Hoppa till huvudinnehållet

Skolinspektionen kräver bättring på De la Gardie – oklart om insatsers effekt

Publicerad:
Reporter Anders Järnebrand
Anders Järnebrand
anders.jarnebrand@nlt.se
Foto: Thomas Kühnel

Kommunen behöver bli bättre på att följa upp och analysera effekterna av insatser för gymnasieelever med sämre förutsättningar. Det slår Skolinspektionen fast i beslutet efter en kvalitetsgranskning på huvudmannanivå i Lidköping.

Skolinspektionens granskning av Lidköpings kommun som huvudman har omfattat både grundskolan och gymnasiet och det är två områden som har stått i fokus: huvudmannens analys av studieresultat och trygghet samt huvudmannens kompensatoriska arbete, det vill säga åtgärder i form av resursfördelning och riktade insatser för att främja resultaten hos elever med sämre förutsättningar att nå målen.

I det första fallet lever kommunen upp till kvalitetskriterierna i hög utsträckning när det gäller både skolformerna, men på den andra punkten har Skolinspektionen sett utrymme till förbättring på gymnasiet. Det man anmärker på är bristen på utvärdering av det kompensatoriska arbetet.

"Huvudmannen behöver utveckla sin uppföljning och analys över hur de kompensatoriska insatserna i form av resursfördelning och riktade insatser i gymnasieskolan leder till faktiska förbättringar av elevernas förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen", skriver Skolinspektionen i sitt beslut.

Senast den 18 december ska kommunen redovisa till Skolinspektionen vilka förbättringsåtgärder som vidtagits samt resultatet av dessa åtgärder.

Artikeltaggar

LidköpingNyheterSkola och utbildningSkolinspektionen

Så här jobbar NLT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.