märkliga bransch har jag upplevt både vandaliserade kyrkor och bibelbränningar. Jag har även sett otaliga karikatyrer föreställande Jesus och hört slippriga skämt om hans moder. Inget av detta har däremot fått mig eller mina kollegor att mana till upplopp och hämnd. Betyder det att vi inte vördar det heliga tillräckligt högt? Nej, tvärtom! Det betyder att vi fokuserat på rätt saker. Sysslar man med religion så ingår också att bli ifrågasatt, kritiserad, motsagd och till och med hånad. Att låta sig indigneras ingår däremot inte.

Helig konflikt

När Charlie Hebdo nu fem år senare väljer att än en gång publicera den förhatliga bilden på en profet så anar jag att det här handlar om något större än att bara vilja provocera i största allmänhet. Det som pågår liknar en slags nutida tappning av heligt krig. Eller kanske rättare sagt en konflikt om vad som ska anses som heligt.

Journalister tog prästernas roll

När det gäller att förklara tillvaron och göra världen begriplig för folk har journalistiken till stor del tagit över den roll som prästerna hade förr i tiden. Vårt samhälle erkänner inte längre auktoriteter i form av heliga skrifter. I moderna demokratier är det i stället det fria ordet som är förutsättning för att samhället ska fungera. De heliga skrifternas motsvarighet i sekulära demokratier är alltså yttrandefriheten i sig själv. Att ifrågasätta den blir således en blasfemi för de som försvarar det fria ordet. Reaktionerna blir med uppenbar logik därefter.

Är i så fall det Charlie Hebdo gör något oundvikligt? Möjligen är det så. Om det sedan är nödvändigt är ju en helt annan sak. Men med en stilla bön om besinning inser jag vilken kraft det finns i de här motsättningarna. Det vi förklarat heligt, vad det än må vara, kan dessvärre bli lika obetvingligt som döden. Bokstavligen.

Så här jobbar Nya Lidköpings-Tidningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.