Hoppa till huvudinnehållet

Nytt miljonstöd till nyhetsmedier välkomnas

Publicerad:
"Stödet minskar risken för att den journalistiska bevakningen tunnas ut, men det innebär inte att vi är ur krisen", säger Jan Fager, tillförordnad vd för branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU). Arkivbild.
"Stödet minskar risken för att den journalistiska bevakningen tunnas ut, men det innebär inte att vi är ur krisen", säger Jan Fager, tillförordnad vd för branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU). Arkivbild. Foto: Margareta Gustafsson Kubista / TT

En halv miljard kronor i stöd till mediebranschen är beskedet från regeringen och samarbetspartierna.

Viktigt och välkommet, men krisen är långt ifrån över, enligt branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).

– Pengarna måste komma ut fort, säger Jan Fager, tillförordnad vd för TU.

Förslaget på 500 miljoner kronor kommer att tillföras mediestödet för 2020 och pengarna ska nå fler än tidigare.

– Tanken är att det ska kunna gå till allmänna nyhetsmedier, det vill säga träffa bredare än det befintliga presstödet som vi har. Det kommer att vara viktigt för gratistidningar, för tryckta nyhetsmedier, men det kan också komma andra nyhetsmedier till del. Exakt fördelning får vi återkomma till, säger kulturminister Amanda Lind (MP) vid en pressträff.

– Men en halv miljard är ett viktigt tillskott för att säkra tillgången till nyheter för människor i hela vårt land.

Kulturminister Amanda Lind (MP) presenterade under en presskonferens på fredagen ytterligare stöd till mediebranschen.
Kulturminister Amanda Lind (MP) presenterade under en presskonferens på fredagen ytterligare stöd till mediebranschen. Foto: Ali Lorestani / TT

Slår mot alla

Jan Fager välkomnar beskedet, men betonar samtidigt att man i dagsläget vet lite kring detaljerna.

– Mediebranschen befinner sig i ett väldigt ansatt läge, bland annat på grund av fallande annonsintäkter. Stödet minskar risken för att den journalistiska bevakningen tunnas ut, men det innebär inte att vi är ur krisen.

– Sedan beror det på när pengarna kommer. Pengar har ju redan försvunnit ur branschen, säger Fager.

Just annonsbortfall drabbar medier över hela landet hårt.

– Det slår både mot lokaltidningar och stora mediehus.

Långsiktiga lösningar

Jan Fager menar att konsekvenserna är bestående och att branscher som tvingats skära ner på sin annonsering inte kommer att öka de investeringarna när pandemin är över.

– De kommer i bästa fall att gå tillbaka till ett normalläge, men man kommer ju inte överkompensera. Pengarna som i dag har tappats är tappade, säger Jan Fager.

Stödet kan förhoppningsvis bidra till att säkerställa en nyhetsbevakning i hela landet. Men TU ser också ett behov av långsiktiga lösningar.

– Till exempelvis momssänkning. Nollmoms på nyhetsmedier skulle ge en långsiktig förstärkning även efter pandemin, säger Jan Fager.

Raoul Grünthal, Schibsteds Sverigechef, menar att ovissheten fortfarande är stor, men ser regeringens besked om 500 miljoner kronor till mediebranschen som välkommet.

– Det här är något positivt. Det visar att regeringen har lyssnat och att kulturdepartementet gör ett bra jobb. Vi vet ju inte riktigt vad det här innebär ännu vad gäller summor och ansökningsprocesser, men det viktiga är att något händer.

Minskande annonsintäkter har slagit hårt mot koncernen, inte minst mot Aftonbladet. Dagens besked om att stödet inte bara kommer att tillfalla lokaltidningar är därför välkommet, säger Raoul Grünthal.

– Det som är bra nu är att man från regeringens håll är tydlig med att det inte längre bara handlar om att rädda lokaltidningar, utan om att rädda hela den tunga infrastrukturen, som även innefattar de stora redaktionerna och nyhetsdestinationer som Aftonbladet och Expressen.

Kommer beskedet i rätt tid?

– Det är klart att vi önskar att det hela går så fort som möjligt, men samtidigt har vi respekt för att det här är en komplicerad process som inte är helt lätt att genomföra.

Malin Johanson / TT

Artikeltaggar

Amanda LindEkonomiJournalistikMedierSverigeTU - Medier i Sverige

Så här jobbar NLT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.